PK waarde, verschillend per merk en bouwjaar?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

PK waarde, verschillend per merk en bouwjaar?

Berichtdoor Ingmar » 11 Mei 2023, 16:38

Hallo allemaal,

ik vroeg me een aantal dingen af. is de pk waarde van bijv een yamaha op de schroef gemeten?

stel ik heb een jaren 80 Yamaha en een begin 2000s Yamaha, beide van 8pk 2takt en zelfde schroef. zullen beide motoren even hard gaan achter een boot?

ben benieuwd hoe dit in elkaar zit, als de pk's gemeten zijn op de schroef zouden de verschillende merken en bouwjaren niet heel veel uit moeten maken kwa performance toch?
Ingmar
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 Apr 2022, 13:31
ligplaats:
info:

Re: PK waarde, verschillend per merk en bouwjaar?

Berichtdoor jade » 11 Mei 2023, 16:56

Toen ik mijn langzaamloper van 10 pk wilde vervangen voor een moderne motor werd mij meer dan het dubbele vermogen aangeraden om dezelfde snelheid en kracht te ervaren.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: PK waarde, verschillend per merk en bouwjaar?

Berichtdoor chaea » 11 Mei 2023, 20:37

Ingmar schreef:Hallo allemaal,

ik vroeg me een aantal dingen af. is de pk waarde van bijv een yamaha op de schroef gemeten?

stel ik heb een jaren 80 Yamaha en een begin 2000s Yamaha, beide van 8pk 2takt en zelfde schroef. zullen beide motoren even hard gaan achter een boot?

ben benieuwd hoe dit in elkaar zit, als de pk's gemeten zijn op de schroef zouden de verschillende merken en bouwjaren niet heel veel uit moeten maken kwa performance toch?


In principe zou een nieuwe 8 pk motor dit ook moeten leveren, hoe deze benut worden hangt van de configuratie af. En idd een schroef kan daarin veel verschil maken, maar ook een overbrenging etc.
Neem bijv een auto, tegenwoordig met turbo erachter zit je zo tussen de 100 en 150 pk, dit geeft een auto veel power mbt optrekken en snelheid. Maar zet daar een 100 tot 150 pk tractor tegenover snap je direct het verschil, deze moet het immers van de kracht hebben.

En ga er rustig vanuit dat naarmate een motor ouder aan het worden is, er paardjes gaan afhaken.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten