Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Bucket » 08 Mei 2024, 20:10

Beste watersport liefhebbers,

Wij staan op het punt om 2e hands een 6.5m tender te kopen met als voornaamste doel er lekker rustig mee te varen over slootjes en kleine kanalen. De vaarsnelheid zal voornamelijk tussen de 5 en 10 km/h zijn.
De tenders waar wij interesse in hebben worden aangeboden met buitenboordmotoren (in bun) variërend van 20pk tot ruim over de 100pk. Daardoor ook interessant voor mensen die ermee willen waterskiën oid.
Heeft iemand enig idee wat nou het verschil in brandstofverbruik is tussen een 20pk en een 100pk bij dezelfde snelheid, zeg 6 km/h. Dus waarbij de 100pk net iets boven stationair zal draaien en de 20pk wellicht op iets van 30%/40% zal draaien. Is hier iets over te zeggen zonder er een verbruiksmeter tussen te zetten?

Alvast bedankt voor de reacties.
Bucket
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 Mei 2024, 19:49
ligplaats:
info:

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor chaea » 08 Mei 2024, 21:21

Automotive voorbeeld.

Zal een v8 motor op dezelfde kruissnelheid evenveel gebruiken als een twinair motortje?

Hoop hiermee je vrpaag te hebben beantwoord :D

Ofwel, een 20 pk en voieal de hedendaagse zullen veel minder verbruiken dan een 3, 4 of hoger aantal cilinders met bijhorende pk's. Daarbij ook nog vermeldebd dat niet alleen het aantal cilinders van toepassing is maar ook de inhoud.
chaea
 
Berichten: 778
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Berto » 09 Mei 2024, 09:49

Koop een motor waarvoor je hem ook gebruikt.

Mijn inziens onzin om een 100pk te monteren als je geen funtube/wakeboard aspiraties hebt.
Daarnaast moet zo`n motor toch ook eens even lekker doorlopen, dus dat gas moet af en toe toch open.

En vergeet ook niet dat een 100pk wat meer geluid zal produceren dan een 20pk.

+ wat is de reden van de vraag van brandstofverbruik? De kleine aanwezige tank? Of de prijs van de brandstof?
Dat laatste wordt direct al teniet gedaan door de hogere aanschafprijs, van dat verschil kan je heel veel brandstof tanken.
Berto
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Bucket » 09 Mei 2024, 10:26

Uiteraard begrijp ik dat een 100pk naar alle waarschijnlijkheid meer zal verbruiken dan een van 20 pk. Maar feit blijft dat er een bepaalde hoeveelheid energie (benzine) omgezet wordt naar een beweging en de energie niet zomaar verdwijnt. Tuurlijk is de 100pk zwaarder en kost het meer energie om een zwaardere krukas te laten draaien waar meer zuigers aan vast zitten. Maar hoe significant is dit verschil nou daadwerkelijk, daar was ik benieuwd naar. Misschien schakelt de 100pk wel een aantal cilinders uit bij lage vermogens behoeftes bv. Na 8 uur rustig varen wat zou nou het verschil in brandstofverbruik zijn?

Reden is 100% de prijs van brandstof. Als je iets 2e hands koopt heb je nou eenmaal soms consessies te doen. De boot die wij op het oog hebben bevalt ons, er zit echter alleen een 100pk buitenboordmotor achter. En deze kunnen we uiteraard later altijd nog wisselen voor een kleinere motor. Maar we dachten als het verbruik nou mee valt de motor gewoon te laten begrenzen, zodat mensen zonder vaarbewijs er ook mee op pad kunnen.
Bucket
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 Mei 2024, 19:49
ligplaats:
info:

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Renegade » 09 Mei 2024, 12:29

Bucket schreef:Misschien schakelt de 100pk wel een aantal cilinders uit bij lage vermogens behoeftes bv.

Hoe zie je dat dan voor je?
Alleen brandstof toevoer wordt afgeknepen?
Bij een 4 pitter ,2 stuks niet, dan moeten die andere 2 die niks doen ook nog door de compressie drukken toch?
Klepjes gelicht? Oké ,geen compressie ,maar wel meestampen toch?
Na 8 uur rustig varen wat zou nou het verschil in brandstofverbruik zijn?

Als je het met een 2 cilinder van 20 pk kunt doen,zou ik die 100 pk versie maar laten liggen.
Bij de door jou geschetste situatie van circa 6 km/h draait een 20 pk iets meer dan stationair.
Ik denk dat je het brandstof verbruik nog knap tegen gaat vallen bij een 100 pk versie t.o.v. 20 pk versie.
De boot die wij op het oog hebben bevalt ons, er zit echter alleen een 100pk buitenboordmotor achter. En deze kunnen we uiteraard later altijd nog wisselen voor een kleinere motor. Maar we dachten als het verbruik nou mee valt de motor gewoon te laten begrenzen, zodat mensen zonder vaarbewijs er ook mee op pad kunnen.

Dit is een ander verhaal dan in je eerste posting.
Daar sprak je over dat er verschillende boten werden aangeboden met diverse motoren.
Nu schijnt het dat je inmiddels eentje hebt of in gebruikt hebt.
Motor later omruilen ,kan een dure grap worden. Niet aan te raden ,daar komt bij ,dat doe je zowiezo niet,want dan lever je vermogen in, en wees eerlijk ,niemand gaat terug van een Honda Goldwing naar een Honda Silverwing vanwege het brandstofverbruik ,om maar even een zijstraatje te benoemen. :mrgreen:
En laten begrenzen?
Hoe zie je dat dan voor je?
Morgen op de begrenzer ,en overmorgen er weer af?
Hallo ,dat werkt niet toch?; :x :lol:
En van begrenzen krijg je een luie motor en een roetmop.
Koop een motor waar jullie allemaal mee kunnen genieten ,i.p.v. een dikke ,die je af en toe moet begrenzen omdat anders er een ongediplomeerde er niet mee mag varen.
En dat begrenzen? Dat is leuke praat voor de bühne ,want dat gebeurd niet. :mrgreen:
En om eerlijk te zijn ,20 pk is er genlijk nog teveel voor iemand zonder vaarbewijs gezien door de ogen van de hermandad.
Dan komt 15 pk eerder in aanmerking om aan de veilige kant te gaan zitten.
En je kunt wel stellen dat een 4 cilinder die bijna niets hoeft te doen ,net zo zuinig is eentje die meer te verstouwen heeft,dat klopt allemaal in theorie.
In de praktijk komt het vaak andersom uit.
Renegade
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor chaea » 09 Mei 2024, 14:24

Bucket schreef:Uiteraard begrijp ik dat een 100pk naar alle waarschijnlijkheid meer zal verbruiken dan een van 20 pk. Maar feit blijft dat er een bepaalde hoeveelheid energie (benzine) omgezet wordt naar een beweging en de energie niet zomaar verdwijnt. Tuurlijk is de 100pk zwaarder en kost het meer energie om een zwaardere krukas te laten draaien waar meer zuigers aan vast zitten. Maar hoe significant is dit verschil nou daadwerkelijk, daar was ik benieuwd naar. Misschien schakelt de 100pk wel een aantal cilinders uit bij lage vermogens behoeftes bv. Na 8 uur rustig varen wat zou nou het verschil in brandstofverbruik zijn?

Reden is 100% de prijs van brandstof. Als je iets 2e hands koopt heb je nou eenmaal soms consessies te doen. De boot die wij op het oog hebben bevalt ons, er zit echter alleen een 100pk buitenboordmotor achter. En deze kunnen we uiteraard later altijd nog wisselen voor een kleinere motor. Maar we dachten als het verbruik nou mee valt de motor gewoon te laten begrenzen, zodat mensen zonder vaarbewijs er ook mee op pad kunnen.


Niet naar alle waarschijnlijkheid maar gewoon feitelijk.
En ja er zijn buitenboordmotoren die cilinders uitschakelen, Mercury had een model die dat deed maar geen groot succes.

En jawel de energie verdwijnt gewoon, het is geen batterij waarvan de ene een hogere capaciteit heeft dan de ander.
De motor loopt en elke cilinder moet een hoeveelheid brandstof hebben, hoe meer cilinders is x hoeveelheid.
Een 100 pk is ook gemaakt om dit te kunnen leveren en niet om zuinig te varen als overpower op een sloepje waar je met een 9.9 high trust perfect mee uit de voeten kan.
chaea
 
Berichten: 778
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Bucket » 09 Mei 2024, 14:47

Oke bedankt allemaal voor het meedenken. Eigenlijk een uitkomst die ik zelf ook wel had verwacht.

Daar sprak je over dat er verschillende boten werden aangeboden met diverse motoren.
Nu schijnt het dat je inmiddels eentje hebt of in gebruikt hebt.


Maakt voor mijn vraag niet uit. Maar beide stellingen kloppen. Er worden van hetzelfde model boot versies aangeboden met 20 pk maar ook met 80 of 100pk. En op het moment hebben we een boot met 100 pk op het oog. Er is nog niks aangeschaft.

Motor later omruilen ,kan een dure grap worden. Niet aan te raden ,daar komt bij ,dat doe je zowiezo niet,want dan lever je vermogen in, en wees eerlijk ,niemand gaat terug van een Honda Goldwing naar een Honda Silverwing vanwege het brandstofverbruik ,om maar even een zijstraatje te benoemen. :mrgreen:


Hoezo zou dit een dure grap worden? Omdat je wellicht nu te veel betaald voor de 100pk en die waarde bij inruil niet terug gaat krijgrn?

En laten begrenzen?
Hoe zie je dat dan voor je?
Morgen op de begrenzer ,en overmorgen er weer af?
Hallo ,dat werkt niet toch?; :x :lol:


Nou heel simpel, een begrenzer erop. En nee die hoeft er niet overmorgen weer af. Niemand heeft een intentie om hard te varen. Maar ik geef toe de motor ruilen voor een 20 pk oid is dan een beter plan. Altijd stationair met een 100pk rond tuffen zal die niet van opknappen.

Wat zou een 100 pk Susuki uit 2017 nog waard zijn?
Bucket
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 Mei 2024, 19:49
ligplaats:
info:

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor chaea » 09 Mei 2024, 16:48

Een 2017 Suzuki 4t met 100 pk met EFI systeem doet tussen de 7000 en 10.000 euro. Daar koop je een hele mooie hagelnieuwe 20 pk voor met alles erop en eraan :D
chaea
 
Berichten: 778
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Renegade » 09 Mei 2024, 17:23

Bucket schreef:Wij staan op het punt om 2e hands een 6.5m tender te kopen met als voornaamste doel er lekker rustig mee te varen over slootjes en kleine kanalen. De vaarsnelheid zal voornamelijk tussen de 5 en 10 km/h zijn.
De tenders waar wij interesse in hebben worden aangeboden met buitenboordmotoren (in bun) variërend van 20pk tot ruim over de 100pk.

Ik zat nog even je eerste posting zo door te lezen,en dan vraag ik me af, hoe kan een mens interesse hebben in iets ,wat die nooit zal kunnen gebruiken.
Tender ,6.5 m ,door slootjes en kleine kanalen.
Je vaarsnelheid wordt daar nooit 10km/h ,maar hooguit 7 of 8.
Je mag er immers maar 6 km/h.
Wat moet je dan met 100 pk?
Aan 20 pk heb je feitelijk al teveel.
15 pk is vaak een grens ,ook als er jeugd in zit.
Kapje erop van een 9.9 ,en er kraait geen haan naar.
Waar kun je die 100 en 20 pk uitnutten?
Op het Tjeukemeer en op bv de Lek kun je in de lowflyzone :mrgreen: varen.
Sinds kort hebben de heren van RWS meer bevoegdheden op controle op het water,omdat het bij de hermandad aan figuren daarvoor ontbreekt.
En wil je een keertje uit je dak gaan ,huur dan zo'n ding met een lading aan peekaas,en vlieg in gebieden waar het mag.
En wat @chaea ook aangeeft , aan een 9.9 high trust ( werk motor) erachter ,en je hebt genoeg om heerlijk door de slootjes en kanaaltjes te kunnen varen.
Je moet het namelijk zelf niet willen ,dat je jezelf in the picture zet op dergelijke vaarwegen ,door je anders te gaan gedragen.
In welk gebied vaar je trouwens?
Heb je ook een provincie naam?
Renegade
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Bucket » 09 Mei 2024, 18:21

Een 2017 Suzuki 4t met 100 pk met EFI systeem doet tussen de 7000 en 10.000 euro. Daar koop je een hele mooie hagelnieuwe 20 pk voor met alles erop en eraan :D


Dank. Zat ook al wat naar prijzen te kijken van 2e hands buitenboord motoren en kwam (conservatief genomen) ook uit richting die 7000eu.

Wat moet je dan met 100 pk?


Helemaal niks, maar ik dacht als het nou kwa extra verbruik nogal mee valt dan kan ik er prima mee leven.
Maar wisselen voor een kleinere motor lijkt me een prima oplossing.
Overigens, je zit sommige zaken al volledig voor mij in te vullen… Omgeving braassemermeer, is waar voornamelijk gevaren gaat worden. Dus ja, ook wel eens op een meer, maar hoofdzakelijk op kanalen en slootjes.

En waarom een mens interesse kan hebben in iets dat ie nooit zal kunnen gebruiken? Omdat dit model boot maar sporadisch voorbij komt en we graag deze zomer weer een boot voor de deur hebben liggen. En als je alle problemen kan oplossen met het wisselen van de motor lijkt mij dat een prima optie.
Bucket
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 Mei 2024, 19:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast