Scheepsschroef voor MB10A

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Scheepsschroef voor MB10A

Berichtdoor Paulus 14 » 02 Jul 2019, 20:59

Hallo,
Ik heb een Saga 20 polyester spitsgat sloep met als aandrijving een Volvo Penta MB10A benzinemotor.
De motor loopt als een zonnetje, met prima compressie en oliedruk.
Ik heb echter de MS keerkoppeling 1:1 vervangen door een MS 1,9 : 1 , de reden hiervoor was dat de keerkoppeling defect was en ook omdat het in de oude situatie niet prettig was om met de boot te manouvreren bij stationair toerental van de motor omdat de snelheid van de boot te hoog was.
De schroef heb ik nog niet vervangen omdat ik eerst het effect van de "nieuwe" keerkoppeling wilde ervaren, uiteraard gaat het manouvreren bij laag toerental nu veel prettiger maar de motor is te laag belast bij hoog toerental.
Nu mijn vraag : De MB10A werd ook standaard geleverd met de MS 1.9 : 1 keerkoppeling, is er iemand die weet welke schroef daarbij geleverd werd ??
Paulus 14
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 Jul 2019, 20:43
ligplaats: Rotterdam
info: Saga 20,
Polyester spitsgat sloep.
MB10A VolvoPenta benzinemotor,2 cilinder.
Bouwjaar ca. 1975

Re: Scheepsschroef voor MB10A

Berichtdoor eagle » 11 Jul 2019, 18:13

Saga 20, met Volvo Penta 2 cilinder benzine motor type Mb 10a, met Keerkoppeling MS, voorzien van watergekoelde reductiekast i=1,91:1

Propeller: Type= E12, D=16", Spoed=12", As D=25mm, Konus 1:20, Spie=10mm, Linksdraaiend

Gr,
Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Scheepsschroef voor MB10A

Berichtdoor Paulus 14 » 31 Mei 2020, 22:13

Beste Eagle,

Allereerst mijn excuses voor mijn late reactie ! Hartelijk dank voor de gegevens van de schroef, ik heb de schroef die erop zat met de 1:1 reductie ( 14x10) bij Jooren Scheepsschroeven in Dordrecht laten verzetten naar 14 x 14 om e.e.a uit te proberen.
Het resultaat is dat de snelheid nu bij minimaal toerental prima is bij het manouvreren ,maar het toerental van de motor bij hogere snelheid ( uiteraard ) nog te hoog oploopt. Jooren had ook berekend dat de beste schroef een 16 x 12 zou zijn.
Ik vrees wel dat ik dan weer in dezelfde situatie terecht kom als voorheen, dus een te grote snelheid bij minimaal toerental waardoor ik weer meer met de ( kwetsbare) keerkoppeling moet gaan schakelen.
Met de ervaring die ik nu heb opgedaan wil ik nu gaan voor een tussen-oplossing, b.v. 16 x 10 .

Groeten,
Paul
Paulus 14
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 Jul 2019, 20:43
ligplaats: Rotterdam
info: Saga 20,
Polyester spitsgat sloep.
MB10A VolvoPenta benzinemotor,2 cilinder.
Bouwjaar ca. 1975


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast