jkos schreef:Bedoel je dat wanneer je de schakelaar weer terug zet zonder dodemanskoord de motor gewoon kan starten?
Ik ken wel motoren waarvan je de schakelaar gewoon terug kunt zetten zonder dat het koord is aangesloten, de motor zal dan gewoon starten.
Het dodemanskoord is enkel bedoeld voor veiligheid en is geen anti diefstal voorziening. Zodra de bestuurder overboord valt schakelt de motor uit, niet meer en niet minder.
Dat is bij oudere types Mercury, sinds het Tohatsu blokjes zijn zit er switch op die alleen start met het clipje van de koord (buitenbeschouwing wat mensen er allemaal tussen drukken om het te omzeilen). Dit is een Yamaha met de standaard switch.
@ts, wat Henkvd zegt. Het kan zijn dat de switch vuil is en niet helemaal naar binnen gaat, dan kan hij net wel en net geen contact hebbben.
Haal de 2 draden los, start de motor, druk de 2 tegen elkaar en de motor moet uit gaan, als je ze met elkaar verbonden houd mag de motor niet meer starten.
Mocht bovenstaande het geval zijn is je switch het probleem, zoniet dan elders.