Albin O 21 stopt niet en bougiekabel.

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Albin O 21 stopt niet en bougiekabel.

Berichtdoor Rumo » 07 Jun 2014, 21:42

Hallo,

Ik ben Ruud en vaar op de binnenwateren van Wervershoof en omgeving, ik heb sinds deze week een tuindersvlet van 7,5 meter uit 2012 met een Albin O21 erin. Ik heb al enige berichten gelezen dat hij slecht/niet wil starten als hij warm is en helaas heeft de mijne daar ook last van.
Koelwatertemperatuur ging richting de 90 graden bij hoge toeren en standaard zo'n 80 graden. De termostaat die er in zat bleek er één te zijn van 80 graden. Die heb ik verwijderd en nu is hij ongeveer 60/65 graden dus dat is goed, als ik dat zo gelezen heb.

Een apart euvel is dat hij vandaag na de hele middag varen niet uit wilde. Koelwater was rond de 55 graden en als ik de stopknop indrukte namen de toeren wel af maar hij ging niet uit. Als ik de stopknop ingedrukt hield dan bleef hij dus op een laag toerental verder draaien, ook als ik gas gaf bleef hij stationair op dat toerental. Bij loslaten van de knop schoot hij wel naar de toeren behorende bij de gashendel stand. Weet iemand wat dit kan zijn?

Uiteindelijk heb ik de bougiekabels losgetrokken zodat hij uit ging. Vervolgens direct weer gestart en weer op de stopknop gedrukt en nu ging hij wel uit.

Doordat ik de bougiekabels loshaalde schoot één van de kabels los van het kapje. Ik moest de kabel iets inkorten om hem weer vast te kunnen maken. Daardoor is de kabel te strak komen te staan. Weet iemand of ik de kabel gewoon uit de magneet ontsteker kan schroeven om heel makkelijk weer een nieuwe kabel erin te zetten of ontregel ik dan het systeem op de één of andere manier?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Motor: albin O21, benzine, twee cilinders, magneet ontsteking.

(ik ben voor mijn werk veel in het buitenland, sta dus niet raar te kijken als ik een langere tijd opeens niet reageer, kan tot maanden aan toe. Komende week ga ik ook voor ruim een week weg.)
Rumo
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 20:09
ligplaats: Wervershoff
info:

Re: Albin O 21 stopt niet en bougiekabel.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Jun 2014, 22:43

Even Maarten Klop een mailtje sturen: http://albinmotor.nl/
Maarten kan je zeker verder helpen.

Je mag met directe koeling niet boven de 60 graden uitkomen i.v.m. ketelsteenvorming waardoor het koelsysteem dicht slibt.

Dat met de stopknop moet iets simpels met een slecht contact / overgangsweerstand zijn.
Probeer het eens met een directe draad ipv de stopknop.
Als ik het goed heb via massa naar de stopaansluiting (moet je ff nakijken hoe het nu zit).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Albin O 21 stopt niet en bougiekabel.

Berichtdoor broekerhaven » 14 Jun 2014, 12:16

he dat is bij mij om de hoek haha .

je heb trouwens een pb rumo.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten