Yamaha 40PK (3 cil.) BBM maakt tjilpend geluid.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Yamaha 40PK (3 cil.) BBM maakt tjilpend geluid.

Berichtdoor ..... » 14 Dec 2013, 11:59

Bericht door jeroen1978 » do 31 okt 2013, 18:36

Heb even een vraag.

Ik heb een Yamaha 40PK 3 cilinder (model 40HR) uit 1984 die een tjilp geluid maakt en soms uit slaat.

Zie filmpje op Youtube van een andere Yamaha buitenboordmotor met precies hetzelfde tjilp geluid als mijn motor.
Zie link: http://www.youtube.com/watch?v=Z5y-rSh4AO4

Klacht doet zich vooral voor als de motor koud is (vooral bij koudere buitentemperaturen) en je in z'n vrij een klein beetje gas geeft dus de motor op een iets hoger toerental laat draaien.
Als de motor warm is dan loopt deze redelijk goed stationair en tjilpt de motor soms alleen een keertje als ik de gashendel van volgas in 1 keer helemaal dicht doe.
Als ik in 1 keer volgas geef dan komt de motor gewoon meteen op toeren.

Elders op internet geven mensen voor deze klacht 2 oorzaken op.
De één heeft het over vuile carburateurs en/of de synchroon-afstelling die niet goed staat.
De ander heeft het over een keerring (krukaskeerring?) aan de onderkant van het motorblok die lek zou zijn.

De carburateurs heb ik inmiddels grondig gereinigd (waren zover ik kon zien amper vies) en heb deze voorzien van nieuwe pakkingen.
Nu wil ik de 3 carburateurs nog synchroon afstellen maar ik heb geen flauw idee wat de juiste manier is.

Ik lees in de servicemanual alleen dat je de "pilot screw" helemaal in moet draaien en je deze dan 1 1/8 (+/- 1/4) uit moet draaien en verder niks.

Ook ben ik op internet filmpjes tegengekomen dat ze het afstellen doen met behulp van manometers.
Ik zie op de motor echter geen aansluitingen zitten waarop je manometers aan kunt sluiten.
Kan iemand mij vertellen of dat bij deze motor mogelijk is en waar die aansluitingen dan zouden moeten zitten?

Ook heb ik ergens gelezen dat het toerental waarop de carburateurs synchroon gesteld moeten worden per motor verschillend is.
Bij de ene motor moet dat bij stationair toerental en bij de andere bijvoorbeeld bij 1500RPM.
Hoe zit dat bij deze buitenboordmotor?

Wie kan mij antwoorden op mijn vragen geven?

Alvast bedankt!
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 40PK (3 cil.) BBM maakt tjilpend geluid.

Berichtdoor ..... » 14 Dec 2013, 12:00

Bericht door shaco » do 31 okt 2013, 20:14

Krukaslager.
Revisie!
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 40PK (3 cil.) BBM maakt tjilpend geluid.

Berichtdoor Blacktoppie » 14 Dec 2013, 12:00

Bericht door Blacktoppie » vr 01 nov 2013, 00:14

Wellicht heb je aan onderstaande link iets, synchroon stellen hoeft niet persee met een mano meter maar kan ook op de DIY manier.
ff googelen levert aardig wat resultaten op.

http://www.alfaclub.eu/forum/viewtopic.php?p=456619

ik zou persoonlijk sowieso eerst synchroon stellen eensproberen en dan pas aan een eventuele revisie denken..

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Yamaha 40PK (3 cil.) BBM maakt tjilpend geluid.

Berichtdoor ..... » 14 Dec 2013, 12:00

Bericht door shaco » vr 01 nov 2013, 07:56

Ik praat geen onzin en geef advies op mijn ervaring. Heb 4 jaar geleden een soortgelijke motor gehad, 40 pk kortstaart zonder autolube die maakte exact hetzelfde geluid. Onderste krukaslager kapot, alles vervangen en probleem was weg.
Synchroon stellen stelt weinig voor en is goedkoop gezegd de carburateurs gelijk zetten. Vorig jaar problemen gehad met een Suzuki die niet stationair bleef lopen en soms wat plofte, hier stonden de carburateurs niet synchroon.
Hele andere klachten dus, ook vervuilde carburateurs geven deze klachten niet.

Het kan uiteraard geen kwaad om eerst eea uit te sluiten voor op revisie over te gaan maar put daar niet teveel hoop uit.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 40PK (3 cil.) BBM maakt tjilpend geluid.

Berichtdoor elrenegado » 14 Dec 2013, 12:01

Bericht door elrenegado » vr 01 nov 2013, 10:10

mee eens,

vervuilde of niet gelijk staande carbs geven normaal gesproken hele andere symptonen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Yamaha 40PK (3 cil.) BBM maakt tjilpend geluid.

Berichtdoor Blacktoppie » 14 Dec 2013, 12:01

Bericht door Blacktoppie » vr 01 nov 2013, 14:43

shaco schreef:
Ik praat geen onzin en geef advies op mijn ervaring. Heb 4 jaar geleden een soortgelijke motor gehad, 40 pk kortstaart zonder autolube die maakte exact hetzelfde geluid. Onderste krukaslager kapot, alles vervangen en probleem was weg.
Synchroon stellen stelt weinig voor en is goedkoop gezegd de carburateurs gelijk zetten. Vorig jaar problemen gehad met een Suzuki die niet stationair bleef lopen en soms wat plofte, hier stonden de carburateurs niet synchroon.
Hele andere klachten dus, ook vervuilde carburateurs geven deze klachten niet.

Het kan uiteraard geen kwaad om eerst eea uit te sluiten voor op revisie over te gaan maar put daar niet teveel hoop uit.





ik zeg ook niet dat je onzin verkoopt hoor :wink:.
Ik zei het alleen omdat synchroon stellen idd redelijk goed zelf te doen en relatief makkelijk is en goed is om dingen van te voren uit te sluiten. als je hetzelfde heb meegemaakt met dezelfde geluiden ben ik voor TS idd ook bang dat er dan een revisie aan zit te komen..

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Yamaha 40PK (3 cil.) BBM maakt tjilpend geluid.

Berichtdoor ..... » 14 Dec 2013, 12:02

Bericht door jeroen1978 » vr 01 nov 2013, 21:35

Tot zover bedankt voor jullie reacties!

Toen degene waarvan ik de motor kocht deze de eerste keer langs kwam brengen toen maakte hij dit geluid ook.
Heeft de motor toen weer mee teruggenomen en deze een week later weer langsgebracht, toen was het geluid weg en heeft de motor het een hele lange tijd goed gedaan.
Hij had naar zijn zeggen de carburateurs gereinigd en opnieuw afgesteld.
Is me even niet duidelijk vanaf welk moment de motor dit geluid weer is gaan maken.

@ Shaco
Vraag me af hoe een krusaslager in hemelsnaam zo'n geluid kan produceren.
Wat was er niet goed aan dat onderste krukaslager dan?
Kan het niet zo zijn dat je o.a. het onderste lager samen met de krukaskeerring hebt vervangen en dat de krukaskeerring (wat men elders ook als optie geeft) de oorzaak is geweest?

@ Blacktoppie
De carburateurs zijn gereinigd en voorzien van nieuwe pakkingen.
Boot staat momenteel in de stalling dus ik zal pas volgend jaar weten of het reinigen en het afstellen geholpen heeft of niet.

Toch zijn er meerdere mensen die dezelfde klacht hadden en de klacht verdwenen was na het reinigen en afstellen van de carburateurs.
Laten we hopen dat dat het probleem oplost, zit er niet op te wachten om zo'n oude motor helemaal te gaan reviseren.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 40PK (3 cil.) BBM maakt tjilpend geluid.

Berichtdoor ..... » 14 Dec 2013, 12:02

Bericht door shaco » za 02 nov 2013, 11:06

Ik had daar een uitstekende monteur voor die altijd precies wist waar hij moest zoeken.
De 40 van mij tjilpte op lageretoeren en vooral als hij koud was, op den duur sloeg hij zelfs uit met een luide tjilp.
Motor liep op hogere toeren verder prima, dacht ik.
Heb hem bij de monteur gebracht en die pakte een grote schroevendraaier en zette deze tegen het blok, hij hield zijn oor tegen het handvat. Dit deed hij op 3 punten en kon horen dat de onderste lager niet fris meer was. Heb de revisie laten uitvoeren omdat ik nog veel geld in de motor had zitten, daarnaast betaalde ik alleen het materiaal op inkoopstarief.
Als je het moet laten doen ben je een vermogen kwijt.

De tjilp die je bij mijn motor hoorde was een mechanisch geluid wat versterkt werd door het toerental. Zie het als 2 ijzeren schijven die elkaar op 1 punt raken. Draai je ze rustig met de hand dan hoor je een langzaam schrapend geluid. Ga je dit versnellen dan zal het geluid heel anders gaan klinken tot gillend aan toe.
Als de platen 95% van de tijd elkaar net niet raken omdat ze door het toerental in balans zijn, maar door de toeren te verlagen dit balans wat te verliezen waardoor ze elkaar af en toe net weer raken, dan kan je apparte geluiden krijgen.

Synchroon stellen en ultrasoon reinigen kan je altijd eerst proberen, kan nooit kwaad. Maar mijn ervaring zegt, en vooral omda
t ik veel motoren heb gehad met vervuilingsproblemen, dat dit niet de hoofdoorzaak is van het tjilpen. Wellicht heeft het invloed op elkaar maar op den duur zal de schade alleen maar verergeren.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 40PK (3 cil.) BBM maakt tjilpend geluid.

Berichtdoor Blacktoppie » 14 Dec 2013, 12:02

Bericht door Blacktoppie » za 02 nov 2013, 21:41

Toevallig van het de week onderstaand meegemaakt, het geluid heeft er ergens wel iets van weg, je hoort het vooral aan het begin en het einde van het filmpje..
http://www.youtube.com/watch?v=dWxDT5BNXM8

welliswaar geen buitenboord motor maar zo'n ding op 2 wielen, in dit geval wat het het inlaatrubber wat wat valse lucht aanzoog.

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Yamaha 40PK (3 cil.) BBM maakt tjilpend geluid.

Berichtdoor ..... » 14 Dec 2013, 12:02

Bericht door jeroen1978 » zo 03 nov 2013, 15:49

Na het demonteren van de carburateurs kon ik op de carburateur aan de kant van het motorblok zien dat het aansluitvlak groffe krassen/strepen in het aluminium had, alsof er iemand die kant van de carburateur schoongeborsteld had met een staalborstel.
Denk dat de pakking deze krassen/strepen wel opgevangen heeft maar heb dit voor de zekerheid met fijn waterproof schuurpapier glad gemaakt.

Ook de pakkingen die ertussen zaten vertoonde witte aanslag waarbij de mogelijkheid bestaat dat de carburateur daar gelekt heeft.
Toen de verkoper de carburateurs gereinigd had heeft hij er denk ik geen nieuwe pakkingen tussen gedaan.

Ook viel het mij op dat 1 choke-klep in een iets andere stand stond dan de andere 2 dus dat is ook iets wat ik even goed moet controleren.

Heb inmiddels ook een aantal Yamaha dealers gemaild en heb er al van één antwoord gehad, die geeft aan dat het vuile carburateurs zijn en/of de afstelling.
Komt voor dat als je daar te lang mee doorvaart dat de onderste keerring eruit geblazen wordt.

Ben benieuwd wat de andere Yamaha dealers te zeggen hebben.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten