Yamaha 9.9DE 2 takt houd af en toe in.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Yamaha 9.9DE 2 takt houd af en toe in.

Berichtdoor DannyvN » 07 Sep 2023, 18:29

Hallo allemaal.

Mijn eerste post hier, dank voor het lidmaatschap.

Ik ben hier terecht gekomen omdat ik wat tips zoek aangaande de buitenboordmotor van de boot van mijn zoontje.
Het is een Yamaha 9.9DE 2 takt (682C) (S) (bouwjaar?)

Op zich loopt de motor aardig maar gisteren zijn we een lang stuk gaan varen en viel mij op dat de motor af en toe "schokt" en dus heel kortstondig inhoud.
Vandaag als eerste de bougies vervangen want dat is het makkelijkste en goedkoopste :D

Echter loste dat het probleem niet op helaas.

Dus ik neig nu een heel klein beetje naar een brandstof toevoer gerelateerd probleem.
Maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.

Ik kan alles wel blind gaan vervangen maar als ik die kosten kan voorkomen graag.

Is er iemand die dit bekend in de oren klinkt en mij een beetje op weg kan en wil helpen?

We hebben het bootje sinds juni dus de onderhoudshistorie is onbekend bij mij.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Danny
DannyvN
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Sep 2023, 18:15
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9DE 2 takt houd af en toe in.

Berichtdoor chaea » 07 Sep 2023, 19:48

Zijn goede motoren, als deze vanaf 1996 is staat het bouwjaar op het ( geplakte) plaatje. Is hij ouder dan staat op het gestanste plaatje ergens in eenhoekje een klein lettertje. Aan de hand van dit lettertje kan je je bouwjaar achterhalen, maar ga maar uit van een motor van minimaal 20 jaar oud.
Lukt het niet, aan de hand van een foto zie ik de tijdvlakken ook, de meesten zijn verkocht tussen 86 en 95.
Inhouden is vaak brandstof, zoek maar op ultrasoon, heb ik al vaak over geschreven.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Yamaha 9.9DE 2 takt houd af en toe in.

Berichtdoor DannyvN » 08 Sep 2023, 10:00

Dank je wel voor je reactie.....

Op het plaatje zie ik nu in een hoekje idd een C staan volgens mij.

Ik ga me aan de hand van jouw advies dan eerst focussen op brandstof en ga een zoeken op ultrasoon en kijken waar dat me brengt.
Ik zit te denken om het filter te vervangen en de connector van de leiding naar de motor om evt valse lucht uit te sluiten.

Is dat een idee?

Of denk jij dat ik wat rigoreuzer te werk moet gaan?

Grt
Danny
DannyvN
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Sep 2023, 18:15
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9DE 2 takt houd af en toe in.

Berichtdoor chaea » 08 Sep 2023, 10:05

C is uit mijn hoofd 1p992, dan heb je een donkerblauw model met kleine rode streep.

Eerst ultrasoon laten reinigen, werkt dat niet zoek je verder.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Yamaha 9.9DE 2 takt houd af en toe in.

Berichtdoor DannyvN » 08 Sep 2023, 13:41

Ja het is Inderdaad een donkerblauwe (redelijk vierkante kap) met grijs en een rode streep.

Op het type plaatje staat de code 682C

Daarop zoekende kom ik zelfs op sites die claimen dat ie uit 78 komt.....dus ik heb verschillende jaartallen....78,84 en 92 :roll:

Maar goed, ik heb een gereedschapsfetish dus ik heb nu een goede reden om een ultrasone cleaner te kopen.
Heb nog wel wat andere toepassingen ervoor dus dat komt goed 8-)

Ben ook een zoektocht begonnen om er evt een 15pk van te maken en voor zover ik kan zien moet ik iets met de membramen (reed valves) doen achter de carburateur.
De 9.9 heeft een kleinere opening dan de 15 dus als de carburateur eraf is kan ik dat ook gelijk bekijken.

Ik ga ermee aan de slag.
DannyvN
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Sep 2023, 18:15
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9DE 2 takt houd af en toe in.

Berichtdoor chaea » 08 Sep 2023, 14:58

78 kan je uitsluiten, toen was er een ander type, 84 kan evt wel dan heb je een hele vroege, maar dan zijn de decals en kleur anders.

682C is niet de C die ik bedoel, het gaat echt om een heel klein lettertje ergens in een hoek.

Ik ben een tegenstander van buitenboordmotoren ombouwen, maar is je eigen keuze uiteraard.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Yamaha 9.9DE 2 takt houd af en toe in.

Berichtdoor DannyvN » 24 Sep 2023, 16:09

@chaea ik had je nog een pb gestuurd.

Ik denk echt dat ik een 84 heb voor zover ik de tekeningen kan vergelijken en de manier hoe de carburateur eruit ziet.

De carb ligt nu in de ultrasone reiniger.

Het enige wat mij ontzettend puzzelt is het volgende.
Achter de carb zitten de Reed Valves.

Voor zover ik heb kunnen vinden staan de reed valves van een 9.9 ong 2 mm uit elkaar en bij de 15 pk 6mm.
Tot zover de theorie......

Ik had aan de hand van de tekeningen van een 84 een reed valve assembly gezien met 3 valves.

Wat schetst mijn verbazing bij het demonteren.......er kwam een assembly met 2 valves uit.
Nooit nergens iets op tekeningen gezien waar er maar 2 valves zijn.

Kent iemand deze motoren en kan hij/zij mij uitleggen waar ik hier nu naar zit te kijken?

bvd
DannyvN
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Sep 2023, 18:15
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9DE 2 takt houd af en toe in.

Berichtdoor chaea » 25 Sep 2023, 06:32

Pb kijk ik niet vaak naar, daarbij ben ik van mening dat technische vragen op het forum moeten zodat iedereen er wat aan heeft.

Je typeplaatje is leidend, wat het gestanste lettertje aangeeft is het bouwjaar, of je hebt een samengeraapt motortje gekocht.

Daarbij doe ik niet mee met opvoervragen, nooit gedaan en maak ik ook geen uitzondering op.

Op boatsnet zie ik op een random tekening echter wat jij beschrijft.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Yamaha 9.9DE 2 takt houd af en toe in.

Berichtdoor DannyvN » 25 Sep 2023, 08:26

Dank voor je antwoord.

Ik stuurde je een Pb omdat het verhaal een beetje OT leek te gaan.
Andere fora waar ik lid van ben hebben dan liever dat je verder gaat met een prive gesprek, dus excuus.

Los van de discussie over het wel of niet opvoeren van de motor......ik begrijp dat jij daar vandaan wilt blijven.

Maar wat ik niet snap is dat de tekeningen van een 9.9D(E) uit 84 bij mij een 3 delige reedvalve geven met partnumber 6E7-13610-71-00

Maar er komt een 2 delige uit de motor.....
Ik gebruik de tekeningen van Crowleymarine......ik zal ook eens op boatnet kijken.

Edit....Boats.net geeft exact hetzelfde partnummer.
DannyvN
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Sep 2023, 18:15
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9DE 2 takt houd af en toe in.

Berichtdoor DannyvN » 25 Sep 2023, 08:43

Ik zat ermee dat ik geen foto's kon posten ter verduidelijking.
Dus daar ben ik even mee aan t stoeien geweest.

Hieronder de foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
DannyvN
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Sep 2023, 18:15
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten