mercury 25pk(2005) start niet electrisch

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

mercury 25pk(2005) start niet electrisch

Berichtdoor golddigger888 » 12 Jun 2023, 09:59

Hallo allemaal,

Sinds afgelopen weekend heb ik een probleem met het electrisch starten van mijn Mercury BB 25 PK uit 2005. Het reageert nodig verschillend namelijk, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het uitzoeken van het probleem. BB is wel te starten met trekkoord.

1. Na het omdraaien van de sleutel gebeurde er helemaal niets (zelfs geek klik of de biep)
2. Daarna geprobeerd via trekkoord, dat ging na 2x trekken goed
3. Na tijdje stationair laten lopen, BB afgezet met sleutel en daarna geprobeerd te starten met sleutel - dat ging wonderbaarlijk goed (motor startte)
4. Daarna weer afgezet en na ongeveer 3 minuten opnieuw geprobeerd te starten met sleutel - dit keer wel een biep en zelfs draaiende starter motor, maar motor sloeg niet aan. En na een paar keer proberen was er zelfs geen biep meer

Met de trekkoord gaat het altijd wel goed.

Enig idee waar ik moet zoeken? Ik heb voor de zekerheid de accu opgeladen en de contactpunten schoongemaakt met een staalborstel, helaas was dat niet de oplossing.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Guido
golddigger888
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 12 Jun 2023, 08:55
ligplaats: Amsterdam
info: Oudhuijzer 560 sloep

Re: mercury 25pk(2005) start niet electrisch

Berichtdoor SimondeDanser » 12 Jun 2023, 10:17

Ik vermoed dat je accu is overleden. Hij houdt kennelijk zijn spanning niet meer vast. Om dit zeker te weten zou ik het maar eens proberen met een andere accu bijv. uit een auto. Als je dan meerdere malen wel achter elkaar kan starten dan bevestigt dat de slechte conditie van de accu van je boot.
Succes ermee.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: mercury 25pk(2005) start niet electrisch

Berichtdoor chaea » 12 Jun 2023, 15:00

Slechte accu geeft andere klachten, dan gaat de starterskrans steeds langamer rond en op den duur alleen de bendix. Ik denk dat je ergens in je kabelboom sluiting hebt waardoor je deze klachte krijgt.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: mercury 25pk(2005) start niet electrisch

Berichtdoor golddigger888 » 13 Jun 2023, 11:19

Dank jullie wel voor jullie antwoord.

Ik heb idd de accu door laten meten (heb zelf geen multi meter), daar was idd niets mis mee. Dus moet ik de kabelboom maar eens nalopen, kijken of daar iets aan scheelt.
golddigger888
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 12 Jun 2023, 08:55
ligplaats: Amsterdam
info: Oudhuijzer 560 sloep

Re: mercury 25pk(2005) start niet electrisch

Berichtdoor Beemer » 13 Jun 2023, 13:56

Waarschijnlijk ergens een te grote overgangsweerstand als gevolg van een slecht contact.
Bij koude motor is starten lastiger en trekt startmotor meer stroom, in elk geval op dat moment teveel stroom voor dat slechte contact.
Bij warme motor trekt startmotor minder stroom en dan wil het ook met dat slechte contact nog wel een lukken.

Let overigens op met slecht contact als gevolg van niet goed klemmende accuklemmen: voor je het besef, is je accupool al weg gesmolten! Ok, dit laatste zal bij een startmotor voor 25pk bbmotor nog wel meevallen. Maar losse accuklemmen bij zware elektrische boegschroeven geeft geheid gesmolten accupool.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: mercury 25pk(2005) start niet electrisch

Berichtdoor chaea » 13 Jun 2023, 14:25

golddigger888 schreef:Dank jullie wel voor jullie antwoord.

Ik heb idd de accu door laten meten (heb zelf geen multi meter), daar was idd niets mis mee. Dus moet ik de kabelboom maar eens nalopen, kijken of daar iets aan scheelt.


Gewoon stekker los halen, als de motor manuel nu start ligt het aan je kabelboom cq remotecontrol.
Accu kan ik van hieraf al uitsluiten omdat je met manuel starten deze niet nodig hebt.

Niet direct te moeilijk denken.
Kan ook je brandstoftoevoer zijn, maar zo ga je atap voor stap te werk.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: mercury 25pk(2005) start niet electrisch

Berichtdoor EricS » 13 Jun 2023, 18:41

Het startrelais gaat wel vaak kapot bij deze modellen
EricS
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 15 Okt 2016, 00:21
ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Re: mercury 25pk(2005) start niet electrisch

Berichtdoor golddigger888 » 14 Jun 2023, 08:41

chaea schreef:Gewoon stekker los halen, als de motor manuel nu start ligt het aan je kabelboom cq remotecontrol.
Accu kan ik van hieraf al uitsluiten omdat je met manuel starten deze niet nodig hebt.

Niet direct te moeilijk denken.
Kan ook je brandstoftoevoer zijn, maar zo ga je atap voor stap te werk.


wederom bedankt - brandstoftoevoer moet denk ik niet het probleem zijn, ik heb er gewoon goed mee kunnen varen. Komend weekend maar eens kabelboom nalopen. Anders wordt het toch een monteur opzoeken :D
golddigger888
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 12 Jun 2023, 08:55
ligplaats: Amsterdam
info: Oudhuijzer 560 sloep

Re: mercury 25pk(2005) start niet electrisch

Berichtdoor Berto » 14 Jun 2023, 08:58

chaea schreef:Accu kan ik van hieraf al uitsluiten omdat je met manuel starten deze niet nodig hebt.

Ligt eraan welke type de BB is, mijn Mariner 30PK EFI heeft echt wel stroom nodig om hem met het trekkoord te starten.
Maar gezien dat hij hem met het trekkoord wel altijd gestart krijgt zal de accu uit te sluiten kunnen zijn.

Echter door meten met een multimeter is niet altijd duidelijk wat de staat van een accu is, onbelast kan deze best boven de 12V aangeven maar wanneer er belasting gevraagd wordt kan deze best ineens volledig onderuit zakken.
Berto
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: mercury 25pk(2005) start niet electrisch

Berichtdoor chaea » 14 Jun 2023, 23:21

Bijzonder, waarom heb je dan een manuel starter op je motor?

Enfin, voor geval ts is dit niet het geval dus accu kan je uitsluiten.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten