Suzuki DF 40 en mogelijkheid tot DF50 (Evinrude Johnson)

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Suzuki DF 40 en mogelijkheid tot DF50 (Evinrude Johnson)

Berichtdoor dieks » 20 Jul 2023, 15:10

Goedemiddag,

Ik ben sinds kort eigenaar van een bootje met een Suzuki DF40 of eigenlijk moet ik zeggen een Evinrude.
Nu heeft Evinrude-Johnson destijds gebruik gemaakt van de Suzuki techniek en is het dus eigenlijk een DF40. Helaas kan ik niet goed vinden welk type ik heb, ondertussen heb ik hem ook al aan de computer gelegd maar zie ik daar ook niet direct het precies type in terug.

Ik heb al aardig wat onderzoek gedaan wat de mogelijkheid is om er een 50 pk van te maken om net iets extra te hebben. Het blijkt dat in bepaalde series van de DF40 een zo geheten Silencer holder de luchttoevoer beperkt. Een onderdeel wat aardig eenvoudig aan te passen is. Helaas kan ik niet vinden of dat ook voor mijn type is.
Zie: https://www.bbcboards.net/showthread.php?t=1031378


Zie onderstaand de info uit SDS:
Afbeelding

Iemand enig idee?


Ps. ik zie ook aardig wat meldingen voorbij komen in SDS, enig idee waar je deze kunt checken?
dieks
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 20 Jul 2023, 15:01
ligplaats: Ommen
info: DF40 (Evinrude Johnson)

Re: Suzuki DF 40 en mogelijkheid tot DF50 (Evinrude Johnson)

Berichtdoor Alor » 06 Aug 2023, 08:09

Ik heb ooit een ribje gekocht voor mijn zoon met een 40 pk Suzuki 4 takt. Deze was ook opgetuned naar meer dan 50 pk waardoor de toeren te hoog werd door de standaard schroef. Houdt dus rekening ermee dat er een nieuwe schroef onder moet en dan je niet 123 de juiste hebt.
Maar hoe deze tuning is gedaan ben ik helaas nooit achtergekomen.
Alor
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 09 Jun 2018, 09:25
ligplaats: Den Bosch
info:

Re: Suzuki DF 40 en mogelijkheid tot DF50 (Evinrude Johnson)

Berichtdoor chaea » 06 Aug 2023, 10:59

Alor schreef:Ik heb ooit een ribje gekocht voor mijn zoon met een 40 pk Suzuki 4 takt. Deze was ook opgetuned naar meer dan 50 pk waardoor de toeren te hoog werd door de standaard schroef. Houdt dus rekening ermee dat er een nieuwe schroef onder moet en dan je niet 123 de juiste hebt.
Maar hoe deze tuning is gedaan ben ik helaas nooit achtergekomen.


Motorblokken hebben vele toepassingen in verschillende voer, vaar en werktuigen. Door te tunen kan je meer pk's e/o vermogen krijgen. Maar je hebt tunen en tunen, zomaar de pk's verhogen kan de hele stting in disbalans brengen.

Het opvoeren van buitenboordmotoren is een tot vervelens toe terugkomende vraag van 1 daags vliegen.
Meest simpele antwoord op deze vraag is zoals bij alle andere vragen, ruil je motor in voor een zwaardere.
Het goedkoopst en veiligst want 90% van de opvoerders vernageld zijn motor, niet altijd direct maar zeker de levensduur. Ander bijeenkomstigheid is dat op het typeplaatje altijd de orginele setting staat, in dit geval DF40. Deze zal nooit de waarde krijgen van een DF 50 als je hem zo denkt te verkopen.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Suzuki DF 40 en mogelijkheid tot DF50 (Evinrude Johnson)

Berichtdoor stefan » 08 Aug 2023, 11:06

Tsja ik begrijp het ook niet zo goed. Bij dieselmotoren zie ik deze vraag nooit :-)

Het beste antwoord is inderdaad: als je een zwaardere motor wilt, ruil deze dan in en koop er een.
Zelf opvoeren en knutselen leidt vaak tot problemen. Vroeger bij mijn Zundapps en andere brommers kon het prima, moderne motoren niet aan beginnen...
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Suzuki DF 40 en mogelijkheid tot DF50 (Evinrude Johnson)

Berichtdoor dieks123 » 21 Aug 2023, 13:17

Ben er ondertussen uit dat er geen veschil zit tussen de europese DF40 en de DF50 uit de jaren 2000 tot 2005. Met een nieuwe ecu zou deze ook 50 pk moeten leveren.
Maar zoals @ chaea al aangeeft is het voor die extra 10pk misschien wel een te groot risico.

40pk is voldoende met zijn 3en voor nu, wat de toekomst brengt zien we dan wel.


Bedankt.
dieks123
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 21 Aug 2023, 13:03
ligplaats:
info: Fibrafort 160 met Evinrude-Johnson 40


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten