Onderhoud buitenboord motor noodzakelijk?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Onderhoud buitenboord motor noodzakelijk?

Berichtdoor rkv » 22 Mrt 2022, 22:55

Onze Antaris 520 hebben we vorig jaar zomer gekocht.Het heeft een buitenboord motor uit 2006, een yamaha 15pk. Vorig jaar geen problemen mee gehad, startte altijd goed. Nu ben ik nogal onervaren en moet ik het allemaal nog leren. Dat bleek ook wel uit het feit dat ik de motor niet los heb kunnen halen van het slot. Ik heb deze dus gekanteld gelaten gedurende de winter. Nu wil ik hem weer aansluiten maar vraag ik mij af of onderhoud echt noodzakelijk is als blijkt dat ie het gewoon weer doet zodra ik m weer aansluit op de accu en de benzinetank (uiteraard met nieuwe benzine). Volgens de vorige eigenaar heeft ie 3 jaar geleden een onderhoudsbeurt gehad.
rkv
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 22 Mrt 2022, 22:26
ligplaats: Edam
info:

Re: Onderhoud buitenboord motor noodzakelijk?

Berichtdoor Amersfow » 23 Mrt 2022, 09:55

Wat af en toe moet is de bougie vervangen (je merkt het wel als je daarmee te laat bent, dan doet een cylinder het niet meer) en misschien de klepjes stellen. En af en toe de staartstukolie vervangen (als daar water in zit wordt het een witte smurrie). En heel af en toe de impeller vervangen. En elke vaarbeurt checken of de controle waterstraal nog goed spuit. Je zou ook nog het oliepeil kunnen controleren. Als het olielampje gaat branden of geen controle straal zichtibaar is, direct stoppen en verder gaan roeien ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1876
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Onderhoud buitenboord motor noodzakelijk?

Berichtdoor broekie » 24 Mrt 2022, 09:27

In uw geval zou ik naar een watersport bedrijf gaan om de motor zijn onderhoud te laten geven.
Niet wachten tot er problemen optreden, dan zijn de kosten vaak hoger en een vaardag verloren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2550
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Onderhoud buitenboord motor noodzakelijk?

Berichtdoor jade » 24 Mrt 2022, 13:01

Bij een voor u nieuwe/onbekende motor zou ik inderdaad met onderhoud starten.
En daarna….? Hangt er ook vanaf hoeveel je vaart.
Zelf doe ik het onderhoud om het seizoen, en nooit problemen gehad.
Wacht je te lang, scheurt je impeller, ben je verder van huis.
Heb je geen akoestisch signaal merk je het vaak net te laat, en is je blok veel te heet geweest, echt niet zo best.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Onderhoud buitenboord motor noodzakelijk?

Berichtdoor bas » 24 Mrt 2022, 19:01

Beetje afhankelijk van waar je eventueel onderhoud laat doen maar voordeel van een onderhoudsbeurt kan ook zijn dat je wat voorrang krijgt mocht er zich in het seizoen wat opdoen. Als je zomaar ergens binnenwandeld met pannen dan kom je achteraan in de rij te hangen en is een groot deel van je seizoen al voorbij voor je hem terug hebt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Onderhoud buitenboord motor noodzakelijk?

Berichtdoor chaea » 26 Mrt 2022, 10:33

Ja, gewoon jaarlijks onderhoud laten doen
De huidige benzine is echt een drama en zorgt voor veel problemen.
Niet op besparen dus, zorg dat je met een frisse motor aan het seizoen begint.
chaea
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten