vet gesmeerd of watergesmeerd

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor Johnoetdaam » 14 Apr 2014, 17:01

Even een vraagje,
Ik heb een inboard motor van 15 pk een volvo penta.
Mijn schroefas is deze water of vetgesmeerd. Hoe kan ik dit zien. Op de schroefas koker zit verder geen vetaansluiting meer.alleen op het eind daar zit volgens mij een vetaansluiting met een vetkoord.
Johnoetdaam
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 Apr 2014, 12:32
ligplaats: Appingedam
info:

Re: vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor Blacktoppie » 14 Apr 2014, 17:21

een fototje plaatsen doet wonderen, zo kunnen we er niks zinnigs over zeggen..

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor Johnoetdaam » 14 Apr 2014, 23:14

Foto komt eraan Arco
Johnoetdaam
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 Apr 2014, 12:32
ligplaats: Appingedam
info:

Re: vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor vuuren1 » 15 Apr 2014, 00:40

Achter ieder merk motor kan een ander soort schroefasinstallatie zitten.
Is maar net wat de werf standaard inbouwt of wat de opdrachtgever toen heeft besteld.

Ook met een foto blijven we raden omdat er ook situaties bestaan waarvan de as watergesmeerd is en de afdichting met een pakkingkoord toch een vetnippel heeft.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor Marcel62 » 15 Okt 2014, 01:17

Hallo Watersporters,

Even een reactie en een vraag op deze post,
Sinds kort bezit ik een Arendal Snekka Spitsgatter van 21 voet welke ik gekocht heb voor het casco en de motor.
De bedoeling is om het bootje op te knappen en er het aankomend seizoen een hoop plezier mee te beleven.
De motor is een Volvo Penta MB10a van 15 pk welke 20 vaaruren geleden mechanisch gereviseerd (uithonen, nieuwe zuigers met zuigerveren, kleppen gepolijst e.d.) door een revisiebedrijf in opdracht van de vorige eigenaar. De nota hiervan met de genoemde werkzaamheden heb ik van de vorige eigenaar erbij gekregen.
De Volvo Penta is een benzinemotor met 2 cilinders, 4 takt, welke bij de aanschaf het niet deed vanwege een accu welke aan het eind van zijn latijn was.
De boot had namelijk ruim 3 jaar niet meer gevaren. Ook was de tentkap verteerd en gaat een dergelijke boot heel hard van je af cq achteruit door het gebrek van onderhoud.
Ik wilde de boot naar "huis" varen om hem thuis uit het water te halen en hem dan volledig opknappen. Dus ook vervangen van leidingen e.d. waar ik nu mee begonnen ben.
De tocht naar huis hield in dat dit circa negen uur varen zou inhouden. Hiervoor heb ik zelf het elektrische deel van de motor vervangen, (startaccu - bobine - contactpunt - rotor - verdeelkap - bougiekabels - bougies - en een elektronische ontsteking). De motorolie zag er schoon en helder uit en heb ik gezorgd voor verse benzine de carburateur was ook niet vervuild. De motor kwam na kort starten "tot leven" en liep/loopt als een zonnetje. De tocht naar huis verliep goed alleen vond ik dat de schroefas toch wat rauw draait (als het luik geopend is, is er wat geraas hoorbaar). Niet overmatig maar toch...... Er is me verklaard door de vorige eigenaar dat het om een watergesmeerde schroefas gaat met een aftakking vanaf de motorkoeling. Dit is ook te zien:

http://www.mijnalbum.nl/Album=D8TAWXXM

Nu moet ik zeggen dat ik deze watergesmeerde assen niet ken en dat ook de isolatie van de boot nihil is.

Nu mijn vraag:
Op de laatste foto’s is het gland te zien. Mijn twijfel is of dit wel een watergesmeerd gland is of een juist een vetgesmeerd gland is?

Vanwaar mijn vraag/twijfels:
Bij de drukflens is er vetkoord te zien. Deze lekt en heb ik deze drukflens iets meer druk gegeven waardoor de lekkage minder wordt, maar als de as stil staat en de motor draait niet komt er toch nog druppelgewijs water binnen. Wat me wel opvalt is dat de rubberleiding vanaf de motor naar het gland wat nieuwer lijkt dan de andere leidingen, ook de slangenklem van ijzer (geroest) bovenop de motor lijkt me niet erg origineel (dat een revisiebedrijf dit bij een revisie niet aanpakt, begrijp ik niet). Ik wilde dit gland uitvoeren met bv een Volvo Seal of iets dergelijks. Echter dan klopt naar mijn mening het gland niet, er is namelijk een flens-eind……. en voor een Seal dient dit gewoon een ronde buis te zijn. Het lijkt erop dat één van de vorige eigenaren geprutst heeft aan het gland en dat de vetsmering is ingeruild voor een watersmering, dit verklaard wellicht ook het rauwe draaien……. of heb ik het helemaal mis?
Marcel62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 Okt 2014, 22:30
ligplaats: Krimpen aan den IJssel
info:

Re: vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor JerryR » 15 Okt 2014, 15:18

Dit lijkt op een vet gesmeerde schroefas die door die rubberen slang voorzien wordt van water? als je zegt dat de rubberen slang nieuw is dan zal er een fout gemaakt.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor Ardi » 15 Okt 2014, 18:22

Is een water gesmeerde as, heb hetzelfde in de boot zitten. Alleen de koeling komt bij mij vanaf de onderkant vandaan.
Blijft altijd wat lekken tijdens draaien, maar niet bij stilstand.
Misschien even nieuwe pakking erin.

gr Ardi
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor Marcel62 » 15 Okt 2014, 19:15

Okay Ardi,
Dank voor je reactie, ik zal het oude vetkoord eruit puiteren, en kijken naar nieuw koord. Dient het nieuwe koord dan nog wel iets vettig te worden gemaakt? Ik zag in een watersportwinkel het koord van Vetus maar dit was gortdroog.
Een seal bestaat niet voor dit gland?

Groet,
Marcel
Marcel62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 Okt 2014, 22:30
ligplaats: Krimpen aan den IJssel
info:

Re: vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor vuuren1 » 15 Okt 2014, 20:45

Een seal bestaat niet voor deze afdichting en is ook niet nodig.
Vetkoord mag je gerust invetten.

Als de lekkage blijft is het lager achter de pakkingringen uitgesleten, dus even controleren als de pakkingringen er uit zijn.

Met een truuk kan je wel een Volvo (of gelijke) seal monteren:
Pakkingringen wegnemen.
Pakkingdrukstuk omkeren en een pakking maken voor tussen de flenzen.
Dan komt het cilindrische deel van de ex-pakkingdrukker naar voren en kan je over die bus een volvo seal monteren (misschien moet de bus op maat worden afgedraaid).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor Marcel62 » 15 Okt 2014, 21:21

Bedankt Hans van Vuuren,

:o :o :o Dat is een toptruc! Daar ga ik naar kijken.......
Ik zal het lager achter de pakkingringen ook nazien, en ik ga de bus opmeten.
ik kom er op terug!

Groet,
Marcel
Marcel62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 Okt 2014, 22:30
ligplaats: Krimpen aan den IJssel
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast