B.M.C. Vedette ?

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: B.M.C. Vedette ?

Berichtdoor antonh » 23 Okt 2014, 10:48

Zijn de mensen die hier zo reageren op benzine motoren ook zo fel op hun gasslangen in de boot?
Ik denk het niet.
Als je gewoon aan de regels houd van ventilatie dan kan er eigenlijk niets mis gaan.
Als bij ons op de boot stroom wordt ingeschakeld wordt ook de afzuiging van lucht onder de motor aangezet.
Starten, eerst afzuiging aan, stoppen ook afzuiging aan.
En bij het gas iedere 3 jaar een nieuwe slang.
Maar de meeste branden die er zijn is toe te wijzen aan de gasinstallatie.
En een nieuwe motor kopen voor de boot omdat het een benzine motor is.............
Nogal prijzig.
De tegenstanders van benzine draven af en toe wel erg door.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: B.M.C. Vedette ?

Berichtdoor JerryR » 23 Okt 2014, 16:21

Dat is met alles, hoe lang staat die motor er al in dus... hoelang gaat het al zonder problemen met benzine.

een simpel voorbeeld is een brug hier in de buurt, omdat hij niet aan de normen van deze tijd voldoet is hij afgekeurd en moet hij verstevigd worden. ze vergeten alleen dat hij er al 30 jaar ligt zonder problemen. zou die dan nu ineens in elkaar zakken.

gewoon goed onderhoud en tijdig vervangen van cruciale delen en ventilatie (let wel op de juiste plek van ja aanzuig opening (dampen stijgen of dalen) d.m.v een vonkvrije ventilator en er is niks aan de hand.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: B.M.C. Vedette ?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Okt 2014, 22:47

Ik lees in dit topic juist weinig over de nadelen van een benzinemotor.

Een gasinstallatie is veilig mits het volgens de regeltjes is aangelegd en is onderhouden.
Er varen nog steeds bootjes rond met tuinslangen, of heel oude gasslangen en een antieke regelaar op een fles die niet in een goede bun staat.
Gelukkig komt dat niet meer zo vaak voor.
Gaskoelkastjes vormen een risico maar zijn voor de CE norm verboden, die mag je alleen nog maar zelf inbouwen totdat de verzekering dit een halt toe roept.

Een goede gasinstallatie is dus gasdicht, een benzinemotor met carburateur niet.
Een modernere benzine motor met mono- of multipoint injectie is wel gasdicht en dus veilig maar komt niet voor in boten omdat de dieselmotor het heeft gewonnen.

Een carburateur op een oude jachtmotor is meestal van het dwarsstroom of stijgstroom type en bij een iets lekkende vlotternaald loopt de benzine de boot in.
Ook als er een acceleratiepomp op zit en het hendel wordt bij stilstand bediend komt er benzine vrij.

Het is wel te begrijpen waarom iemand met een benzine motor de onveiligheid af probeert te zwakken maar het klopt niet.
Neem de verzekeraars maar, met een benzine motor betaal je niet voor niets meer premie.
Een boot met een inboard benzinemotor is in de markt ook een heel stuk minder waard.

Verder prima om middels ventileren proberen te voorkomen dat er iets misgaat en ik zou zeker een hele goed gasdector inbouwen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: B.M.C. Vedette ?

Berichtdoor gast » 23 Okt 2014, 22:56

Een benzinemotor is gewoon een risicofactor en die moet je niet onderschatten want juist dan krijg je ongelukken.
We moeten echter niet te bang zijn, bij goede ventilatie, onderhoud en idd gasdetectie aan boord beperk je het risico tot het minimale.

Een oude schuit met benzinemotor heeft absoluut mijn voorkeur niet, maar een klassiek model met idem motor heeft in mijn ogen een waarde die best bewaard mag blijven.
Evenals een oldtimer uit de jaren 60, die hou je ook graag authentiek.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: B.M.C. Vedette ?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Okt 2014, 23:20

Goede maatregelen zijn erg belangrijk, neem de lokatie van de tankdop maar.
Die moet eigenlijk helemaal voorop zitten.
Benzine laden met een gaskoelkastje aan heb ik 2x van dichtbij zien aflopen in een uitgebrande boot (inclusief de boten van de buren..).

Voor weinigen is de doelstelling om een vaartuig helemaal origineel te houden of terug te brengen in originele staat, die puristen zullen dan ook heel erg bewust en zuinig met hun scheepje + motoer omgaan.

Dat ligt iets ander voor iemand die een leuk bootje zoekt en voor weinig een kruiser koopt met bv. een Renault Marine benzinemotor (die zijn vooral voor weinig geld te koop)
Die motor heeft geen enkele historische waarde en de verkopende partij wil van die boot af.
Het zal hem worst wezen, als de koper maar toehapt is het einde verhaal.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: B.M.C. Vedette ?

Berichtdoor M.S. Gans » 08 Dec 2015, 19:20

Beste Hans,
Ik heb onlangs een van Leeuwen schouw gekocht met een Renault DTN 40pk.
Ik lees zojuist dat jij stelt dat deze scheepjes met dergelijke motoren geen waarde hebben.
Wil je daarmee ook zeggen dat het slechte motoren zijn?
De mijne start en loopt perfect!

Met vriendelijke groeten,

Cor
M.S. Gans
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 08 Dec 2015, 18:06
ligplaats: Kolhorn
info:

Re: B.M.C. Vedette ?

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2015, 23:59

Cor,

In de basis is de Renault Marine niet slecht maar ze zijn allemaal al erg oud en dan zijn er van deze motorsets een aantal kwalen bekend.
Om dat op te lossen gaat dat geld kosten of wordt het zelfs lastig.

Als er velen zijn geweest die al ruim 30 jaar terug de Renault hebben vervangen om de bekende redenen dan zegt dat ook iets over de nu nog overgebleven motoren.
Die zijn dan heel erg verwend en in goede staat gehouden.
Als dat zo is heb je een uitzondering en ook de tijd om je te orienteren op hermotorisatie (een gebruikte motor kopen is link omdat niemand een motor uitbouwt omdat hij zo goed is..)

Het feit blijft dat als je een boot met een dergelijke motor lang wilt houden je beter nu kan hermotoriseren dan over 5 jaar omdat je met een nieuwe dieselmotor weer 30 jaar vooruit kan.
Anders doe je het uiteindelijk toch een keer omdat de Renault te veel geld heeft gekost en gaat kosten en dat is niet slim.

Verder is het nogal een onveilig systeem met een zeer antieke carburateur, als er boten ontploffen is het of een benzinemotor of een slechte gasinstallatie.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten