Volvo seal

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Volvo seal

Berichtdoor Johnoetdaam » 16 Apr 2014, 09:25

Even een vraagje,

Ik lees veel over de Volvo seal die wordt gebruikt als afdichting bij schroefassen op de gland.
De een heeft het erover dat deze is geschikt voor watergesmeerde schroefas en de ander heeft het erover dat deze ook prima toegepast kan worden bij vetgesmeerde schroefas.

Immers bij montage moet hier ook speciaal meegeleverde vet in worden gedaan.
Ik krijg hier geen eenduidig antwoord op tot nu toe, ook niet via de site van Volvo seal.

Wie heeft hier ervaring mee, zijn er mensen met een vetgesmeerde as die zo'n seal gebruiken?

Dank,
John.
Johnoetdaam
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 Apr 2014, 12:32
ligplaats: Appingedam
info:

Re: Volvo seal

Berichtdoor Wim Niessen » 16 Apr 2014, 14:15

Een jaar of zes a zeven geleden heb ik het glant vervangen door een Volvoseal en geen enkel probleem ondervonden.
Wel hoorde ik recent het gerucht dat je zo'n seal na verloop van vijf tot zes jaar zou moeten vervangen. Geen idee of dit onzin is of niet.

Om rondspetterend vet te voorkomen heb ik wel een kapje over de as tegen het seal aangezet, dit vast gezet met een tywrap (hoe schrijf je dat precies??) (kapje in de vorm van wat b.v. honden na behandeling door een dierenarts over hun kop krijgen)
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Volvo seal

Berichtdoor vuuren1 » 16 Apr 2014, 22:01

De zgn. Volvo seal is een lipafdichting en bedoeld voor watergesmeerde schroefassen.
Daar komt een statische druk op van de hoogte waterkolom boven de seal en dat is bijna niks.

Uit de ervaring van Wim kan je al concluderen dat dit niet echt geschikt is voor vetgesmeerde systemen omdat je met het aandraaien van de vetpers erg veel druk op de simmeringen kan zetten waardoor je de lippen naar buiten kan persen.
Anders zou Wim er geen kapje omheen hoeven maken om rondslingerend vet op te vangen. Die seal is bedoelt om helemaal niets te lekken..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Volvo seal

Berichtdoor Johnoetdaam » 19 Apr 2014, 19:13

Oke dank, denk dat ik dan maar dit jaar aan mijn vet koordje blijf plakken en volgend jaar maar eens kijken naar een ander schroefas.
Dank.
Johnoetdaam
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 Apr 2014, 12:32
ligplaats: Appingedam
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast