wat waar en hoe? winter klaar maken.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

wat waar en hoe? winter klaar maken.

Berichtdoor -zuur- » 14 Dec 2013, 11:47

Berichtdoor -zuur- » do 17 okt 2013, 19:47

Beste leden van dit mooie forum,

ik ben nieuw op dit forum dus ik zal me even voorstellen.
ik ben Marcel 32 jaar en ben elektricien.

ik ben vrij handig maar op het gebied wat ik niet ken vrij onzeker.
ik heb een paar weken geleden een (in mijn ogen) super mooie Rhea 460 gekocht met een 9.9 pk 4 takt Johnson el4 bbm (2006).

helaas heb ik wel al een keer kennis gemaakt dat mensen je kunnen bedonderen. (gelukkig viel het mee)
het winter dek zeil is zo lek als een mandje waardoor mijn Rhea in een badkuip omgetoverd werd.(gelukkig voor de extreme zondags regen van laatst)
alles is nu gelukkig weer droog en ik heb een bouw zeil er over heen gespannen voor voorlopig.

nu was mijn plan om de boot winter klaar te maken.
in eerste instantie wou ik de motor er af halen en mee naar huis nemen.
de boot voor de rest zo leeg mogelijk maken. (is al gebeurd na het badkuip verhaal! ;P)
accu en externe (plastic) benzine tank er uit.

nu ben ik aan de motor begonnen.
een deel van de elektra kan via stekers los gekoppelt worden.
mijn boot heeft een stuur en gas hendel en daar wordt het lastig........
de kabels lopen via een tulle de motor behuizing in.
en je kan niet makkelijk bij de schroefjes van de kabels om ze los te schroeven.
ik ben bang dat ik alles ontstel en dat er volgende zomer van alles af gesteld moet worden.
ook moet denk ik een deel van de onder kap er af om overal bij te kunnen komen.

de motor moet in de auto vervoerd worden.
ik had het idee om hem met een spanband aan de achter zijde van de bijrijders stoel te binden.

ik wil dit zondag WEER (2e keer) gaan proberen.
het aan de boot laten hangen in de winter kan ook heb ik gelezen maar toch ben ik bang dat hij kapot vriest.


ook heb ik geen idee waar ik het beste staart olie, en storage olie kan kopen.
de carter olie wil ik denk ik even over slaan.

wie kan mij informatie geven en mij op weg helpen met het voor het eerst winter klaar maken van mijn motor?
als jullie meer info nodig hebben van de motor kan ik een foto met alle specs. uploaden.
-zuur-
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 21:08
ligplaats:
info:

Re: wat waar en hoe? winter klaar maken.

Berichtdoor Klaver vier » 14 Dec 2013, 11:47

Bericht door De Stoere » do 17 okt 2013, 21:19

Ik kan er niet zo heel veel over zeggen maar aan de boot zou ik hem nooit laten hangen i.v.m.bevriezen.Ook is het risico van diefstal s' winters groot.S' winters goed droog opslaan.Wat de olie betreft even google op internet voor een dealer in de beurt.Succes er mee.René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: wat waar en hoe? winter klaar maken.

Berichtdoor Blacktoppie » 14 Dec 2013, 11:47

Bericht door Blacktoppie » do 17 okt 2013, 21:33

heb je geen foto's van hoe het zit wellicht kan iemand je dan wat beter helpen?

waarom zou je hem tijdens vervoeren btw vastbinden (om hem rechtop te vervoeren?), kan e niet gewoon je bank plat leggen en de motor neerleggen, je moet bij een 4 takt wel even opletten hoe je hem neerlegt(anders loopt de olie er uit geloof ik) maar meestal is dat met de gashandel naar beneden.

staartstuk olie kan je gewoon bij een dealer of een watersportzaak kopen. ik gebruikte zelf voor mijn oude 2 taktje altijd auto versnellingsbak olie scheelt nogal in prijs en in de 10 jaar dat ik hem had nooit problemen mee gehad. al zou ik bij een wat nieuwere motor toch wat voorzichtiger zijn en iig zorgen dat je de goede specificaties olie hebt..

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1178
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: wat waar en hoe? winter klaar maken.

Berichtdoor Lotte » 14 Dec 2013, 11:48

Berichtn door Lotte » do 17 okt 2013, 22:22

De Stoere schreef:
Ik kan er niet zo heel veel over zeggen maar aan de boot zou ik hem nooit laten hangen i.v.m.bevriezen.




Dat snap ik niet, wat kan er bevriezen dan? Bedoel je als de boot in het water blijft? Mijn sloepje gaat op de kant en de motor blijft er aan hangen. Ik heb de motor zonder tank laten draaien (in het water) totdat hij afsloeg, dan zit er geen benzine meer in. Volgens de importeur van Honda kan de motor dan zonder problemen overwinteren op de kant.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: wat waar en hoe? winter klaar maken.

Berichtdoor Blacktoppie » 14 Dec 2013, 11:48

Bericht door Blacktoppie » do 17 okt 2013, 22:26

Lotte schreef:
Dat snap ik niet, wat kan er bevriezen dan? Bedoel je als de boot in het water blijft? Mijn sloepje gaat op de kant en de motor blijft er aan hangen. Ik heb de motor zonder tank laten draaien (in het water) totdat hij afsloeg, dan zit er geen benzine meer in. Volgens de importeur van Honda kan de motor dan zonder problemen overwinteren op de kant.





De Motor wordt gekoeld door buitenwater, dus als deze in het water hangt zullen de koelkanalen vol met water zitten.
Helaas heeft water de vervelende eigenschap om uit te zetten als het bevriest waardoor er dus kanalen in de motor kapot kunnen vriezen(kan.. hoeft niet persee) ..., Als de motor aan de boot hangt terwijl deze op de kant staat loopt hij meestal vanzelf leeg en heb je hier geen last van..
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1178
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: wat waar en hoe? winter klaar maken.

Berichtdoor Lotte » 14 Dec 2013, 11:49

Bericht door Lotte » do 17 okt 2013, 22:33

Blacktoppie schreef:
De Motor wordt gekoeld door buitenwater, dus als deze in het water hangt zullen de koelkanalen vol met water zitten.
Helaas heeft water de vervelende eigenschap om uit te zetten als het bevriest waardoor er dus kanalen in de motor kapot kunnen vriezen(kan.. hoeft niet persee) ..., Als de motor aan de boot hangt terwijl deze op de kant staat loopt hij meestal vanzelf leeg en heb je hier geen last van..




Dan hang je toch de staart boven water? Zelfde effect wanneer hij op de kant staat.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: wat waar en hoe? winter klaar maken.

Berichtdoor -zuur- » 14 Dec 2013, 11:49

Bericht door -zuur- » vr 18 okt 2013, 09:19

Jaaah daar ben ik weer ! Veel reacties dank daar voor !
Foto van de motor heb ik niet en ik kan er zondag pas naar toe .

De bbm is van Het type j10el4SO van Johnson
Echter kan ik dit nergens vinden in de onderdelen shop van deze motor.

De boot staat altijd op trailer !!
Ik heb gelezen dat de water koeling leeg loopt maar dat je deze het best met anti Vries kan doorspoelen.
Ook moet de staart olie vervangen worden omdat er toch wat vocht ik gekomen kan zijn.

De boot ligt in Leidschendam.

Ik wil de motor recht op vervoeren omdat dit het beste is.
En omdat de bekleding van mijn auto crème is. ;)

Bij neer leggen heb ik toch mijn bedenkingen en als het staand kan is natuurlijk ook top.

Vanmiddag zal ik kijken of ik meer info kan geven als ik thuis ben.
-zuur-
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 21:08
ligplaats:
info:

Re: wat waar en hoe? winter klaar maken.

Berichtdoor henkvd » 14 Dec 2013, 11:49

Bericht door henkvd » vr 18 okt 2013, 10:56

De bedieningskabels zijn doorgaans simpel los te maken, alle type kabels hebben een vorm van snel sluiting.
Het vervoeren rechtop zal in een standaard personenwagen niet meevallen, je komt hoogte te kort, plat leggen op de gashendel zijde ( zie gebruiksaanwijzing voor de zekerheid) is de meest gangbare manier, enige bescherming voor het interieur zoals pak dekens is wel aan te raden.

Staartolie is bij watersport bedrijven altijd wel verkrijgbaar, de tubes zijn het handigst om te gebruiken, anders heb je een pompje nodig.

Aan de boot laten hangen is ook een prima mogelijkheid, bevriezen is geen probleem, het koelwater loopt weg uit het staartstuk, alleen uit oogpunt van diefstal is thuis opslaan een betere optie.

Motorolie is gewoon gangbaar verkrijgbaar, doorgaans 10W40 (zie specs manual)
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: wat waar en hoe? winter klaar maken.

Berichtdoor Klaver vier » 14 Dec 2013, 11:50

Bericht door De Stoere » vr 18 okt 2013, 15:09

Als er water in je staart olie komt is hij lek en komt er ook olie in het oppervlakte water als hij aan de boot hangt.Ik vindt water in de staart olie een onzin verhaal.Wat Henk zegt is perfect Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: wat waar en hoe? winter klaar maken.

Berichtdoor Blacktoppie » 14 Dec 2013, 11:50

Bericht door Blacktoppie » vr 18 okt 2013, 17:46

Lotte schreef:
Dan hang je toch de staart boven water? Zelfde effect wanneer hij op de kant staat.





goed punt, heul niet aan gedacht, stom van me..

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1178
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten