Vraag over vervangen van de impeller

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Vraag over vervangen van de impeller

Berichtdoor Rubends83 » 03 Aug 2014, 09:24

Hallo allemaal,

Ik heb een 5 meter lange speedboot met een yamaha 3.0 4 cil inboardmotor. Bouwjaar 1990.
De boot werd vorige week ineens heet. Direct afgezet en naar de haven laten slepen.
Nu dacht ik direct aan de impeller en heb deze uit voorzorg vervangen. Nu wil ik testen of de waterpomp ook echt water pompt. Ik heb de pomp gemonteerd met de aanvoerslang ( die naar het staartstuk loopt ) erop en de slang die naar de motor loopt eraf ( om te kijken of er water uitkomt ). Motor gestart en hij pompt geen water. Ook niet bij iets hoger toerental. Motor ongeveer 30 sec tot 1 min laten draaien. Wanneer ik op de aanvoerslang blaas komen de luchtbellen achter bij de staart omhoog, deze slang kan dus niet verstopt zijn... Iemand ideeën? Ik ben een beetje aan het einde van mijn Latijn....

Hoor graag wat tips.

BVD
Rubends83
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 Aug 2014, 09:16
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Vraag over vervangen van de impeller

Berichtdoor henkvd » 03 Aug 2014, 10:09

Zit de pomp aan de motor boven of onder de water lijn of loopt en nu water naar binnen als je de aanvoer slang los maakt ?
Als de pomp boven de water lijn zit zuigt de pomp moeilijk aan en helemaal niet als er ergens in de aanvoer een lekje zit, meest verdachte plaats is de doorvoer van de transom naar het staartstuk.

Wat was de staat van de oude impellor ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Vraag over vervangen van de impeller

Berichtdoor stentor950 » 03 Aug 2014, 10:31

@ Henk
Wat is een transom? Kan er nergens een vertaling van vinden
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Vraag over vervangen van de impeller

Berichtdoor henkvd » 03 Aug 2014, 10:35

@ stentor dat is de bevestiging van de hekdrive aan de spiegel, waar het staartgedeelte aanhangt en alles door heen gaat.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Vraag over vervangen van de impeller

Berichtdoor Rubends83 » 03 Aug 2014, 11:30

De oude impeller was niet slecht. Geen schoepen afgebroken oid.
De pomp zit onderaan de motor. Ongeveer gelijk met de waterlijn denk ik...toen de aanvoerslang er de 1e keer afging liep er water uit totdat ik de slang hoger legde...
Rubends83
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 Aug 2014, 09:16
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Vraag over vervangen van de impeller

Berichtdoor eagle » 03 Aug 2014, 13:41

Sherwood pomp?

Dan ook Sherwood impeller..Dintra

Test: Alle slangen monteren, Slang tussen uitgang pomp en ingang motor: Losnemen aan motorzijde, Bij stilstaande motor: Water in slang gieten: dit moet blijven staan, of zeer lanzaam wegzakken. Als snel wegzakt: Foute/slechte impeller, of pomphuis/deksel beschadigd, of foute pakking (te dik..).

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Vraag over vervangen van de impeller

Berichtdoor Rubends83 » 03 Aug 2014, 22:44

Er zat een Volvo penta impeller in. Heb dezelfde gemonteerd. Ga die test eens uitvoeren!
Bedankt alvast...
Rubends83
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 Aug 2014, 09:16
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Vraag over vervangen van de impeller

Berichtdoor elrenegado » 04 Aug 2014, 08:40

het kan ook de slang zijn van staart naar transom,
die was bij een maatje van me ook los..... met motor uit kon je blazen en zag je bubbels bij de staart.
Maar als je hem starte zette de pomp teveel druk waardoor het water niet binnenkwam (slang werd weggedrukt)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Vraag over vervangen van de impeller

Berichtdoor eagle » 04 Aug 2014, 19:14

Dat kan gebeuren bij impellerpompen die in de staart zitten (mercruiser); Dan is er overdruk in die slang.

Bij deze machine zit de impellerpomp voorop de motor. Als dan de tussenslang stuk is (kan alsnog wel..) zie je bij blazen luchtbellen komen tussen staart en transom, maar bij draaiende motor komt er toch water; dat wordt dan alleen op een verkeerde plaats aangezogen..

Maarrr: Bij kleinere schepen, die minder diep liggen, kan de tussenslang geheel of gedeeltelijk boven water liggen. Bij breuk wordt dan lucht aangezogenzogen, dus controle kan geen kwaad..

gr Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten