Bericht door jeroen1978 » do 31 okt 2013, 18:36
Heb even een vraag.
Ik heb een Yamaha 40PK 3 cilinder (model 40HR) uit 1984 die een tjilp geluid maakt en soms uit slaat.
Zie filmpje op Youtube van een andere Yamaha buitenboordmotor met precies hetzelfde tjilp geluid als mijn motor.
Zie link: http://www.youtube.com/watch?v=Z5y-rSh4AO4
Klacht doet zich vooral voor als de motor koud is (vooral bij koudere buitentemperaturen) en je in z'n vrij een klein beetje gas geeft dus de motor op een iets hoger toerental laat draaien.
Als de motor warm is dan loopt deze redelijk goed stationair en tjilpt de motor soms alleen een keertje als ik de gashendel van volgas in 1 keer helemaal dicht doe.
Als ik in 1 keer volgas geef dan komt de motor gewoon meteen op toeren.
Elders op internet geven mensen voor deze klacht 2 oorzaken op.
De één heeft het over vuile carburateurs en/of de synchroon-afstelling die niet goed staat.
De ander heeft het over een keerring (krukaskeerring?) aan de onderkant van het motorblok die lek zou zijn.
De carburateurs heb ik inmiddels grondig gereinigd (waren zover ik kon zien amper vies) en heb deze voorzien van nieuwe pakkingen.
Nu wil ik de 3 carburateurs nog synchroon afstellen maar ik heb geen flauw idee wat de juiste manier is.
Ik lees in de servicemanual alleen dat je de "pilot screw" helemaal in moet draaien en je deze dan 1 1/8 (+/- 1/4) uit moet draaien en verder niks.
Ook ben ik op internet filmpjes tegengekomen dat ze het afstellen doen met behulp van manometers.
Ik zie op de motor echter geen aansluitingen zitten waarop je manometers aan kunt sluiten.
Kan iemand mij vertellen of dat bij deze motor mogelijk is en waar die aansluitingen dan zouden moeten zitten?
Ook heb ik ergens gelezen dat het toerental waarop de carburateurs synchroon gesteld moeten worden per motor verschillend is.
Bij de ene motor moet dat bij stationair toerental en bij de andere bijvoorbeeld bij 1500RPM.
Hoe zit dat bij deze buitenboordmotor?
Wie kan mij antwoorden op mijn vragen geven?
Alvast bedankt!