vet gesmeerd of watergesmeerd

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor vuuren1 » 15 Okt 2014, 22:24

De zgn Volvo seal (ziet er precies zo uit maar heeft die naam niet) heeft de volgende afmetingen:
As 25 mm = koker 39 mm
As 30 mm = koker 45 mm

Dan kan je bekijken of de omgedraaide bus (dan Koker) aan de juiste maat voldoet of wat er moet worden afgedraaid.

Specs:
Watergesmeerde neopreen lagerbus.
Dubbele seal.
Olie en vet bestendig.
12mm waterinlaat.
Invoeropening tussen de seals voor siliconenvet.

voor de 25 mm asmaat: 85 euro
voor de 30 mm asmaat 95 euro
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor MaartenKlop » 15 Okt 2014, 22:39

Marcel,

Ik heb de foto's even bekeken en wat ik zie is niet OK.

De slang naar de schroefas toe zit nu aangesloten op de 3-weg kraan (welke één geheel vormt met het thermostaathuis) bovenop de cilinderkop. Deze is primair bedoeld om de natte uitlaat droog te blazen voordat de motor gestopt wordt, om zo corrosie aan kleppen en in de verbrandingskamer te voorkomen gedurende stilstand (er blijft anders altijd water in de uitlaat staan).

De naam zegt het al: het is een 3-weg kraan. Dit wordt verdeeld over ofwel de ene uitgang (waar nu de slang naar de schroefas aan zit), ofwel de andere uitgang (welke naar de uitlaat gaat om deze te koelen en te dempen). In jouw situatie wordt het koelwater wat door de motor gaat nu verdeeld over beiden (het is gissen in welke stand de kraan staat en hoe daarmee de koelwaterverdeling is, omdat je de flow niet kunt zien). Vermoedelijk is de kraan in een stand vastgezet waarbij beide uitgangen een deel water krijgen, voel maar eens of je het hendeltje op de kraan kunt draaien. Is dit het geval, dan heb je gelijk het gevaar van de huidige constructie ontdekt!

Samenvattend: je tapt water af van een leiding waarvan je niet af mag tappen. Meer water naar de schroefas betekent nu automatisch minder water naar de uitlaatslang (resultaat: slang verbrandt inwendig, gaat delamineren met alle gevolgen van dien). Meer water naar de uitlaat betekent minder water naar de schroefas, en daar merk je wellicht nu de gevolgen van. Een ander nadeel van de huidige constructie is dat je de uitlaat nooit droog kunt blazen; een aanslag op de levensduur van het kleppenwerk.

Ik raadt je aan de watervoorziening v/d schroefas niet via de motorkoeling te laten lopen, of, in elk geval in serie met een reeds bestaande flow en niet parallel zoals nu het geval is. Dit laatste is lastig omdat de vaste leidingen op de motor een dusdanige constructie hebben dat er niets aan te koppelen is zonder het nodige soldeerwerk..

Gr. Maarten
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor Marcel62 » 15 Okt 2014, 23:54

Beste Hans,

Enorm bedankt voor de aanvullende info, TOP!
Het gaat bij mij om een 25 mm as, dat is wat ik nu op dit moment weet (ik ben nu niet bij de boot).
Ik hoop het aanstaande weekend de (omgekeerde) pakkingdrukker op te meten, dan weet ik wat meer mbt de juiste afmeting welke bij de 25 mm Volvo Seal hoort (koker 39 mm).
Als deze pakkingdrukker niet de afmeting van 39 mm, maar groter zal deze op maat kunnen worden gedraaid. Als deze kleiner is ....... dan zal het een andere Seal worden of zal de pakkingdrukker dikker moeten worden gemaakt (ik denk dan aan een bus o.i.d.), maar dat weet ik pas later.

Je hoort van me en nogmaals bedankt!

Groet,
Marcel
Marcel62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 Okt 2014, 22:30
ligplaats: Krimpen aan den IJssel
info:

Re: vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor Marcel62 » 16 Okt 2014, 00:51

Hallo Maarten,

Ook enorm bedankt voor je reactie, fijn dat je reageert en ik ga je goede raad opvolgen.
De kraan bovenop de motor stond in de middenstand, dat vond ik al vreemd..... In de handleiding van de motor wordt er al gesproken dat de hendel van het kraantje of geheel naar voren of geheel naar achter moet worden geplaatst en dan zelfs met een borgschroef kan worden vastgezet.
Die borgschroef ontbrak bij mij op de kraan (anders was de middenstand niet mogelijk). Dit zal door de vorige eigenaar (of één daarvoor) zo uitgevoerd zijn.
Ik kwam achter de middenstand doordat de boot nu op het droge (binnen) staat en ik even geen natte uitlaat wilde hebben. En de kraan kreeg ik maar moeilijk "om", het leek of dit al jaren zo zat.......
Zoals je weet had ik wat problemen wegens het niet starten van de motor en heb ik een vat (gevuld met kraanwater) voor het koelwater gebruikt en de toevoerleiding van de waterpomp en de leiding van de schroefas losgenomen en via het vat gezorgd dat de motor met koeling gestart kon worden. De kraan moest dus even niet richting de uitlaat doorlaten. Het niet starten was overigens te wijten aan een te rijke afstelling van de carburateur, nu eea afgesteld en het werkt nu gelukkig weer en heb hiervan weer een hoop geleerd! De motor heeft maar kort gedraaid om zo de uitlaat niet te belasten met hoge temperaturen. Het echte warmdraaien en dan echt goed afstellen doe ik als de boot weer te water gaat. Ik schrik er in ieder geval niet meer van terug.

Dus.... zoals ik je raad nu lees ga ik het als volgt doen:
Zoals je aan deze post ziet ben ik bezig om een Seal op het binnen-gland te bedenken/fabriceren, voor dit stuk heb ik al goede raad van Hans mogen ontvangen. Ik ben nu van mening om de schroefas-smering van de motor af, weg te nemen. Ik zal een bronzen schep-huiddoorvoer nemen, welke uiteraard in het onderwaterschip wordt geplaatst met daarop een fijnmazig wierpot-filter (onder de waterlijn) met kranen aan beide zijden en deze dan te koppelen met de schroefas. Zo denk ik dan dat ik de watersmeering dan weer voor elkaar heb. Dat zal ik uit moeten proberen, er is dan alleen smeering als de boot vaart, mocht het gland te warm worden dan is er te weinig koeling, dan zal mijn toevlucht naar een pomp of iets dergelijks moeten worden......... (suggesties mbt het voorgaande van een ieder is welkom!)

Wel nog één vraag wat doe ik met de vrijgekomen kraan aansluiting van de motor? Ik kan deze uiteraard niet gebruiken (afdoppen?) of juist ook buitenboord doorvoeren, of kan deze uitgang nog een functie krijgen?

Als je het achteraf bekijkt (maar dat is een koe in z,n ..... bekijken), is het eigenlijk zo dat er koelwater van minimaal 60 graden in het gland werd gepompt, en volgens mij dient deze juist zo koel mogelijk te worden gehouden..... ik kan het mis hebben?

Alvast bedankt voor je reactie.

Groet,
Marcel
Marcel62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 Okt 2014, 22:30
ligplaats: Krimpen aan den IJssel
info:

Re: vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor MaartenKlop » 16 Okt 2014, 19:12

Marcel,

Je dient een separate slang op de kraan aan te sluiten en deze naar buiten te leiden dmv een extra huiddoorvoer. Voordat je de motor stopt , zet je de kraan even dwars zodat het water door de slang overboord gaat en de uitlaat droog geblazen wordt (niet te lang anders verbrandt de slang, een halve minuut is al genoeg). Je laat de kraan zo staan totdat je de eerstvolgende keer de motor weer gestart hebt (niet vergeten terug te zetten!); op deze manier kan je nooit de uitlaat volstarten met water als de motor onverhoopt een keer niet aan slaat, en ook kan de uitlaat niet vol hevelen als je vergeet de inlaatkraan dicht te zetten. Deze kraan heeft dus een driedubbele functie!

Carburateur Sole 26VBN:

Kan je van de buitenkant niets aan afstellen behalve de stationair schroef, daarmee regel je enkel de hoeveelheid lucht die stationair bijgetrokken wordt. Verder allemaal vaste sproeiers, als de motor 'te rijk loopt' staat het vlotterniveau te hoog (carburateur loopt dan over) of is e.e.a. vervuild. Niet zelden blijft het vlotterventiel hangen, is de vlotter teveel opgezwollen a.g.v. bio-ethanol in de hedendaagse benzine, zit het vlotterscharnier los, zijn de lagers v/d gasklepspindel te ruim, carburateurvoet krom, etc.

Kijk uit met overlopende carburateur i.v.m. explosiegevaar, zorg dat je de zaakjes op orde hebt (lees volledig lekvrij).
Laatst gewijzigd door MaartenKlop op 16 Okt 2014, 19:23, in totaal 1 keer gewijzigd.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor Marcel62 » 16 Okt 2014, 19:29

Goed Maarten,

Ik begrijp beide zaken...
Ik zal de extra doorvoer voor het koelwater maken.

Wel nog een vraagje mbt de carburateur :
Bestaan er revisie-setjes oid voor de Solex?
Of denk ik dan te simpel?

Ik zag wel dat Marna een nieuw type carburateur kan leveren, een Dellorto,..... ik vond de prijs alleen niet zo leuk.....

Groet,
Marcel
Marcel62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 Okt 2014, 22:30
ligplaats: Krimpen aan den IJssel
info:

Re: vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor MaartenKlop » 16 Okt 2014, 19:55

Marcel,

Een 'revisiesetje' is wel samen te stellen maar meestal niet voldoende. We reviseren enkele tientallen van deze carburateurs per jaar, de meesten zijn nog wel te reviseren. Even schoonmaken is meestal niet afdoende voor een 100% goede en betrouwbare werking van de carburateur.

Gr. Maarten
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor Marcel62 » 16 Okt 2014, 20:36

Okay Maarten, dat begrijp ik.

Als ik de Solex van de motor haal en bij je langsbreng, kan je dan een oordeel vellen of deze door je te reviseren is?

Groet,
Marcel
Marcel62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 Okt 2014, 22:30
ligplaats: Krimpen aan den IJssel
info:

Re: vet gesmeerd of watergesmeerd

Berichtdoor MaartenKlop » 17 Okt 2014, 19:40

Marcel,

Dat kan, even bellen in dat geval.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten