Uitlaat onderwater monteren

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Uitlaat onderwater monteren

Berichtdoor Lzwink » 13 Jan 2024, 21:55

Beste allemaal,

Ik heb vorig jaar een tender gekocht waar de motor van in de bun zit. Het betreft een Suzuki 15pk langstaart uit 2012, carburateur versie. De uitlaatgassen gaan via de schroef maar ook een deel via een uitlaat bovenwater, dit zijn gassen en wat water wat ook mee komt. Nu is dit via een slang bij mij naar achter doorverbonden maar dit spuit dus vies uitlaatgaswater op mijn achter platform/zwemplateau. Zoals je verwacht ziet dit er na iedere keer smerig uit en is ook niet altijd even makkelijk schoon te maken.

Mijn vraag: kan het kwaad om deze uitlaat onderwater te monteren? Natuurlijk met een terugslagventiel zodat er geen water aangezogen kan worden.

Een bezwaar die ik zelf kan verzinnen is dat er onnodig druk wordt opgebouwd waardoor de motor minder goed loopt. Maar ik heb er weinig verstand van.

Wie kan mij helpen met deze vraag?
Lzwink
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 Jan 2024, 21:45
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat onderwater monteren

Berichtdoor chaea » 14 Jan 2024, 05:20

Waarom zou deze boven water zitten ?
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Uitlaat onderwater monteren

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jan 2024, 15:36

Maak eens een foto !
En zit die slang aan de staart ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat onderwater monteren

Berichtdoor chaea » 15 Jan 2024, 15:48

@wolf, als het een oplossing was geweest om alles onder water te lozen had de fabrikant alles wel via de schroef gedaan.

Een motor in bun loopt al snel slechter als hij zijn eigen gassen opzuigt, een slangetje onder de waterlijn zal nog steeds de gassen omhoog stuwen.
Ventilatie in de bun kan een mogelijke oplossing zijn, dan hoef je ook niet met slangetjes te werken.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Uitlaat onderwater monteren

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jan 2024, 18:51

chaea schreef:@wolf, als het een oplossing was geweest om alles onder water te lozen had de fabrikant alles wel via de schroef gedaan.

Een motor in bun loopt al snel slechter als hij zijn eigen gassen opzuigt, een slangetje onder de waterlijn zal nog steeds de gassen omhoog stuwen.
Ventilatie in de bun kan een mogelijke oplossing zijn, dan hoef je ook niet met slangetjes te werken.

Chaea, Wat je zegt begrijp ik, maar de vraagsteller klaagt over vuil op zijn zwemplateau, hoe is dat in Godsnaam mogelijk als de uitlaatgassen niet rechtstreeks van de BB-motor naar het zwemplateau worden gevoerd ?
Van daar mijn vraag, hoe ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat onderwater monteren

Berichtdoor chaea » 15 Jan 2024, 19:03

TS heeft daar kennelijk een constructie op gemaakt of laten maken dat de uitlaatgassen incl koelwater uit de bun naar het zwemplateau worden geleid.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Uitlaat onderwater monteren

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jan 2024, 19:08

chaea schreef:TS heeft daar kennelijk een constructie op gemaakt of laten maken dat de uitlaatgassen incl koelwater uit de bun naar het zwemplateau worden geleid.

Heb al veel, gezien maar deze kende ik nog niet, vandaar mijn belangstelling naar een foto !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat onderwater monteren

Berichtdoor Lzwink » 15 Jan 2024, 20:55

chaea schreef:TS heeft daar kennelijk een constructie op gemaakt of laten maken dat de uitlaatgassen incl koelwater uit de bun naar het zwemplateau worden geleid.


Klopt, heb de boot zo tweedehands gekocht. Maar zoals je snapt ben ik daar niet blij mee. Vandaar dat ik dacht, waarom zou ik het niet onderwater laten ontsnappen via een slang. Onder het zwemplateau monteren zodat het buiten de boot ontsnapt. Maar als ik hierboven lees kan ik beter een gat maken aan de achterkant van de boot aan de zijkant en het daarheen lussen.

Het overgrootte gedeelte gaat wel gewoon via de schroef maar ik gok dat het stationair gas is met een klein beetje koelwater. Denken jullie dat dit klopt?

Hieronder een foto van de motor (niet mijn motor maar dezelfde), waar de rode pijl zit komen dus ook wat uitlaatgassen uit.

Afbeelding
Lzwink
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 Jan 2024, 21:45
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat onderwater monteren

Berichtdoor chaea » 15 Jan 2024, 21:42

Ja klopt, je uitlaat wordt ook gekoeld, daarbij komt er ook een deel in je midsection die hol is.

Daarom is een afzuiging en ventilatie een beter oplossing, outboards worden gemaakt om open achter een spiegel te hangen en is tevens het roer.
Alles wat je anders doet druist eigenlijk tegen zijn functie in.

Kijk naar inboard, daar is alles zo bedacht dat uitlaat en koeling achter of via de zijkant de boot verlaten op enkele cm boven de waterlijn, de motor zuigt zo geen uitlaatgassen aan, het is ook een vaste opstelling waarbij het roer achter de vaste schroef zit( heckdrive werkt weer als een deel outboard)
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Uitlaat onderwater monteren

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jan 2024, 21:44

We zijn er bijna, hoe komt nu het vuil uit de foto met de pijl op het zwemplateau ?
Gr, Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten