Mercury 200 hp EFI lage compressie

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Mercury 200 hp EFI lage compressie

Berichtdoor benvanhengelen » 02 Aug 2023, 13:12

Ik heb een 200pk mercury efi.

Nu heb ik op 2 cilinders lage compressie. Na inspectie met de camera zitten er groeven in de cilinders.
Enig idee hoe dit kan zijn ontstaan?

Ik denk zelf 2 opties:

Te weinig olie (hij mengt zelf), maar dan zou de rest van de cilinders ook aan gort moeten zijn lijkt me?
Te warm geworden, lijkt me echter onwaarschijnlijk, ik heb een analoge waterdrukmeter, digitale temperatuuraflezing en een overheat alarm.
Het rare is, dat ik er na het ontstaan van deze fout gewoon nog ruim een uur zeer rauw mee heb gevaren.
Wat denken jullie als jullie dit zien?

[img]https://ibb.co/Htm493V
https://ibb.co/fGhT1Mr
https://ibb.co/ZL5P2qm
https://ibb.co/3vjGyQH[/img]
Laatst gewijzigd door benvanhengelen op 02 Aug 2023, 14:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
benvanhengelen
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 19 Jun 2023, 16:27
ligplaats: Gorinchem
info: Zelfbouw, 34ft
2x volvo Penta D3

Dehler 41CR (verkocht)
Yanmar
1998

Re: Mercury 200 hp EFI lage compressie

Berichtdoor benvanhengelen » 02 Aug 2023, 13:13

benvanhengelen schreef:Ik heb een 200pk mercury efi.

Nu heb ik op 2 cilinders lage compressie. Na inspectie met de camera zitten er groeven in de cilinders.
Enig idee hoe dit kan zijn ontstaan?

Ik denk zelf 2 opties:

Te weinig olie (hij mengt zelf), maar dan zou de rest van de cilinders ook aan gort moeten zijn lijkt me?
Te warm geworden, lijkt me echter onwaarschijnlijk, ik heb een analoge waterdrukmeter, digitale temperatuuraflezing en een overheat alarm.
Het rare is, dat ik er na het ontstaan van deze fout gewoon nog ruim een uur zeer rauw mee heb gevaren.
Wat denken jullie als jullie dit zien?


EDIT: hoe kan ik plaatjes toevoegen?
benvanhengelen
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 19 Jun 2023, 16:27
ligplaats: Gorinchem
info: Zelfbouw, 34ft
2x volvo Penta D3

Dehler 41CR (verkocht)
Yanmar
1998

Re: Mercury 200 hp EFI lage compressie

Berichtdoor EricS » 03 Aug 2023, 00:10

Het kan zijn dat 2 injectoren niet lekker werken/verstopt zitten waardoor er te weinig brandstof wordt ingespoten
EricS
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 15 Okt 2016, 00:21
ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Re: Mercury 200 hp EFI lage compressie

Berichtdoor micha » 04 Aug 2023, 11:24

Kan inderdaad zijn dat je injectoren verstopt waren en daarom te arm liepen. Of water via de koppakking naar binnen gekomen maar kijkt me onwarschijnlijk. Of de autoblend functie.
Ze hoeven niet persee allemaal tegelijkertijd kapot te gaan. Kan dat de gene die het warmste worden het als eerst gaan begeven. Niet elke cilinder wordt even goed gekoeld en sommige zullen wat warmer lopen.

Maar je zegt, na het ontstaan van de fout nog een uur gevaren. Wat gebeurde er dan precies? Motor uitgevallen?

in principe heb je nog wat vermogen over van de andere cilinders dus de motor blijft wel doorgaan.
Maar normaal zou het advies zijn om er op elke cilinder nieuwe zuigers in te zetten
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Mercury 200 hp EFI lage compressie

Berichtdoor benvanhengelen » 04 Aug 2023, 16:28

Dat is het vreemde, de motor is niet uitgevallen. Sterker nog, hij deed het super goed.
Ik realiseerde me dat er iets aan de hand was toen ik de topsnelheid wilde uitproberen. Deze is van 118 naar 104 gegaan.
De motor liep stationair iets moeilijker, en dat deed die sinds een paar dagen. Ik ga er dus vanuit dat het probleem zich voor heeft gedaan, ongeveer 1 vaaruur geleden. Affijn, inderdaad maar eerst de koppen er maar is afhalen. Ik houd jullie op de hoogte!
benvanhengelen
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 19 Jun 2023, 16:27
ligplaats: Gorinchem
info: Zelfbouw, 34ft
2x volvo Penta D3

Dehler 41CR (verkocht)
Yanmar
1998

Re: Mercury 200 hp EFI lage compressie

Berichtdoor chaea » 04 Aug 2023, 23:45

Het is dus 2 takt, die lopen wel door op benzine.
Ja dan kunnen er krassen in je cilinder komen, bij EFI ga ik net uit van handmatige bijvoeging van olie.
Autolube (of welke benaming dan ook), olie is gevoelig voor temperatuur en vooral de hogere/ bovenste cilinders krijgen minder smering bij kouder weer.
Ofwel waarschijnlijk een gevolg van jaren waar vooral veel V motoren aan bezwijken.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten