Evinrude v4 vro 90 pk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Evinrude v4 vro 90 pk

Berichtdoor Martijnb1976 » 10 Aug 2023, 17:58

Hallo allemaal
Ik heb een speedboot met een oude evinrude v4 motor maar ik heb er niet echt geluk mee
De motor loopt slecht en valt soms uit
Ik heb er samen met een monteur naar gekeken en we zijn erachter gekomen dat er weinig compressie is door lekken koppakkingen , de cilinderkoppen waren ook helemaal schoon gestoomd door de lekkage , deze heb ik nu vervangen en de compressie was ong 75 psi en is nu verhoogt naar 2x 100 en 2x 85
Nog niet echt hoog dus .
Maargoed …….. nu start hij erg slecht en de bougies zijn vet en zwart nat
Er loopt zwarte olie langs de propeller , ik denk uit de uitlaat .
De twee cilinders met minder compressie worden veel minder warm ,….. misschien logisch?

Iemand een idee wat ik nog kan probeer om hem goed te laten lopen ?
Mvg Martijn
Martijnb1976
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 13 Jul 2023, 08:03
ligplaats:
info:

Re: Evinrude v4 vro 90 pk

Berichtdoor micha » 11 Aug 2023, 10:01

100 Psi en 85 PSi is wel erg weinig. Voor deze motoren hoor je in de 120- 130 range te zitten. Ook het verschil in compressie tussen de cilinders is niet goed, je mag 10% verschil hebben en daar zit je al overheen. Heeft de motor lang stil gestaan? Het zou eventueel ook nog te maken kunnen hebben met plakkende zuigeveren als hij lang heeft stil gestaan.

Het VRO systeem, is dat nog steeds in gebruik? of is deze los gekoppeld? Want deze staan er om bekend dat ze onbetrouwbaar zijn. Zonder olie zal hij ook schade krijgen, je zuigers lopen vast omdat ze te warm worden.

Koppakkingen zijn dus vervangen maar hoe zagen de voeringen er uit? Je kan er voor kiezen om je zij deksels er af te halen en naar de zuigers te kijken hoe de zuigers er van de zijkant uit zien?

Daarnaast de standaard dingen, vonkt hij wel op alle bougies? Als hij op 2 cilinders loopt dan zal er een hoop onverbrande benzine en olie in je uitlaat naar buiten komen.

En antwoord op je laatste vraag. Hou er rekening mee dat de motor gewoon weleens versleten kan zijn.

Maak eens een filmpje van hoe de motor loopt. Altijd interessant.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Evinrude v4 vro 90 pk

Berichtdoor Martijnb1976 » 11 Aug 2023, 16:42

Bedankt voor je reactie
Als het plakkende zuigerveren zijn zou ik deze dan los kunnen krijgen ?
Ik heb best wat ervaring met sleutel aan simpele 2 takt motoren /denk citta , Honda mb
Maar is het een beetje te doen om de cilinders van de motor eraf te halen om de zuigerveren te vervangen ?
Martijnb1976
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 13 Jul 2023, 08:03
ligplaats:
info:

Re: Evinrude v4 vro 90 pk

Berichtdoor chaea » 11 Aug 2023, 20:23

Vergeet de plakkende zuigerveren maar.
De 2 bovenste cilinders te weinig compressie?
Want dat is 9 van de gevallen het geval namelijk, VRO is de boosdoener, als de mengolie te dik is ( koud weer) gaat er minder smering door je motor.
Deze motoren hebben een dagwaarde van niks, reviseren kost je 3 x deze motor.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Evinrude v4 vro 90 pk

Berichtdoor Martijnb1976 » 12 Aug 2023, 13:59

Het rare is dat de cilinders voor het vervangen van de koppakkingen alle 4 rond de 75psi zaten en na het vervangen de linkse 2 85psi en de rechtse 2 100psi
Martijnb1976
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 13 Jul 2023, 08:03
ligplaats:
info:

Re: Evinrude v4 vro 90 pk

Berichtdoor chaea » 12 Aug 2023, 14:27

Martijnb1976 schreef:Het rare is dat de cilinders voor het vervangen van de koppakkingen alle 4 rond de 75psi zaten en na het vervangen de linkse 2 85psi en de rechtse 2 100psi


Omdat deze lek was, niks raars aan.
Maar je bent het hoop ik eens dat het niet goed is?
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Evinrude v4 vro 90 pk

Berichtdoor Martijnb1976 » 12 Aug 2023, 15:23

Uiteraard
Martijnb1976
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 13 Jul 2023, 08:03
ligplaats:
info:

Re: Evinrude v4 vro 90 pk

Berichtdoor chaea » 12 Aug 2023, 17:38

Martijnb1976 schreef:Uiteraard


Deze motoren zijn nu ruim 40 jaar op de markt, waarbij de laatsten medio jaren 90 nog verkocht werden ( uitzonderingen zoals de Ocean Pro daargelaten)
Het zijn geen motoren die je achter de boot hebt om rondjes te varen in Giethoorn. Ofwel ze krijgen geweldig op hun donder in hun leven, als leerproject wellicht leuk maar het gaat je geld kosten op een motor die dat nooit meer waard zal zijn.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Evinrude v4 vro 90 pk

Berichtdoor chaea » 12 Aug 2023, 20:23

Heb nog even gezocht naar een verslag van de totale revisie van een 90 Johnson( zelfde motor als de jouwe op waarschijnlijk modificaties na) Deze man was zo blij met zijn motor dat hij hem weer als niwuw heeft gemaakt( meen mij wel herinneren dat er daarna een vastloper was maar het is meer dan 10 geleden dus weet dat niet zeker)
Was een prachtig fotoverslag , maar alles was dan ook aangepakt incl wegvrezen van fabrieksoneffendheden.

Maar ik zie hem niet meer, en dat forum is ook al jaren weg :geek:
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten