Stotterende en ploffende BB

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Stotterende en ploffende BB

Berichtdoor NickZH1986 » 13 Apr 2024, 20:02

Goedendag leden,

Allereerst wil ik mijzelf voorstellen; ik ben Nick, heb een sloep van 4.10 excl bb motor. Wij varen hoofdzakelijk in het Westland.

Nu had ik vorig jaar al een ploffende motor, welk ook z'n toerental inhield.
Na vorig jaar heb ik direct se carburateur schoongemaakt, sproeiers nagekeken en schoongemaakt en een cleaner in de benzine gedaan.

Vandaag de eerste keer varen, en meteen vanaf de helling naar de vaarroute begon hij in te houden, sputteren, ploffen en roken. Dit werd alsmaar erger en erger, we zijn ook na 500 meter direct teruggegaan.

De motor was gruwelijk oververhit, geen straaltje koeling te bekennen en enorm stinken.
Nu heb ik net de bougies vervangen, deze waren gigantisch zwart uit geslagen.
Aan de zijkant van de Yamaha F25 uit 2013, zit een spoelslang voor het koelsysyteen. Hier heb ik meteen de tuinslang er tegenaan gedrukt. Ook de zeefjes in de staart losgeschroefd en bekeken, hier zat enorm veel kleine rubberen (zwart) deeltjes in.

Nu kan het zijn, theoretisch, dat ik alles heb nagelopen, maar... zijn er nog meer dingen waar ik naar kan kijken?

Checklist vragen;
- olie nagekeken; ja volle peilstok
- carburateur schoon, ja vorig jaar
- oude benzine, kan het ook zijn, maar is niet met zekerheid te zeggen.
- waterinlaat en uitlaat nagekeken.

Hartelijk dank!
Zie foto en filmjes;

[youtube]https://youtube.com/shorts/aXwt3xEBQmo?si=oQPztOfZgRg4zSCT[/youtube]
[youtube]https://youtube.com/shorts/pcmLtqWRepk?si=GVZKFOyBp1OVpxq-[/youtube]

Afbeelding
NickZH1986
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 13 Apr 2024, 19:49
ligplaats: Monster
info: Toursloep, 4.10 lang excl motor. Yamaha F25PK, langstaart. 2012

Re: Stotterende en ploffende BB

Berichtdoor chaea » 14 Apr 2024, 06:59

Je kan nu een behoorlijk probleem hebben.
Op basis wat je schrijft heeft je motor een gigantische warmloper gehad, wat behoorlijke inwendige schade kan geven als je dooorvaart.
Je schrijft dat je na 500 meter bent gekeerd vanwege het probleem, dat is dan weer 500 meter terug met al een overhitte motor.
Die zwarte rubber deeltjes zijn hoogstwaarschijnlijk delen van je impeller die nu overal in je blok kunnen zitten, wat in de toekomst ook weer problemen kan geven.

Waarschijnlijk had je vorig seizoen al een slecht functionerende impeller waardoor de motor iets te warm werd en daardoor begon in te houden.

Edit filmpjes bekeken, maar in zo'n geval direct motor uit doen!
Is nu te laat maar de schade kan nu echt enorm zijn, zelfs een Yamaha kan total loss.
En wat ik tevens vreemd vind is dat ik de motor geen signaal zie/hoor geven.

Enige tip die ik kan geven is de motor naar een dealermonteur te brengen, en hopen dat ze nog tijd hebben want het vaarseizoen is reeds begonnen.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Stotterende en ploffende BB

Berichtdoor Berto » 14 Apr 2024, 09:44

Yep, lijkt erop dat de impeller naar z`n grootje is en mogelijk meer schade aan de motor heeft veroorzaakt.

Voor de keer dat je gaat varen even kijken of je wel een koelstraal hebt als de motor net gestart is.
Controleer dat zelf ook altijd als ik de motor net gestart heb, en zelfs onderweg nog ook al geeft de motor een signaal als de temp te warm zou zijn werp ik nog wel eens een blijk naar achter of ik een goed koelstraal heb.

Succes.
Berto
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten