Evinrude 5 pk motor lang onderwater wat nu?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Evinrude 5 pk motor lang onderwater wat nu?

Berichtdoor EugeneW » 22 Jan 2023, 18:06

Ik heb een Evinrude 5pk buitenboordmotor model BE5DRCCS welke een maandje of 2 onder zoet water heeft gelegen :( .
Ik heb wat filmpjes gekeken maar ben er nog niet zeker van hoe ik dit nu het beste aan kan pakken. Het water uit de
cilinders laten lopen en wat ronddraaien, 2 takt olie in de cilinders doen en weer wat ronddraaien, maar hoe zit dat
dan met de carburateur, moet die niet los en schoongemaakt worden etc. etc.
Weet iemand ook een handleiding die ik kan downloaden van deze motor? Of een soort werkplaatshandboek?
EugeneW
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 22 Jan 2023, 18:00
ligplaats: Geen
info:

Re: Evinrude 5 pk motor lang onderwater wat nu?

Berichtdoor chaea » 22 Jan 2023, 19:14

2 maanden is lang, en nu hij boven water is en er zuurstof bij komt zal er schade ontstaan.
Alles moet iig kurkdroog en de mechanische delen moeten gesmeerd worden, ik vrees echter meer voor het elektronische gedeelte.
En ja carburateur eraf, daar zal water inzitten.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Evinrude 5 pk motor lang onderwater wat nu?

Berichtdoor Rene » 22 Jan 2023, 20:06

Ik zou direct de motor ontdoen van alle water, bougies eruit, goed rondtornen, olie via de bougiegaten en inlaat ingieten, en weer goed rondtornen, carburateur goed reinigen, monteren en kijken wat ie doet. Niets doen is zowiezo afschrijven.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Evinrude 5 pk motor lang onderwater wat nu?

Berichtdoor EugeneW » 23 Jan 2023, 10:04

Ik heb totaal geen ervaring met buitenboord motoren maar kan nergens een gratis handleiding vinden, weet iemand
waar ik die kan downloaden? Evt. ook een werkplaatshandboek?
EugeneW
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 22 Jan 2023, 18:00
ligplaats: Geen
info:

Re: Evinrude 5 pk motor lang onderwater wat nu?

Berichtdoor broekerhaven » 23 Jan 2023, 19:43

Hoelang staat de motor nu al droog?

Zonder enige kennis niet aan beginnen.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Evinrude 5 pk motor lang onderwater wat nu?

Berichtdoor chaea » 24 Jan 2023, 08:49

broekerhaven schreef:Hoelang staat de motor nu al droog?

Zonder enige kennis niet aan beginnen.


Nou in dit geval, een 2 t Evinrude is al geen waardevolle motor meee. En deze heeft lang onder water gelegen, mooie klus om te ontleden en ervaring op te doen.

@ts, boatsnet wellicht.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Evinrude 5 pk motor lang onderwater wat nu?

Berichtdoor EugeneW » 24 Jan 2023, 10:28

De motor is zondag uit het water gehaald en ik heb direct de bougies eruit gehaald en zoveel mogelijk water uit de motor laten lopen, vervolgens 2takt olie in de cilinders gespoten en alles goed gesmeerd. Ik heb wel ervaring met auto's restaureren en heb pas een VW Kever motor volledig gereviseerd dus enige ervaring en durf heb ik wel :)
Gisteren de carburateur eraf gehaald en het benzinepompje. Carburateur uit elkaar gehaald en ultrasoon gereinigd, alles goed droog en open gespoten met lucht. De carburateur staat nu al weer in elkaar, met het benzinepompje heb ik iets meer moeite, de volgorde van de membranen, veertje etc. is mij nog niet duidelijk, weet iemand een juiste uitleg?
De motor zelf ziet er trouwens erg goed uit voor zijn leeftijd, is denk ik goed onderhouden en lijkt maar weinig gelopen te hebben dus de moeite waard om te redden!
EugeneW
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 22 Jan 2023, 18:00
ligplaats: Geen
info:

Re: Evinrude 5 pk motor lang onderwater wat nu?

Berichtdoor chaea » 24 Jan 2023, 18:48

EugeneW schreef:De motor is zondag uit het water gehaald en ik heb direct de bougies eruit gehaald en zoveel mogelijk water uit de motor laten lopen, vervolgens 2takt olie in de cilinders gespoten en alles goed gesmeerd. Ik heb wel ervaring met auto's restaureren en heb pas een VW Kever motor volledig gereviseerd dus enige ervaring en durf heb ik wel :)
Gisteren de carburateur eraf gehaald en het benzinepompje. Carburateur uit elkaar gehaald en ultrasoon gereinigd, alles goed droog en open gespoten met lucht. De carburateur staat nu al weer in elkaar, met het benzinepompje heb ik iets meer moeite, de volgorde van de membranen, veertje etc. is mij nog niet duidelijk, weet iemand een juiste uitleg?
De motor zelf ziet er trouwens erg goed uit voor zijn leeftijd, is denk ik goed onderhouden en lijkt maar weinig gelopen te hebben dus de moeite waard om te redden!


Voor eigen gebruik wel, maar de marktwaarde is niet heel hoog. In dit geval economisch total loss, maar zoals ik schreef wel een mooi leerproject.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Evinrude 5 pk motor lang onderwater wat nu?

Berichtdoor EugeneW » 25 Jan 2023, 10:02

Heeft iemand een handleiding van deze motor?
EugeneW
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 22 Jan 2023, 18:00
ligplaats: Geen
info:

Re: Evinrude 5 pk motor lang onderwater wat nu?

Berichtdoor micha » 30 Jan 2023, 13:18

Zo snel mogelijk lopend maken!!! Over 2 weken kan je hem weggooien. Alleen maar olie in de clinders gooeien heeft geen zin. Dan komt er niks bij de krukas, bigend of small end lagers. Handleiding is niet nodig. Kijk filmpjes op youtube over een carburateur uit elkaar halen. Motor hoeft niet uit elkaar. Ook de membraampomp hoeft in principe ook niet uit elkaar. In elkaar zetten kan je ook op youtube vinden. Heb je een contatcpunt ontsteking of cdi? Als hij vonkt en er komt weer branndstof in de cilinders zal hij wel weer lopen ( als het gewoon een goed motor was) Als je hem draaiend krijgt dampt het water er uit en komt er via de brandstof overal olie. Van stil staan gaat alles binnen de kortste keren roesten.
Ik zie dat het nu ook al bijna een week geleden is dus hoop dat je hem aan de praat hebt gekregen.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten