Koelwater stagnatie bij staartstuk DF15

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Koelwater stagnatie bij staartstuk DF15

Berichtdoor wsb-deVaart » 19 Jun 2023, 07:00

Geachte forum leden,
Na wat zoeken op het forum kwam ik over de Suzuki DF15 een boel koelwater issues tegen, maar ik kon hieruit niet de oplossing van mijn probleem met de motor destilleren:

Na heel lang stil gestaan (gelegen!) te hebben heb ik de motor uit elkaar gehaald, alles gereinigd, voorzien van nieuwe pakkingen, filters, ringetjes, impellor, etc waar nodig en de boel weer in elkaar geschroefd. Bij de proefvaart die hierop volgde sloeg de motor verbazingwekkend makkelijk aan, en liep hij als een naai machientje. Controle staal, netjes stationair, toerde netjes op helemaal top...., dacht ik. Na een paar minuten varen liep het toerental stationair op met alle gevolgen van dien. Bij controle zag ik dat er geen controle straal meer was, dus de motor uitgezet, en terug geroeid.

Bootje weer aan wal, motor met z'n staart in een kuip, kappen er af en zien wat er gebeurt.

Koelwater wordt door de impellor door het blok gepompt waarbij het na de cilinderkop naar de controle straal, en naar de thermostaat gaat. Na de thermostaat loopt het water normaliter via een slang naar de lower unit, alwaar het water de crankshaft en oil pan koel voordat het via de schroef de motor verlaat. Tot en met de slang gaat het bij deze motor goed, en pompt de impellor een boel water door zowel de smalle controle slang, als door de wat dikkere lowerunit slang, maar zo gauw ik deze aansluit op de beoogde lower unit, dan stopt de controle straal en komt er uiteindelijk stoom/rook uit in plaats van water.

Omdat er uit de slangtule waarop de koelwaterslang aangesloten hoort te zitten warme damp komt, en het uitlaat geluid toeneemt als de slang er niet op zit, vermoed ik dat deze slangtule op de lowerunit de "baffle chamber" van het uitlaat systeem is, en dat de waterpomp simpelweg te weinig druk geeft om het koelwater tegen de druk van de uitlaatgassen in te persen. Ik zal wel een pakking en/of rubbertje vergeten te vervangen zijn bij plaatsen van de nieuwe impellor.

Maar het kan ook zijn dat ik het volkomen verkeerd zie, en dat er iets heel anders gaande is.

PS:
Als ik door heb hoe, dan zal ik een plaatje toevoegen waarop e.e.a. wat verduidelijkt wordt. (waarschijnlijk gelukt: https://imgur.com/sAuFh0H)

Iemand ervaring met een dergelijk issue?


Groetjes Rob.
wsb-deVaart
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 Jun 2023, 06:32
ligplaats: WSB-deVaart
info:

Re: Koelwater stagnatie bij staartstuk DF15

Berichtdoor wsb-deVaart » 24 Jun 2023, 09:17

Update over het koelprobleem met de DF15:

Alles vervangen, nieuwe rubbertjes, nieuw RVS plaatje onder de pakking, alles nog een keer schoongemaakt en doorgeblazen; niets! Geen enkel resultaat.

De motor loopt als een zonnetjes, maar hij geeft geen controle straal als de waterslang op de lower unit zit en wordt inderdaad bloedheet als hij even loopt. Ik weet oprecht niet wat ik moet doen.

Is er echt helemaal niemand die er iets zinnigs over kan zeggen?

Gr Rob.
wsb-deVaart
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 Jun 2023, 06:32
ligplaats: WSB-deVaart
info:

Re: Koelwater stagnatie bij staartstuk DF15

Berichtdoor chaea » 24 Jun 2023, 15:49

Wat ik kan zeggen over de DF9.9 of 15 is dat het prut motoren zijn, sowieso allang geen Suzuki liefhebber meer, zo vaak gedonder en vooral met het model die jij hebt. Enfin, daar heb jij niks aan natuurlijk.

Wat ik weet van Suzuki is dat ze enorm gevoelig zijn voor cavitatie bij de impeller, dan lijkt alles goed maar plots stopt de koeling. Heb je daar een orginele geplaatst of zo'n recmar ding?
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Koelwater stagnatie bij staartstuk DF15

Berichtdoor asr1977 » 26 Jun 2023, 07:18

Kijk even naar de onderdeel waar het koelwater de motor uitkomt. Bij mijn Honda zit er een soort plastic adapter op waar de koelwaterslang op zit. Deze raakt vaak verstopt met troep. Even schoon maken en de honda gaf weer een strakke straal. Mocht er helemaal geen koelwater uit controle straal te komen is mssn de impeller stuk onderin het staartstuk. Succes
asr1977
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 19 Jun 2023, 08:34
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten