door Marcel62 » 16 Okt 2014, 00:51
Hallo Maarten,
Ook enorm bedankt voor je reactie, fijn dat je reageert en ik ga je goede raad opvolgen.
De kraan bovenop de motor stond in de middenstand, dat vond ik al vreemd..... In de handleiding van de motor wordt er al gesproken dat de hendel van het kraantje of geheel naar voren of geheel naar achter moet worden geplaatst en dan zelfs met een borgschroef kan worden vastgezet.
Die borgschroef ontbrak bij mij op de kraan (anders was de middenstand niet mogelijk). Dit zal door de vorige eigenaar (of één daarvoor) zo uitgevoerd zijn.
Ik kwam achter de middenstand doordat de boot nu op het droge (binnen) staat en ik even geen natte uitlaat wilde hebben. En de kraan kreeg ik maar moeilijk "om", het leek of dit al jaren zo zat.......
Zoals je weet had ik wat problemen wegens het niet starten van de motor en heb ik een vat (gevuld met kraanwater) voor het koelwater gebruikt en de toevoerleiding van de waterpomp en de leiding van de schroefas losgenomen en via het vat gezorgd dat de motor met koeling gestart kon worden. De kraan moest dus even niet richting de uitlaat doorlaten. Het niet starten was overigens te wijten aan een te rijke afstelling van de carburateur, nu eea afgesteld en het werkt nu gelukkig weer en heb hiervan weer een hoop geleerd! De motor heeft maar kort gedraaid om zo de uitlaat niet te belasten met hoge temperaturen. Het echte warmdraaien en dan echt goed afstellen doe ik als de boot weer te water gaat. Ik schrik er in ieder geval niet meer van terug.
Dus.... zoals ik je raad nu lees ga ik het als volgt doen:
Zoals je aan deze post ziet ben ik bezig om een Seal op het binnen-gland te bedenken/fabriceren, voor dit stuk heb ik al goede raad van Hans mogen ontvangen. Ik ben nu van mening om de schroefas-smering van de motor af, weg te nemen. Ik zal een bronzen schep-huiddoorvoer nemen, welke uiteraard in het onderwaterschip wordt geplaatst met daarop een fijnmazig wierpot-filter (onder de waterlijn) met kranen aan beide zijden en deze dan te koppelen met de schroefas. Zo denk ik dan dat ik de watersmeering dan weer voor elkaar heb. Dat zal ik uit moeten proberen, er is dan alleen smeering als de boot vaart, mocht het gland te warm worden dan is er te weinig koeling, dan zal mijn toevlucht naar een pomp of iets dergelijks moeten worden......... (suggesties mbt het voorgaande van een ieder is welkom!)
Wel nog één vraag wat doe ik met de vrijgekomen kraan aansluiting van de motor? Ik kan deze uiteraard niet gebruiken (afdoppen?) of juist ook buitenboord doorvoeren, of kan deze uitgang nog een functie krijgen?
Als je het achteraf bekijkt (maar dat is een koe in z,n ..... bekijken), is het eigenlijk zo dat er koelwater van minimaal 60 graden in het gland werd gepompt, en volgens mij dient deze juist zo koel mogelijk te worden gehouden..... ik kan het mis hebben?
Alvast bedankt voor je reactie.
Groet,
Marcel