Yamaha 8c 2 takt valse lucht

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Yamaha 8c 2 takt valse lucht

Berichtdoor MarcoM » 04 Mei 2023, 14:41

Goededag,
ik heb een Yamaha C 8 pk tweetakt. Heeft jaren stil gestaan.
Carb ultrasoon gereinigd.
Beurt gegeven.

Maar de motor smoort (meestal) bij gas geven.
Als ik bij een lopende motor wat remmenreiniger spuit bij de pakking (die verdacht ik als eerste) gaat de motor hoger stationair lopen.
Maar als ik ergens in de buurt van de carburateur spuit ook!

Wat is wijsheid (lees de goedkoopste) oplossing;
nieuwe carb bestellen?
Is mss goedkoper dan inwendige onderdelen (membramen?) kopen?
MarcoM
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 24 Mrt 2020, 19:18
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 8c 2 takt valse lucht

Berichtdoor benE » 04 Mei 2023, 17:04

logisch,remmenreiniger wordt gewoon naar binnen gezogen,en fungeert als brandstof.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 8c 2 takt valse lucht

Berichtdoor micha » 05 Mei 2023, 09:06

Als jij de pakking verdenkt dan zou ik eerst een pakking kopen. Bij buitenboord.com. hebben ze hem wel en ik zie hem op alles marine, kost 5 euro. En anders met pakking papier zelf een pakking maken.
Je carburateur zelf zal niks mis mee zijn en de membramen zijn voor het benzine pomp gedeelte dus weinig kans dat dat helpt bij het smoren.

Heb je de stationair mengsel schroef afgesteld? Loopt hij wel stationair?
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 8c 2 takt valse lucht

Berichtdoor MarcoM » 05 Mei 2023, 16:23

Ik verdacht de pakking als eerste omdat die al een beetje gehavend was, dus met die remmenreiniger "getest" op valse lucht, maar blijkt dus niet de juiste manier te zijn :D

De motor loopt aardig stationair. Vind dat ik wel veel gas moet geven bij koudere motor om aan de praat te houden. Met veel gassen blijft de motor wel aan.
Ene keer loopt hij wel door in de hoge toeren zelfs in de versnelling, andere keer kakt hij in bij beetje gas geven.

Zal volgende week weer proberen, zal beginnen met de stelschroef beter af te stellen, en anders eens een pakking scoren!
MarcoM
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 24 Mrt 2020, 19:18
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 8c 2 takt valse lucht

Berichtdoor micha » 08 Mei 2023, 09:34

Moeilijk stationair lopen kan van alles zijn. slechte compressie kan er ook voor zorgen dat hij niet goed stationair wil blijven lopen. Een verstopte idle jet ook. Heb je de carburateur volledig uit elkaar gehaald en daarna in een ultrasoon bad gedaan? Heb je de stationair sproeier gecontroleerd op dat hij niet verstopt is?
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 8c 2 takt valse lucht

Berichtdoor micha » 08 Mei 2023, 09:37

Stationair sproeier zit onder het metalen plaatje aan de bovenkant van de carburateur. Je zei dat hij jaren stil had gestaan. Stond de motor ook vast of was hij los? en heb je toevallig weleens de compressie gemeten?
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 8c 2 takt valse lucht

Berichtdoor MarcoM » 09 Mei 2023, 15:43

Met de stelschroef viel niks te winnen.

Carb had ik uitelkaar gehaald en alles in een ultrasoon bad gegooid. Sproeiers los in het vlotterbakje.
Alles eruit gehaald en in schoon water gehouden, daarna met perslucht schoon en droog geblazen.
In elkaar gezet en bovengenoemde probleem

Carb er vandaag dus weer afgehaald en opzoek naar de stationair sproeier onder het plaatje, maar daar kon ik niks vinden?¿
Heb wel de sproeiers er weer uitgehaald en kon er ook gewoon doorblazen, maar toch met een sprietje van een staalborstel ff door alle gaatjes gehaald.
Niks vreemds te zien.
In elkaar gezet,
en lopen zoals het hoort :D

Volgende dingetje kwam wel;
koelstraal was niet bijzonder.
Ff met dikke nylon draad erin purren en mooie straal.
Maar na ff lopen toch weer geen straal.
Hangt in een ton waarvan het water behoorlijk vies is, dus zeker met schroef erbij zal overal hoop vuiligheid ronddwarrelen.
Maar dat gaatje is wel heel klein, en zit direct onderaan het blok, leuk als ik er met een draadje in kan lopen purren en hij doet het perfect, maar als het weggeduwde vuil daarna weer voor het gaatje komt dan schiet ik niet veel op. Doorblazen lukte ook niet. Vacuumzuigen met naaldspuit ook niet. Bestaat er vuiloplosser ofzo?
Eigenlijk wel lastig dat je er ook niet in kan komen met grijpertje ofzo....

Plan is nu om binnenkort maar eens achter de boot te hangen en poosje varen in gewoon (schoon?) slootwater, mss dat eea dan beter doorspoeld en het vuil wegblijft
MarcoM
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 24 Mrt 2020, 19:18
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 8c 2 takt valse lucht

Berichtdoor chaea » 09 Mei 2023, 16:22

De koelstraal is slechts een visueel hulpmiddel om te laten zien dat de motor koelt, het grootste gedeelte aan koelwater gaat door de uitlaat naar buiten.
En idd, het helpt niet als je in vuil water de motor laat proefdraaien, op open water gaat het vaak beter
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Yamaha 8c 2 takt valse lucht

Berichtdoor MarcoM » 12 Mei 2023, 16:09

Vandaag open water getest,
loopt goed, koelt weer goed.
MarcoM
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 24 Mrt 2020, 19:18
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten