Automatische mengsmering... uitschakelen?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Automatische mengsmering... uitschakelen?

Berichtdoor Ryds475 » 06 Mei 2023, 10:33

Goedemorgen,

Dank voor het toelaten van dit forum. Sinds kort ben ik eigenaar van een consoleboot met Yamaha 70 pk buitenboord motor die voorzien is van een automatische mengsmering. De vorige eigenaar voegde olie aan de benzine toe, mocht de automatische mengsmering onderweg kapot gaan. Maar de motor rookt daardoor meer dan normaal natuurlijk. Hoe groot is de kans eigenlijk dat die automatische mengsmering stopt? Wordt dit mechanisch of elektrisch geregeld? Ik vraag me af of ik die automatische mengsmering niet gewoon eenvoudig kan uitschakelen en dan voor de smering alleen olie aan de benzine kan toevoegen. Dit geeft mij meer zekerheid. De boot staat in de stalling en wat ik voor nu alleen weet, is dat de mengsmering werkt de yamaha is grijs metallic van kleur en heeft een wit roze merkbestickering op de kap

Mille Grazie
Ryds475
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 05 Mei 2023, 19:02
ligplaats: Zuid Holland
info:

Re: Automatische mengsmering... uitschakelen?

Berichtdoor chaea » 07 Mei 2023, 19:57

De Autolube systemen van Yamaha staan te boek als betrouwbaar, extra smeren is niet nodig en geeft inside alleen maar meer vervuiling.
Ik ken de motor niet dus kan over een zeker 20 jaar oude motor niet zeggen of deze specifiek nog goed is. Zet met een merkstift een streepje op het reservoir en check na 2 dagen varen of deze gedaald is. Zoja is het goed en kan je schone benzine gebruiken.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Automatische mengsmering... uitschakelen?

Berichtdoor Ryds475 » 07 Mei 2023, 22:10

Dank je wel, voor de reactie. We hebben de halve zomer gevaren en ik zag het niveau in de externe olietank zakken. Dit voorjaar weer bijgevuld dus de automatische mengsmering werkt inderdaad.
Dan ga ik schone benzine gebruiken, want inderdaad dan werkt het alleen maar vervuilend.

Groeten Marcel
Ryds475
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 05 Mei 2023, 19:02
ligplaats: Zuid Holland
info:

Re: Automatische mengsmering... uitschakelen?

Berichtdoor Ryds475 » 10 Mei 2023, 15:13

Voel me ontzettend dom... de vorige boot had een Yamaha buitenboord motor. Bovenstaande heeft betrekking op een Johnson 70pk buitenboord motor, donkergrijs metallic met wit/roze merk bestickering op de kap.

Hoe is de betrouwbaarheid van de autolube / automatische mengsmering van deze Johnsons?

Ik zal zeker een streepje op het reservoir zetten, maar een uur of langer zonder de juiste smering is ook schadelijk, neem ik aan.

Groeten Marcel
Ryds475
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 05 Mei 2023, 19:02
ligplaats: Zuid Holland
info:

Re: Automatische mengsmering... uitschakelen?

Berichtdoor micha » 10 Mei 2023, 15:36

Het VRO systeem wat op deze motor zit is dan weer niet betrouwbaar en zou ik zo snel mogelijk verwijderen/ loskoppelen.
Ik heb er geen ervaring mee maar volgens mij is het ook gelijk je benzine pomp dus je moet de olie leiding los koppelen en het alarm wat er op zit ook en dan zelf 1:100 mengsmering in je tank doen.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Automatische mengsmering... uitschakelen?

Berichtdoor chaea » 10 Mei 2023, 16:10

micha schreef:Het VRO systeem wat op deze motor zit is dan weer niet betrouwbaar en zou ik zo snel mogelijk verwijderen/ loskoppelen.
Ik heb er geen ervaring mee maar volgens mij is het ook gelijk je benzine pomp dus je moet de olie leiding los koppelen en het alarm wat er op zit ook en dan zelf 1:100 mengsmering in je tank doen.


100% eens, VRO is onbetrouwbaar.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Automatische mengsmering... uitschakelen?

Berichtdoor Ryds475 » 10 Mei 2023, 19:00

Dank voor de reacties. Dan zal ik de leiding inderdaad loskoppelen en olie bij de benzine doen.

Dank beiden!
Ryds475
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 05 Mei 2023, 19:02
ligplaats: Zuid Holland
info:

Re: Automatische mengsmering... uitschakelen?

Berichtdoor chaea » 10 Mei 2023, 21:32

Ryds475 schreef:Dank voor de reacties. Dan zal ik de leiding inderdaad loskoppelen en olie bij de benzine doen.

Dank beiden!


Je hebt als het goed is een losse vro tank, zolang je die niet aansluit en 1.100 smeert hoef je verder niks te doen

Ik heb overigens ooit ook deze motor achter een Elan gehad, heb hem toen gerefit naar bullet grey ipv dat rood roze. Was een fijne motor.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Automatische mengsmering... uitschakelen?

Berichtdoor Ryds475 » 11 Mei 2023, 09:49

Ik ga dat externe tankje inderdaad loskoppelen en de benzine 1:100 smeren. Kap is bij ons beschadigd en speelde al met het idee deze over te spuiten en de bestickering te vervangen voor een mooiere set via AliExpress.

Nogmaals bedankt voor alle informatie.

Het betreft een soortgelijke Johnson als in dit YouTube filmpje alleen is de bestickering grijs-roze in plaats van alleen grijs zoals in deze video : https://youtu.be/pHI37EvheYY
Ryds475
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 05 Mei 2023, 19:02
ligplaats: Zuid Holland
info:

Re: Automatische mengsmering... uitschakelen?

Berichtdoor chaea » 11 Mei 2023, 13:00

Deze serie staat bekend om de slechte hechting van de lak op de kap, Honda heeft daar ook een tijd last van gehad. Even goed schuren, ontvetten en primeren, weer schuren ontvetten en dan spuiten. Ik heb toendertijd de orginele Johnson kleur gebruikt en stickers via DecalFX Canada.( ben niet zo'n Ali fan)
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten