Motorprobleem Yamaha F9.9AE

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Motorprobleem Yamaha F9.9AE

Berichtdoor Advdlee » 16 Mei 2022, 22:43

De motor start prima en loopt 98% van de tijd als een zonnetje. Maar! Op willekeurige momenten zakt het toerental spontaan af, gas bijgeven heeft geen effect en uiteindelijk slaat de motor af. Even later kan ik weer gewoon starten en lijkt er niets aan de hand. Het vertrouwen in de motor wordt er niet beter op en ik zoek naarstig naar een oorzaak én oplossing. Weet iemand raad?
Advdlee
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 16 Mei 2022, 22:33
ligplaats: Sneek
info: Ik heb een Jakon 1 met Yamaha F9.9AE bb-motor.

Re: Motorprobleem Yamaha F9.9AE

Berichtdoor henkvd » 17 Mei 2022, 09:36

Kan 2 dingen zijn:

Te lage smeerolie druk zet via de CDI box de motor in noodloop, motor maakt dan max 3500 rpm, smeerolie druk sensor doormeten of deze geen sluiting makt naar massa als de fout op treed, of de draad van de sensor los halen om te kijken of de noodloop fase weg gaat ( dit is geen oplossing)

CDI gaat de mist in als deze wat warmer wordt, meestal na ca. 30 min, CDI vervangen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Motorprobleem Yamaha F9.9AE

Berichtdoor Advdlee » 17 Mei 2022, 13:51

Ik ga dit zeker na laten kijken, maar zelf dacht ik eerder aan een brandstofprobleem. In de beschreven situatie reageert hij helemaal niet meer op de gashandel alsof de motor ‘verzuipt’ of helemaal geen benzine meer krijgt. Het gekke is alleen dat hij een uur lang feilloos loopt en dan plotseling begeeft, maar wel weer opnieuw opstart.
Advdlee
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 16 Mei 2022, 22:33
ligplaats: Sneek
info: Ik heb een Jakon 1 met Yamaha F9.9AE bb-motor.

Re: Motorprobleem Yamaha F9.9AE

Berichtdoor micha » 17 Mei 2022, 15:08

De CDI is heel erg voor de hand liggend. Daar gaat het vaak fout.
Als je denkt dat het aan de brandstof ligt dan zou je moeten kijken of dat hij beter gaat lopen als je de pompbal inknijpt op dat moment. De noodloop is juist bedoelt dat je geen hoge toeren kan draaien. De cdi begrenst je motor. Heb je een knipperend olie druk lampje?
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Motorprobleem Yamaha F9.9AE

Berichtdoor chaea » 17 Mei 2022, 21:52

Cdi, is de absolute probleemveroorzaker bij deze motoren. Jouw klacht is een 100% voorbeeld.
De verbindingen of een verbinding in de hars verliest contact, kan door warmte maar ook door de trilling.

Oliedruk is de 2e bottleneck maar dan zijn de klachten anders.

Nieuwe cdi zat op 180 euro immitatie, maar zal me niks verbazen dat de prijzen zijn gestegen.
chaea
 
Berichten: 745
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten