Verschillende groten carburateurs

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Verschillende groten carburateurs

Berichtdoor Riemer2 » 18 Apr 2024, 16:33

Goedemiddag allemaal, Klopt het dat buitenboordmotoren van dezelfde serie alleen verschillen in carburateur grootte? Bijvoorbeeld, een Yamaha buitenboordmotor van 4 pk kan dezelfde cilinder grootte hebben als een 9.9 pk. Mijn vriend heeft me verteld dat hij zijn 8 pk Suzuki heeft opgevoerd naar 15 pk op deze manier. Nu vraag ik me af of ik mijn Johnson 7.5 pk uit 1983 (model nummer J8RCSS) ook kan opvoeren naar 15 pk, aangezien Johnson motoren van deze serie heeft gemaakt. Het vinden van onderdelen kan lastig zijn vanwege de leeftijd van de motor en daarom is het ook de vraag of dit überhaupt kan en of de motor dan wel harder zou lopen of dat hij zichzelf telkens zal verzuipen doordat hij teveel brandstof krijgt.
Riemer2
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 18 Apr 2024, 16:21
ligplaats: Noord-Holland
info:

Re: Verschillende groten carburateurs

Berichtdoor Berto » 18 Apr 2024, 17:18

Geen idee of de 7,5 hetzelfde is als de 15 maar dat kun je hier vast en zeker uitzoeken door te vergelijken:
https://evinrudeshop.n

Mijn 20pk was hetzelfde als de 30pk versie, met het vervangen van de carburateur en het inlaat deksel van de 20pk versie naar 30pk had ik dus 10pk meer.
De doorlaat van de 20pk carburateur was gewoon kleiner dan de 30pk versie maar het inlaatdeksel had ook een kleinere inlaat, dus die moest ik ook vervangen.

Enige wat je dus kan doen is onderdelen vergelijken op voorgaande site en dan proberen.
Met een beetje geluk ben je snel klaar en werkt het, zo niet, tsja, dan kost het wat tijd en geld.
Berto
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: Verschillende groten carburateurs

Berichtdoor chaea » 19 Apr 2024, 19:14

Ik zal er direct een v4 carburateur opschroeven, gaat hij misschien wel 200 kmph.
chaea
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Verschillende groten carburateurs

Berichtdoor stefan » 20 Apr 2024, 08:09

Met andere woorden, als je een zwaardere motor wil, koop er dan een.
Zeker met een antieke Johnson kost het geld dat je beter in iets nieuwers kunt steken.
stefan
 
Berichten: 633
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Verschillende groten carburateurs

Berichtdoor chaea » 20 Apr 2024, 11:12

Het is gewoon een repeterend verhaal met deze opvoervragen.
Eendagsvliegen met de opvoervraag terwijl er al 100 keer iets over geschreven is, even de moeite nemen om de zoekfunctie te gebruiken is er niet waardoor er ook telkens weer dezelfde anwoorden komen.
Je hoort er daarna nooit weer wat van, net zoals die enquetes.

Zolang dit soort vragen niet van serieuse leden komen die ook zelf feedback geven over andere onderwerpen, zie ik dit gewoon als spam/ forumvervuiling.
chaea
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Verschillende groten carburateurs

Berichtdoor rene79shovel » 20 Apr 2024, 14:40

chaea schreef:Het is gewoon een repeterend verhaal met deze opvoervragen.
Eendagsvliegen met de opvoervraag terwijl er al 100 keer iets over geschreven is, even de moeite nemen om de zoekfunctie te gebruiken is er niet waardoor er ook telkens weer dezelfde anwoorden komen.
Je hoort er daarna nooit weer wat van, net zoals die enquetes.

Zolang dit soort vragen niet van serieuse leden komen die ook zelf feedback geven over andere onderwerpen, zie ik dit gewoon als spam/ forumvervuiling.


ik denk er precies zo over , vandaar ook altijd mijn gezeur over voorstellen op een forum , eerder kun je het haast niet serieus nemen vind ik
rene79shovel
 
Berichten: 140
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Verschillende groten carburateurs

Berichtdoor stefan » 20 Apr 2024, 15:30

Mee eens…..

Overigens komen de meeste opvoer vragen ieder jaar aan het begin van het seizoen. Willen mensen na de winter harder ofzo?
stefan
 
Berichten: 633
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Verschillende groten carburateurs

Berichtdoor henkvd » 20 Apr 2024, 16:22

Grotere carburateur helpt alleen als de motor op een of andere manier meer toeren kan gaan maken, anders is de opbrengst van de grotere carburateur 0,0.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4475
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Verschillende groten carburateurs

Berichtdoor chaea » 20 Apr 2024, 17:04

stefan schreef:Mee eens…..

Overigens komen de meeste opvoer vragen ieder jaar aan het begin van het seizoen. Willen mensen na de winter harder ofzo?


Snel naar de zomer denk ik :lol:
chaea
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Verschillende groten carburateurs

Berichtdoor chaea » 20 Apr 2024, 17:16

henkvd schreef:Grotere carburateur helpt alleen als de motor op een of andere manier meer toeren kan gaan maken, anders is de opbrengst van de grotere carburateur 0,0.


Er zit zeker wel een kern van waarheid in de vraag, net als in de automotive worden er basisblokken gebruikt. Maar het is idd niet zo simpel om maar even de carburateur om te wisselen, motoren gaan langs een ontwerpafdeling die hun ontwerpen weer doorsturen naar de technische engineers etc etc. En dan heb je Japie in zijn schuurtje die denkt slim te zijn om iets om te wisselen op het motorblok. Er zijn wel wat modellen die simpel om te bouwen zijn, maar dat heeft dan meer met de regels van een land te maken om onder bepaalde regels uit te komen, de fabrikant zet wel het model op de markt maar ze worden gedowngraded.

Buiten dat om heb ik alleen maar opgevoerde modellen in handel gehad die vooral erg schel klonken maar amper iets deden. En volgens mij al eens eerder geschreven, ooit voor een klant een F15 carburateur op een F9.9 gezet van Yamaha, peperduurr orgineel ding en het resultaat was ronduit bedroevend.
chaea
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten