Volvo penta aq130

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: Volvo penta aq130

Berichtdoor elrenegado » 31 Mei 2020, 12:35

je noemt een 260 en 280.
dat zijn de types van het staartstuk.
van elk type zijn er weer verschillende uitvoeringen qua overbrenging.

mocht je de originele overbrenging kunnen achterhalen kan je die vergelijken met wat er bij jou op staat.

bij stond dat onder dat kapje bovenop het staartstuk dacht ik.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Volvo penta aq130

Berichtdoor Danny1994 » 03 Jun 2020, 17:02

Vandaag bij een watersportzaak in Uithoorn geweest, hier heb ik het probleem voorgelegd en er werd direct gewezen op de brandstofpomp die nu nog mechanisch is/was. In het kader van baat het niet dan schaadt het niet heb ik de mechanische uit elkaar gehaald en zag ik dat er weinig over was van het membraan in het pompje en dus de carburateur zelf het werk moest verrichten om brandstof te krijgen.

Inmiddels heb ik een elektrisch pompje ertussen gezet waar ik de plus direct van de accu gepakt heb en de negatief van de bobine gepakt heb. Het resultaat is een pompje die het systeem onder druk zet zodra de motor loopt en voor mijn idee enkel bij pompt zo ver nodig. Ik heb het niet kunnen testen hoe hij vaart maar hij start in iedergeval een stuk beter/sneller.

Tevens is hij nu getankt met euro 98 en heb ik nieuwe originele bougiekabels besteld en wordt zodra de nieuwe kurkpakking binnen is de kleppen gesteld indien dit nodig is puur ter uitsluitsel waarom hij niet boven de 3500 toeren uit komt.

Dus resumé ik hoop dat de motor nu niet meer inhoud op volgas gezien de kans aanwezig is dat het vlotterbakje sneller leeg was dan hij zichzelf dmv vacuüm vol kon zuigen.


Ik hou jullie op de hoogte!
Danny1994
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 Mei 2020, 10:30
ligplaats: Uithoorn
info: Glastron v174
Volvo penta aq130 (b20)

Re: Volvo penta aq130

Berichtdoor Mavis » 14 Aug 2021, 00:41

Dag Danny, wij hebben dezelfde problemen met onze Volvo Penta AQ 130 ( libella uit 1965) en hebben zo n beetje alles vervangen. Helaas komt deze ook niet boven de 2500 toeren uit. In z’n vrij wel...

Ben jij er al achter wat het Euvel bij jouw motor is/ was?
Mavis
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 14 Aug 2021, 00:35
ligplaats: Leiden
info: Libella Princess ‘68

Re: Volvo penta aq130

Berichtdoor stefan » 14 Aug 2021, 07:55

Danny is in juni 2020 voor het laatst op dit forum geweest, ik verwacht niet dat je antwoord van hem krijgt…
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Volvo penta aq130

Berichtdoor Danny1994 » 19 Nov 2021, 11:14

Ik zal toch even reageren,

Ik ben er niet meer achtergekomen hoe het kan dat de motor niet boven de 3500 toeren uit komt.

Kunt u wellicht vertellen want voor een carburateur u heeft? 2500 toeren is natuurlijk wel erg weinig.

Wat ik vermoed is dat het in mijn geval ligt aan de overbrenging van de staart, origineel zou hier een uit mijn hoofd 260 achter moeten zitten.

Bent u al iets wijzer geworden?
Danny1994
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 Mei 2020, 10:30
ligplaats: Uithoorn
info: Glastron v174
Volvo penta aq130 (b20)

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten