Oude benzine?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Oude benzine?

Berichtdoor Ed de R » 15 Apr 2023, 21:40

Goedendag,
Mijn sloep heeft een 20 pk Yamaha uit 2009.
Vaar niet elke week en vorig jaar zomer liep de motor niet altijd regelmatig, slaat soms ook slecht aan bij koude start.
Heeft vorig jaar wel grote beurt gehad.
Ik tank Euro 95, en heb dit (halve tank) laten zitten in de tank tijdens de winterstalling.
Monteur adviseerde altijd Euro 98 te tanken en oude benzine uit de tank te halen.....

Goed advies denk ik, en ik zal een carburateur reiniger toevoegen aan de benzine.

Is dit een goede keuze om altijd Euro 98 te tanken?

Gr. Ed
Ed de R
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 17 Jun 2018, 22:24
ligplaats: Kaag
info: Crescent Allure 21
Yamaha 20 pk F20BEL

Re: Oude benzine?

Berichtdoor chaea » 16 Apr 2023, 08:32

Ja, E5 heeft maximaal 5 % ethanol door de benzine en in de praktijk vaak zelfs 0%. En juist die Ethanol zorgt voor de ellende, bij e10 is het gehalte 10%.
Ethanol zorgt op den duur voor water in de benzine wat veel ellende geeft. Op E10 varen is niet erg, zolang je het maar direct verstookt en niet in je tank laat zitte.
In onze oldtimer gaat niks anders dan BP ultimate, wil geen ellende.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Oude benzine?

Berichtdoor jade » 16 Apr 2023, 22:33

Afgelopen week een Honda aggregaat gestart, deze stond zeker zes jaar stil. Half tankje benzine zat er nog in, drie keer een sjor aan het touwtje en hij loopt. Heb hem gebruikt en blijft goed lopen. Is toch ook wel bijzonder het verschil in motoren en ervaringen. (Heb met een ander blok wel andere ervaringen gehad)
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Oude benzine?

Berichtdoor chaea » 17 Apr 2023, 06:35

jade schreef:Afgelopen week een Honda aggregaat gestart, deze stond zeker zes jaar stil. Half tankje benzine zat er nog in, drie keer een sjor aan het touwtje en hij loopt. Heb hem gebruikt en blijft goed lopen. Is toch ook wel bijzonder het verschil in motoren en ervaringen. (Heb met een ander blok wel andere ervaringen gehad)



Dan heeft er geen e10 ingezeten, dat is na 6 jaar namelijk geen benzine meer. Waarschijnlijk Aspen of ander hoogwaardige benzinesoort.
Maar in de wetenschap dat er al zulke oude benzine inzat, ik had het risico niet genomen.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Oude benzine?

Berichtdoor kajoe » 17 Apr 2023, 10:10

bi mij ook gewoon normaal er in de meesteparaten staan de hele winter stil paar keer trekken en lopen ,
helaas geld dat niet voor alle aparaten vooral die nieuwere de rotooi daar in vn rubberen en kunstof delen kunnen er niet tegen en verdragen alleen aspen spul zoals de still,s en dergelijke .
tja die fabrikanten weten wat ze doen zodat je haast verplicht bent hun dure brandstof te kopen ,goede handel voor hun .
zelfde als die kachels op jet fuel zibro,s en dergelijke is doodgewone vliegtuig brandstof maar daar betalen ze er haast niets voor de gewone man moet zich scheel betalen voor dat spul .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Oude benzine?

Berichtdoor stefan » 17 Apr 2023, 15:14

in mijn scooter, aggregaat, bbm's etc tank ik altijd euro 98, Shell Vpower etc. bijna nooit ellende met carburateurs.
Alleen toen mijn zoon meeging naar Zeeland vorig jaar met zeilbootje met bbm en er 100 liter (limburg Zeeland vice versa) doorheen ging was dat wel gewoon euro 95 dat ging meteen op...
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten