Renault Marine

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Renault Marine

Berichtdoor MarcelM » 04 Sep 2018, 08:48

Goedemorgen,

Ik heb dus een bootje gekocht met een renault marine erin.
6 dagen gevaren om van groningen naar niftrik te komen en het motortje heeft me niet in de steek gelaten.
Wel een paar punten die ik op moet lossen en waarvoor ik graag een werkplaatshandboek zou hebben.

1) de morsebediening heeft te weinig weerstand. ik kan of 1700 toeren maken, of 2200 toeren. Daartussen valt de hendel terug (of ik moet hem vastzetten met bijvoorbeeld een theelepeltje er tussen :)
2) als ik ineens vol gas geef slaat hij af, doe ik de hendel rustig naar voren / achteren dan komt hij netjes op toeren en loopt ook goed.
3) stationair toerental wil nogal verschillen. soms loopt hij 800 toeren, andere moment 1100, uur later weer 800 (lijkt geen relatie tot warme motor of niet te zijn)
4) lage toeren manoeuvreren hoor ik de kleppen

Aangezien ik niet weet hoe de motor onderhouden is ga ik hem eerst een beurtje geven. Olie + filter vervangen, kleppen stellen, benzinefilter schoonmaken en ontsteking controleren.

Ik vraag me af of het zinvol is de carburateur eraf te halen en schoon te maken?

In de 50-60 uur dat ik er nu mee gevaren heb heeft hij ongeveer een half litertje olie verbruikt, roken doet hij niet, temperatuur blijft constant 85 graden.
Hij loopt dus erg netjes en heel stil

Tips zijn van harte welkom!
MarcelM

ligplaats: Niftrik
info:

Re: Renault Marine

Berichtdoor Noordvaarder » 04 Sep 2018, 16:49

Een WP-handboek weet ik zo 1.2.3. niet,maar een DTN instructieboek,kon ik wel voor je vinden.
http://www.motoren.cloudns.cx/pdfs/renault/DTN40-50.pdf
http://www.motoren.cloudns.cx/pdfs/rena ... tDTR40.pdf
Allebeide in het Nederlands.
Med venlig hilsen,
Wiebren

Doerak 850AK
Gebruikers-avatar
Noordvaarder

ligplaats: Marenland - Winsum (Gn)
info: Doerak 850AK

Re: Renault Marine

Berichtdoor varg » 04 Sep 2018, 22:01

De DTR-40 is de 1108cc uit de Renault 4 GTL...wat een heerlijk machien! Ken maar 1 zwak punt, de condensator die dacht ik tegen de verdeler zit gemonteerd. Neem een reserve mee...als ie niet meer start en alles lijkt verder goed...condensatortje even vervangen. In het donker zie je een kleine lichtschow ....dan is ie kapot! Groet Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard