Afstellen Johnson 6pk 2t J6RERE

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Afstellen Johnson 6pk 2t J6RERE

Berichtdoor elrenegado » 18 Mei 2022, 15:05

nou alles schoongemaakt, al was er geen vuil te bekennen.

alles in elkaar gezet, starten en ba 2x trekken lopen.... en heel veel roken. ook na 30 min in z'n werk warmdraaien rookt hij enorm blauw.

Verse benzine, Total excellium en 1:100 2t olie erbij.

Nu vraag ik me af.
Welke stelschroef is nou voor de lucht, en welke voor de brandstof?

Ik zie er eigenlijk maar 1, die zit links.
rechts zit alleen stationair toerental aanslag. maar dat is geen lucht of brandstof.

beide cilinders doen het, met 1 bougie dop los loopt hij niet.

iemand een idee ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Afstellen Johnson 6pk 2t J6RERE

Berichtdoor broekerhaven » 18 Mei 2022, 16:52

Ik neem aan dat er 2tact olie voor buitenboordmotors is gebruikt, en niet die voor brommers/scooters..
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Afstellen Johnson 6pk 2t J6RERE

Berichtdoor elrenegado » 18 Mei 2022, 19:17

zit daar verschil in dan ?
dat heb ik dan nooit geweten
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Afstellen Johnson 6pk 2t J6RERE

Berichtdoor Kwokko » 18 Mei 2022, 21:44

elrenegado schreef:zit daar verschil in dan ?
dat heb ik dan nooit geweten

Ja, daar zit verschil in.
Het ene is niet te vergelijken met de andere.
2taktolie voor brommers is helder van kleur, 2takt olie van OMC ,is bijna zwart.
Het is ook totaal andere olie.

https://www.google.com/search?q=johnson ... 5dajYjj0lM

En dan moet je ook nog even opzoeken wat de mengverhouding is bij oudere Johnson motoren.
Dat is allemaal op internet te vinden.
Zoek op 'johnson fuel ratio outboard'.
Kwokko
 

Re: Afstellen Johnson 6pk 2t J6RERE

Berichtdoor chaea » 18 Mei 2022, 22:36

elrenegado schreef:nou alles schoongemaakt, al was er geen vuil te bekennen.

alles in elkaar gezet, starten en ba 2x trekken lopen.... en heel veel roken. ook na 30 min in z'n werk warmdraaien rookt hij enorm blauw.

Verse benzine, Total excellium en 1:100 2t olie erbij.

Nu vraag ik me af.
Welke stelschroef is nou voor de lucht, en welke voor de brandstof?

Ik zie er eigenlijk maar 1, die zit links.
rechts zit alleen stationair toerental aanslag. maar dat is geen lucht of brandstof.

beide cilinders doen het, met 1 bougie dop los loopt hij niet.

iemand een idee ?


Als je de motor test in een bak of ton is het normaal dat hij blijft roken, ongeacht welke smering.
chaea
 
Berichten: 750
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Afstellen Johnson 6pk 2t J6RERE

Berichtdoor micha » 20 Mei 2022, 10:05

Wat is de afstelling van de mengsel stel schroef bovenop de carburateur? Die moet je normaal helemaal indraaien en dan 1.5 slag uit om je begin waarde vast te stellen. Van daaruit stel je hem af. Je stelt alleen je stationair mengsel af. Die doet niks voor je mengsel op hogere toeren. Daarvoor is de hoofdsproeier.

Loopt de motor op hoge toeren wel goed? Het kan zijn dat hij blauw rookt omdat hij teveel benzine krijgt door een lekkende vlotter. Als je pompt met de knijpbal terwijl de motor uit staat, stroomt er dan benzine uit de carburateur?

Als de motor niet loopt als je er 1 bougie uit trekt dan zit er iets niet goed. Mijn ervaring is dan dat een motor nog wel blijft lopen als de ontsteking goed is.

Heb je een compressie meter om te kijken of je compressie nog goed is?

Is het mogelijk dat je een filmpje maakt?
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Afstellen Johnson 6pk 2t J6RERE

Berichtdoor elrenegado » 23 Mei 2022, 12:59

Ik heb de motor vrijdag meegenomen naar de boot en achter het rubber bijbootje gehangen.
Bij het starten en de eerste minuut nog flink wat blauwe rook, daarna minder, en na flink stukje volgas helemaal niks meer.
Inmiddels samen met de kleine meid een tank leeggevaren inmiddels, voornamelijk 50% of meer gas (handig als je aan de lek ligt, kan je altijd hardvaren als je wil)
Motortje loopt weer top, start bij 1ste trek.

En die gekochte 2T olie, was universele van de toolstation.
Is vrij donker van kleur, tegen zwart aan.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Vorige

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten