Albin O41 onderhoud

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 01:47

Bericht door vuuren1 » ma 01 okt 2012, 21:58

Joep,

Als de keerkoppeling in voor- en achteruit niet slipt is het gewoon goed. Dat een ouderwetse keerkoppeling de schroefas een weinig meeneemt in de vrijstand is niet abnormaal.

Varen op loodvrije benzine is eigenlijk geen goede optie omdat de cilinderkop niet is aangepast.
In oldtimer auto's wordt dan Flash-Lube gebruikt.
Als de compressie laag is is Flash-lube weer een storende factor voor een volledige verbranding (het is een smeerolie en ook niet zaligmakend).

Een halve revisie is, zoals Maarten ook schrijft, geen revisie.
Een kennis met een oldtimer zal geen zijklepper hebben zoals een A-Ford en die weten niet hoe dat zit.
Met een draaier in je netwerk kan je ook erg weinig beginnen.
Het concept waarop de Albin is gestoeld is gewoon 100 jaar oud, ik gok dat Albin een van de zeer weinigen is geweest die na 1950 nog met zijklepmotoren werkte.
Vandaar dat alles, voorzover nog leverbaar, nu erg schaars (en duur) is.

Als je ook nog zelf gaat sleutelen op -revisie niveau- en je bent geen ervaren motorenman dan zal je in de regel weinig succes boeken.
Ik denk dat Maarten voor erg weinig werkt als ik zijn kostenraming voor de benodigde onderdelen én uitbestede werk lees. Dan blijft er aan arbeidsloon een fooi over...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 01:48

Bericht door joep » di 02 okt 2012, 08:01

Hi Hans,

Ik waardeer je eerlijkheid.
Laat hem nou net zo'n Ford hebben, waar hij nog aan sleutels ook ;-)
Ik ben niet de hobbiest die maar wat doet, vandaar ook alle vragen.
Grote probleem is de afwezigheid van een goed werkplaats handboek, dat is een gemis.
Daarentegen zit er niet erf veel complexe mechanica in (keerkoppeling is meer magie), ook zijn wr amper punten die afgesteld kunnen worden.

Koppeling in vooruit lijkt niet te slippen,achteruit lijkt er wel een beetje op. Zonder referentie echter moeilijk beoordelen. Is er een trucje om dit te testen?

Mvg joep
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor MaartenKlop » 08 Dec 2013, 01:48

Bericht door MaartenKlop » di 02 okt 2012, 18:00

Valt mee hoor Hans, laten we het erop houden dat ik veel plezier in m'n werk heb en dat ik snel tevreden ben. Ik ben van mening dat goed werk niet per definitie met 70 euro per uur of meer betaald dient te worden.

Gr. Maarten
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 01:49

Bericht door vuuren1 » di 02 okt 2012, 19:42

@Joep,

A-Fords zijn zeldzaam maar ik denk dat daar nog wel (openbaar) werkplaatshandboeken van zijn.
Dat is uiteraard erg belangrijk als het gaat over toleranties, werkwijzen, aantrekkoppels, etc.
Amerikanen leveren erg lang onderdelen en documentatie, van bv. Pick-up trucks van voor 1950 is er gewoon van alles te bestellen.
Bij Albin ligt dat anders en ben je op bv. Maarten aangewezen.

De keerkoppeling moet je eerst juist afstellen, ik denk dat er twee afstelpunten zijn, de remband en de vooruitkoppeling.
De remband te slap geeft slip en te strak afgesteld zal de achteruit moeilijk of niet in willen schakelen.
Is geen magie maar je moet er -gevoel- voor hebben, iets te strak afstellen kan een remband doen breken.
(zelf heb ik geen ervaring meer met de Albin keerkoppeling, wel met andere ouderwetse keerkoppelingen met een remband en een planetair stelsel)


@Maarten,

Ik weet dat je plezier hebt in de Albin motoren en het is te prijzen dat je billijke marge toepast.
Aan de andere kant is in een Albin investeren al snel -te duur- voor de klant, dus ondanks dat het totaalplaatje voor een revisie een eerlijke prijs laat zien komt het toch dichterbij om naar een recenter motortje uit te kijken.

Wellicht is het een idee om hetzelfde te gaan doen met bv. de oudere Volvo Penta en/of Bukh dieseltjes?
Als ik hoor wat dealers rekenen voor reparaties val ik regelmatig flauw..
Onderdelen van die merken zijn in NL ook erg duur maar mogelijk is dat buiten NL anders.
Gangbaar spul is van andere fabrikaten wel goed te krijgen, een zeewaterpompje voor een Bukh kost de helft als je de weg weet (en is beter dan origineel).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor MaartenKlop » 08 Dec 2013, 01:49

Bericht door MaartenKlop » di 02 okt 2012, 20:17

Revisie van een Albin tweecilindertje kost je ongeveer de helft van een nieuw gerenommeerd merk dieseltje van hetzelfde vermogen, en dan moet je hem nog zelf inbouwen ook. Maar inderdaad, zonder liefde voor zo'n motortje is het een hoop geld, en met overigens ook. Mensen die niet meer willen investeren hierin en ook niet willen hermotoriseren raad ik altijd (serieus) aan een mooie buitenboordmotor achter de boot te hangen ;)

Ik heb uiteraard wel eens met de gedachte gespeeld om m'n werkgebied te verbreden, maar om twee redenen nooit gedaan:
1. Ik ben momenteel bezig met afstuderen en daarna zal ik toch een keer een baan moeten zoeken die wat meer aansluit bij het niveau van mijn opleiding.
2. Spec is ook wat waard, een Albin motor ken ik op m'n duimpje en als ik me met andere blokken bezig ga houden duurt dat weer even voor dat dat ook zover is. En ik heb in de zomer er mijn handen vol aan . Het is nou eenmaal zo gelopen, het is nu leuk en later zien we wel weer verder ;)
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor reijmerink » 08 Dec 2013, 01:51

Bericht door reijmerink » di 02 okt 2012, 21:15

@maarten, leuk te horen, ga voor waar je voor gaat...je studentiekose ondernemerschap met albin motoren toont je guts!
@joep, tenzij je een antieke freak bent,ik zou stoppen.....,ooit berekend dat je pakweg 300 euri,s per jaar EXTRA (t.o.v.dieseltje) kwijt bent aan brandstof, nog afgezien het explosiegevaar? grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 01:53

Bericht door vuuren1 » di 02 okt 2012, 21:40

MaartenKlop schreef:
Revisie van een Albin tweecilindertje kost je ongeveer de helft van een nieuw gerenommeerd merk dieseltje van hetzelfde vermogen, en dan moet je hem nog zelf inbouwen ook. Maar inderdaad, zonder liefde voor zo'n motortje is het een hoop geld, en met overigens ook. Mensen die niet meer willen investeren hierin en ook niet willen hermotoriseren raad ik altijd (serieus) aan een mooie buitenboordmotor achter de boot te hangen ;)

Ik heb uiteraard wel eens met de gedachte gespeeld om m'n werkgebied te verbreden, maar om twee redenen nooit gedaan:
1. Ik ben momenteel bezig met afstuderen en daarna zal ik toch een keer een baan moeten zoeken die wat meer aansluit bij het niveau van mijn opleiding.
2. Spec is ook wat waard, een Albin motor ken ik op m'n duimpje en als ik me met andere blokken bezig ga houden duurt dat weer even voor dat dat ook zover is. En ik heb in de zomer er mijn handen vol aan . Het is nou eenmaal zo gelopen, het is nu leuk en later zien we wel weer verder ;)





Maarten,

Het aanraden van een mooie 4-tact buitenboordmotor zie ik niet als grapje maar adviseer ik in bepaalde gevallen ook.
Als men het ding niet wil zien dan moet er een bun in de boot worden gelast, is altijd nog veel goedkoper dan een nieuwe dieselmotor (ongeveer de helft..).
En gezien de draaiuren per jaar kost een BBM maar weinig meer aan brandstof dan een duurdere dieselmotor.
Verder is het veel stiller en kan je de motor voor service -zelf wegbrengen-..

Het werkgebied verbreden:
Ik wist dat je de Albin acties naast een studie doet en dat je daar straks ook verder mee moet.
Als je boterham van de Albin afhangt is een verbreding van kennis wel aan te raden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 01:53

Bericht door joep » do 04 okt 2012, 12:03

reijmerink schreef:
@joep, tenzij je een antieke freak bent,ik zou stoppen.....,ooit berekend dat je pakweg 300 euri,s per jaar EXTRA (t.o.v.dieseltje) kwijt bent aan brandstof, nog afgezien het explosiegevaar? grtn reijmerink



Ik neem heel wat argumenten in afweging, maar ik denk dat deze 2 niet opgaan (voor mij). Dit blok drinkt ongeveer 2/2,5L/U, daar moet je heel wat vaar uren voor maken om het verschil goed te maken.
Benzine is mijn inziens ook niet perse gevaarlijker dan Diesel, volgens mij kun je het aantal auto's dat ontploft is door Benzine op een hand tellen?
Wel is Benzine uiteraard wat gevaarlijker als je een lek hebt (zoals ik had). Maar dat is ook van toepassing op gas installaties in de boot...

Mvg,
Joep
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 01:54

Bericht door joep » do 04 okt 2012, 12:06

MaartenKlop schreef:
Revisie van een Albin tweecilindertje kost je ongeveer de helft van een nieuw gerenommeerd merk dieseltje van hetzelfde vermogen, en dan moet je hem nog zelf inbouwen ook. Maar inderdaad, zonder liefde voor zo'n motortje is het een hoop geld, en met overigens ook. Mensen die niet meer willen investeren hierin en ook niet willen hermotoriseren raad ik altijd (serieus) aan een mooie buitenboordmotor achter de boot te hangen ;)



Helaas schaalt het zo'n beetje linear, aantal cylinders versus kosten, daar zit je dan met je 4 cylinder :-)
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor reijmerink » 08 Dec 2013, 01:54

Bericht door reijmerink » do 04 okt 2012, 16:33

@ joep..het feit dat je snelrijdende auto,s vergeliijkt met slome motorbootjes,,,getuigt niet van benzine explosie gevaar en ventilatie.....2,5 liter benzine per uur , ipv 1 liter diesel is pakweg 3 euro per uur meer. Een beetje varen 150 uur, is dus 450 euri, gekapitaliseerd tegn 3% is dus 15000 euro virtueel kapitaal verlies.
zoek het maar uit verder...grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten