Een opvoervraag…

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Een opvoervraag…

Berichtdoor Friese vaarder » 25 Mrt 2024, 23:54

Beste forumleden,

Zoals ik weet bezorgt dit onderwerp voor menig van jullie inmiddels hoofdpijn, maar ik heb een serieuze kwestie welke ik wil uitvoeren en ben benieuwd naar eventuele ervaringen.

Ik heb een Mariner 8 pk 4-takt uit 2005, identiek aan de Mercury (en Tohatsu?) voor zover ik weet van gelijke generatie. Nu heb ik een ongebruikte carburateur van het Tohatsu 9.8 pk model liggen, welke voor zover ik weet identiek is aan de Mariner/Mercury 9.9 pk 4-takt van zelfde generatie. Als experiment zou ik de deze carburateur op mijn 8 pk motor willen bouwen. Ik vroeg mij af of enkele van jullie bekend zijn met deze motoren en de verschillen tussen de verschillende vermogen series. Is een propellor met hogere spoed een vereiste om overtoeren tegen te gaan?

Alvast bedankt!
Friese vaarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 Jul 2023, 10:12
ligplaats:
info:

Re: Een opvoervraag…

Berichtdoor benE » 26 Mrt 2024, 09:09

Ik zou zeggen,probeer het gewoon.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Een opvoervraag…

Berichtdoor BredaBootje » 26 Mrt 2024, 09:54

Ik geloof niet dat een andere carbu zodanig invloed heeft op je toerenverloop dat je een andere prop zou moeten steken. Wellicht wel handig om na te denken, dat als je de inlaat wijzigd je ook de uitlaat meeneemt. Want wat er in gaat moet er ook fatsoenlijk uit kunnen wil je echt meer uit je blok halen.

Kan je ook de uitlaat overzetten?
BredaBootje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 Feb 2024, 16:02
ligplaats: Breda
info: Oud polyester speedboot, "omgebouwd" tot sloepje (4,5m).
Johnson 4pk 4takt kortstaat buitenboordmotor.

Re: Een opvoervraag…

Berichtdoor micha » 26 Mrt 2024, 10:49

Ik zou het gewoon lekker proberen. Het is een kleine aanpassing even een andere carburateur erop zetten. Ik verwacht dat hij wat meer koppel krijgt met een grotere carburateur en wat makkelijker van zn plek komt.

Echter, als je wil weten of je overtoeren maakt dan moet je ook je toerental weten. Dan moet je er een simple toerenteller opzetten. Of zo'n toerenteller gebruiken:
https://www.amazon.com/Ehdis-Digital-Ta ... B0765XP9LS

Als je het goed doet dan moet je ook eerst je toerental meten met je 8 pk carb.

Je toerental is ook weer afhankelijk van je boot en je huidige prop. Voor het zelfde geld maak je nu al overtoeren.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Een opvoervraag…

Berichtdoor Friese vaarder » 29 Mrt 2024, 00:29

Bedankt voor de reacties!

Ik ga de proef maar op de som nemen binnenkort als het warmer weer wordt. Qua toeren maakt hij al erg veel toeren voor mijn gevoel; qua toonhoogte haalt hij even hoog als filmpjes van de 9.8/9.9 serie die ook wel aan hun max toeren lijken te komen achter een licht (rubber)bootje. Ik zal ook eens even kijken wat voor propellor er nu überhaupt onder zit. De vorige eigenaar had deze recentelijk nog vervangen, maar ik weet niet welke spoed het is. We gaan het zien en ik houd jullie op de hoogte!
Friese vaarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 Jul 2023, 10:12
ligplaats:
info:

Re: Een opvoervraag…

Berichtdoor Friese vaarder » 15 Apr 2024, 21:28

Ik heb de proef op de som genomen. De grotere 9.8 carburateur zit erop. Het is welliswaar een namaak model (€30, het proberen waard dacht ik), maar ik heb elk individueel onderdeel onder de loep genomen en alles lijkt exact dezelfde kwaliteit en geometrie als de originele 8 pk carburateur. Duidelijk verschil is de grotere venturi op de 9.8 carburateur ten opzichte van de 8 pk carburateur.

Ik heb gelijk ook de propellor vervangen van een 8.5x8 naar 8.5x9, een iets hogere spoed dus. Meer uit voorzorg omdat ik niet zat te wachten op een eerste vaartochtje met overtoeren.

Het resultaat: de motor loopt even goed als met de originele 8 pk carburateur en reageert super goed op het gas, geen enkele dip bij vermogensvraag en een goede stationaire loop. Op het gehoor haalt de motor exact hetzelfde aantal toeren als met de 8 pk carburateur, maar nu dus met een propellor met grotere spoed. Dit zou moeten verklaren dat de motor dus sterker is geworden om de extra weerstand van de nieuwe schroef te overwinnen. Snelheidsensatie vind ik moeilijk te beoordelen en het gebrek aan een goede GPS snelheidsmeter app (tips? :) ) helpt ook niet mee, maar de boot planeert moeiteloos met 2 volwassenen. Binnenkort hopelijk de snelheid goed kunnen meten, dan kunnen we beoordelen of deze waarde past bij een 9.8!
Friese vaarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 Jul 2023, 10:12
ligplaats:
info:

Re: Een opvoervraag…

Berichtdoor Amersfow » 15 Apr 2024, 22:22

Als je de oude snelheid niet weet, zal het bij een gevoel blijven ;-). Ik heb GPS Snelheidsmeter als app. Elke volstaat neem ik aan.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Een opvoervraag…

Berichtdoor chaea » 16 Apr 2024, 09:36

Friese vaarder schreef:Ik heb de proef op de som genomen. De grotere 9.8 carburateur zit erop. Het is welliswaar een namaak model (€30, het proberen waard dacht ik), maar ik heb elk individueel onderdeel onder de loep genomen en alles lijkt exact dezelfde kwaliteit en geometrie als de originele 8 pk carburateur. Duidelijk verschil is de grotere venturi op de 9.8 carburateur ten opzichte van de 8 pk carburateur.

Ik heb gelijk ook de propellor vervangen van een 8.5x8 naar 8.5x9, een iets hogere spoed dus. Meer uit voorzorg omdat ik niet zat te wachten op een eerste vaartochtje met overtoeren.

Het resultaat: de motor loopt even goed als met de originele 8 pk carburateur en reageert super goed op het gas, geen enkele dip bij vermogensvraag en een goede stationaire loop. Op het gehoor haalt de motor exact hetzelfde aantal toeren als met de 8 pk carburateur, maar nu dus met een propellor met grotere spoed. Dit zou moeten verklaren dat de motor dus sterker is geworden om de extra weerstand van de nieuwe schroef te overwinnen. Snelheidsensatie vind ik moeilijk te beoordelen en het gebrek aan een goede GPS snelheidsmeter app (tips? :) ) helpt ook niet mee, maar de boot planeert moeiteloos met 2 volwassenen. Binnenkort hopelijk de snelheid goed kunnen meten, dan kunnen we beoordelen of deze waarde past bij een 9.8!


Immitatie carburateur lijkt hetzelfde maar is het natuurlijk niet, het kopieeren gaat de Chinezen steeds beter af maar het materiaal waarvan is van veel mindere kwaliteit. Zie het als een wegwerpcarburateur, zodra hij minder gaat werken zet je er weer een anderere van 30 op.
Ik ben er geen grote fan van maar ik heb dit laatst voor een Malta gedaan van mijn neefje. Had hem voor 75 gekocht maar carburateur was vernageld door eoa hobbyist, immitatie van 30 euro erop en jochie kan weer spelevaren.
Maar bij serieuzere vaartochten moet je het niet willen
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten