Motor komt niet meer in voorwaartse versnelling

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Motor komt niet meer in voorwaartse versnelling

Berichtdoor Willemmeel » 18 Apr 2024, 20:11

Beste leden,
Na veel zoeken zonder antwoord hoop ik gebruik te maken van jullie expertise. Het probleem is als volgt;
Suzuki 30 pk motor bedient door een Allpa afstandbediening. Sinds dit vaarseizoen lukt het niet om de boot fatsoenlijk in zijn vooruit te krijgen. Achteruit gaat prima. Indien we de hendel verder naar voren schuiven ratelt de motor wat en schiet uiteindelijk in zijn vooruit. Het lijkt ons iets van een afstelling. Na het openschroeven heb ik wat foto’s gemaakt. We komen er niet helemaal uit waar deze afstelling gemaakt zou kunnen worden (BB, afstandbediening, elders). 2 watersportbedrijven gecontacteerd maar die lijken niet te reageren. Vandaar dat we de vraag hier ook uitzetten. Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen.
Groet!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Willemmeel
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 18 Apr 2024, 19:57
ligplaats:
info:

Re: Motor komt niet meer in voorwaartse versnelling

Berichtdoor Amersfow » 19 Apr 2024, 09:41

Ik denk dat je de kabel iets moet verstellen. Dat koppelstukje aan het eind van de kabel dat aan de handel in afstandbediening of in de motor kun je losmaken van de kabel (even splitpen verwijderen). En dan kun je hieraan draaien zodat de handel verder wordt ingedrukt. Een beetje proberen, zodanig dat die weer goed in zijn vooruit gaat, en ook nog steeds voldoende slag maakt om in zijn achteruit te gaan.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1870
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Motor komt niet meer in voorwaartse versnelling

Berichtdoor chaea » 19 Apr 2024, 17:35

Schakelkabel loshalen, checken of je nu met de hand in de motor wel goed kan schakelen.

Zoja, zet de motor in zijn vrij, dat is de positie waar je de morse/schakelkabel op afstelt. Dus dan ook de remotecontrol in zijn vrij en dan afstellen tot je zonder moeite de kabel kan aansluiten. Zo staat de boel weer synchroon.

Zoniet, je probleem zit in de motor. Vaak als de impeller vervangen is klopt de afstelling niet meer.
chaea
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Motor komt niet meer in voorwaartse versnelling

Berichtdoor Willemmeel » 21 Apr 2024, 19:01

Amersfow schreef:Ik denk dat je de kabel iets moet verstellen. Dat koppelstukje aan het eind van de kabel dat aan de handel in afstandbediening of in de motor kun je losmaken van de kabel (even splitpen verwijderen). En dan kun je hieraan draaien zodat de handel verder wordt ingedrukt. Een beetje proberen, zodanig dat die weer goed in zijn vooruit gaat, en ook nog steeds voldoende slag maakt om in zijn achteruit te gaan.


Meldingen stonden uit, bedankt voor je reactie.
Het koppelstukje dat je bedoelt is deze gouden moer denk ik?
Afbeelding
De kant van de motor heeft duidelijk een eindstuk. Het loshalen van de splitpen wilde ik eerst zeker weten.
Willemmeel
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 18 Apr 2024, 19:57
ligplaats:
info:

Re: Motor komt niet meer in voorwaartse versnelling

Berichtdoor Willemmeel » 21 Apr 2024, 19:02

chaea schreef:Schakelkabel loshalen, checken of je nu met de hand in de motor wel goed kan schakelen.

Zoja, zet de motor in zijn vrij, dat is de positie waar je de morse/schakelkabel op afstelt. Dus dan ook de remotecontrol in zijn vrij en dan afstellen tot je zonder moeite de kabel kan aansluiten. Zo staat de boel weer synchroon.

Zoniet, je probleem zit in de motor. Vaak als de impeller vervangen is klopt de afstelling niet meer.


Ook bedankt! Ik ga ermee aan de slag.
Willemmeel
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 18 Apr 2024, 19:57
ligplaats:
info:

Re: Motor komt niet meer in voorwaartse versnelling

Berichtdoor Amersfow » 21 Apr 2024, 20:08

Als die moer van goud is, zou ik m snel naar de juwelier brengen en inruilen voor een messing versie :D Maar die bedoelen we ja
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1870
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Motor komt niet meer in voorwaartse versnelling

Berichtdoor Willemmeel » 21 Apr 2024, 20:57

Amersfow schreef:Als die moer van goud is, zou ik m snel naar de juwelier brengen en inruilen voor een messing versie :D Maar die bedoelen we ja


Goudkleurige moer :lol:
Willemmeel
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 18 Apr 2024, 19:57
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten