Hallo Watersporters,
Even een reactie en een vraag op deze post,
Sinds kort bezit ik een Arendal Snekka Spitsgatter van 21 voet welke ik gekocht heb voor het casco en de motor.
De bedoeling is om het bootje op te knappen en er het aankomend seizoen een hoop plezier mee te beleven.
De motor is een Volvo Penta MB10a van 15 pk welke 20 vaaruren geleden mechanisch gereviseerd (uithonen, nieuwe zuigers met zuigerveren, kleppen gepolijst e.d.) door een revisiebedrijf in opdracht van de vorige eigenaar. De nota hiervan met de genoemde werkzaamheden heb ik van de vorige eigenaar erbij gekregen.
De Volvo Penta is een benzinemotor met 2 cilinders, 4 takt, welke bij de aanschaf het niet deed vanwege een accu welke aan het eind van zijn latijn was.
De boot had namelijk ruim 3 jaar niet meer gevaren. Ook was de tentkap verteerd en gaat een dergelijke boot heel hard van je af cq achteruit door het gebrek van onderhoud.
Ik wilde de boot naar "huis" varen om hem thuis uit het water te halen en hem dan volledig opknappen. Dus ook vervangen van leidingen e.d. waar ik nu mee begonnen ben.
De tocht naar huis hield in dat dit circa negen uur varen zou inhouden. Hiervoor heb ik zelf het elektrische deel van de motor vervangen, (startaccu - bobine - contactpunt - rotor - verdeelkap - bougiekabels - bougies - en een elektronische ontsteking). De motorolie zag er schoon en helder uit en heb ik gezorgd voor verse benzine de carburateur was ook niet vervuild. De motor kwam na kort starten "tot leven" en liep/loopt als een zonnetje. De tocht naar huis verliep goed alleen vond ik dat de schroefas toch wat rauw draait (als het luik geopend is, is er wat geraas hoorbaar). Niet overmatig maar toch...... Er is me verklaard door de vorige eigenaar dat het om een watergesmeerde schroefas gaat met een aftakking vanaf de motorkoeling. Dit is ook te zien:
http://www.mijnalbum.nl/Album=D8TAWXXMNu moet ik zeggen dat ik deze watergesmeerde assen niet ken en dat ook de isolatie van de boot nihil is.
Nu mijn vraag:
Op de laatste foto’s is het gland te zien. Mijn twijfel is of dit wel een watergesmeerd gland is of een juist een vetgesmeerd gland is?
Vanwaar mijn vraag/twijfels:
Bij de drukflens is er vetkoord te zien. Deze lekt en heb ik deze drukflens iets meer druk gegeven waardoor de lekkage minder wordt, maar als de as stil staat en de motor draait niet komt er toch nog druppelgewijs water binnen. Wat me wel opvalt is dat de rubberleiding vanaf de motor naar het gland wat nieuwer lijkt dan de andere leidingen, ook de slangenklem van ijzer (geroest) bovenop de motor lijkt me niet erg origineel (dat een revisiebedrijf dit bij een revisie niet aanpakt, begrijp ik niet). Ik wilde dit gland uitvoeren met bv een Volvo Seal of iets dergelijks. Echter dan klopt naar mijn mening het gland niet, er is namelijk een flens-eind……. en voor een Seal dient dit gewoon een ronde buis te zijn. Het lijkt erop dat één van de vorige eigenaren geprutst heeft aan het gland en dat de vetsmering is ingeruild voor een watersmering, dit verklaard wellicht ook het rauwe draaien……. of heb ik het helemaal mis?