Advies/ervaringen 8/9.9 pk 4 takt buitenboordmotor

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Advies/ervaringen 8/9.9 pk 4 takt buitenboordmotor

Berichtdoor benvanhengelen » 27 Jul 2023, 07:26

Persoonlijk ben ik groot fan van Honda. Ik heb ondertussen vele soorten motoren gehad, en Honda is tot nu toe de enige die mij niet in de steek laat.
Echter zijn mijn ervaringen vooral gebaseerd op grotere motoren, vanaf 40pk. Qua technologie lopen ze misschien iets achter, het is allemaal iets simpeler dan bijv. een Mercury of Yamaha, maar dat zorgt er juist voor dat het betrouwbaar spul is.

De 2 cilinders Honda lopen als een natte krant de eerste minuut als ze uit de doos komen, maar eenmaal een keer gedraaid lopen ze als een zonnetje.
Mercury zou ik niet snel kopen als het om de kleine motoren (<20pk) gaat. Dan eerder Yamaha, maarja die zijn weer duurder.

Just my 2 cents
benvanhengelen
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 19 Jun 2023, 16:27
ligplaats: Gorinchem
info: Zelfbouw, 34ft
2x volvo Penta D3

Dehler 41CR (verkocht)
Yanmar
1998

Re: Advies/ervaringen 8/9.9 pk 4 takt buitenboordmotor

Berichtdoor Friese vaarder » 23 Aug 2023, 16:16

Beste forumleden,

De keus is uiteindelijk gevallen op een Mariner 8 pk 4-takt motor uit 2005, de Tohatsu reeks dus met de Mercury. Door de hele aantrekkelijke prijs was het eigenlijk een snel gemaakte beslissing. De motor werkt super. Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met dit type motor, en vooral met specifieke kwaaltjes die extra preventief aandacht verdienen?

Alvast bedankt!
Friese vaarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 Jul 2023, 10:12
ligplaats:
info:

Re: Advies/ervaringen 8/9.9 pk 4 takt buitenboordmotor

Berichtdoor chaea » 23 Aug 2023, 17:08

Friese vaarder schreef:Beste forumleden,

De keus is uiteindelijk gevallen op een Mariner 8 pk 4-takt motor uit 2005, de Tohatsu reeks dus met de Mercury. Door de hele aantrekkelijke prijs was het eigenlijk een snel gemaakte beslissing. De motor werkt super. Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met dit type motor, en vooral met specifieke kwaaltjes die extra preventief aandacht verdienen?

Alvast bedankt!


Prima keuze, gewoon elk jaar onderhouden. Specifieke kwalen zijn mij ( nog) niet bekend.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Vorige

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten