mercury 25pk(2005) start niet electrisch

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: mercury 25pk(2005) start niet electrisch

Berichtdoor Berto » 15 Jun 2023, 10:41

Een manual starter is alleen een bruikbaar als de startmotor/startrelais stuk is.
De elektronische inspuiting heeft toch stroom nodig van de accu om de motor te kunnen laten lopen.

Ik vraag me toch even af welke type motor het precies is.
Want de Mercury 25pk uit 2005 is er in 4-takt versie met elektrische start EN handstart en ook die zal een goede accu nodig hebben om te kunnen starten volgens dat manual.
Berto
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: mercury 25pk(2005) start niet electrisch

Berichtdoor chaea » 15 Jun 2023, 12:37

Ik heb nog nooit een buitenboordmotor in handen gehad, 2 of 4 takt, die op manuele start een accu nodig had. Of het nu een nood of extra aanwezig exemplaar was.
De techniek van een outboard is zelfvoorziend, dus loopt de motor voorziet de motor zichzelf van de benodigde spanning.

Nu weet im niet hoe het met de nieuwste modellen is, of deze extra spanning nodig hebben van een externe accu. Maar een manuele of noodstarter is m.i dan overbodig.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: mercury 25pk(2005) start niet electrisch

Berichtdoor Berto » 16 Jun 2023, 09:00

chaea schreef:Ik heb nog nooit een buitenboordmotor in handen gehad, 2 of 4 takt, die op manuele start een accu nodig had. Of het nu een nood of extra aanwezig exemplaar was.
De techniek van een outboard is zelfvoorziend, dus loopt de motor voorziet de motor zichzelf van de benodigde spanning.

Nu weet ik niet hoe het met de nieuwste modellen is, of deze extra spanning nodig hebben van een externe accu. Maar een manuele of noodstarter is m.i dan overbodig.

Die 'moderne' 2005 Mariner bb motor van mij in ieder geval wel, die is niet 'zelfvoorzienend' als ik de hoofdschakelaar van de accu afzet (dus niet de sleutel) valt ook direct de motor uit (dinsdag nog 'getest').
En gezien de Mercury en Mariner gelijk aan elkaar zijn zou mij het niet verbazen als dat voor dit model ook zo is.

En het staat ook zo in de handleiding aangegeven dat voor de manuele start je wel een volle aangesloten accu moet aansluiten anders doet ie het nog niet.

Ik heb deze motor net 2 weken maar heb ook gekeken naar een 2008 Mariner EFI 30 pk, dat was gewoon een motor met afstandsbediening en elektrische start maar ook voorzien van een manuele starter (niet een noodtouwtje in de kap maar echt een handstart buiten de kap) dat vond ik er niet uitzien dus die heb links laten liggen.

Hoe het met de nog nieuwere modellen zit weet ik ook niet.
Berto
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: mercury 25pk(2005) start niet electrisch

Berichtdoor chaea » 16 Jun 2023, 15:13

Zoals ik al schreef, ik heb nog nooit een motor met manuele starter niet kunnen starten omdat hij accu nodig heeft. Hoe ik het lees heb jij dit er ook niet opzitten.
Topic starter wel, en die heeft kunnen starten zonder accu.

Dus in principe heeft dit dialoog weinig meerwaarde.

Edit, ts heeft het ook nergens over EFI of uberhaupt 4 takt.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Vorige

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten