Geen (controle)koelwaterstraal -OPGELOST-

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Geen (controle)koelwaterstraal -OPGELOST-

Berichtdoor Lotte » 11 Dec 2013, 22:43

Bericht door Lotte » za 03 aug 2013, 17:45

Mijn Honda BF15 LRU gaf gisteren ineens geen controle-koelwaterstraal. Ik heb een alarm voor oververhitting en akoestisch signaal. Ben doorgevaren met lage toeren. Ging goed. Geen gerook of gepruttel, maar geen koelstraal. Vanmiddag doorgeprikt, maar nog geen straal, (af en toe klein drupje). Er zitten 2 gaatjes naast elkaar, waarvan 1 een transparant slangetje is wat naar de voorkant van het blok lijkt te lopen. Is dat om door te spoelen?
Wat zou ik nog meer kunnen doen, onderkant staart bekeken, maar zie niks vreemds.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Geen (controle)koelwaterstraal -OPGELOST-

Berichtdoor henkvd » 11 Dec 2013, 22:44

Bericht door henkvd » za 03 aug 2013, 18:20

Dat andere slangetje is een lek slang van de carburateur.

Als je de andere slang los haalt van de bevestiging op het blok en daar doorprikt dan nog steeds geen water ?
Anders de staart even omhoog en de roosters voor de koelwater ingang even controleren, als deze schoon zijn lijkt het er sterk op dat de impellor stuk is.

Je koelwater alarm ging af ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Geen (controle)koelwaterstraal -OPGELOST-

Berichtdoor Lotte » 11 Dec 2013, 22:44

Bericht door Lotte » za 03 aug 2013, 18:30

Dank voor je antwoord. Nee alarm ging na 1,5 uur niet af. Motorkap was warm, maar niet heet. Motor bleef ook gewon lopen.

Ik kan dat slangetje zien waar het op de uitgang zit, kan niet goed zien waar het op het blok zit. Dan zal de zijkant eraf moeten?? Gaat ie uiteindelijk naar beneden?

Lekslang carburateur? Benzine??. Het lijkt erop dat dat transparante slangetje is verbonden met het andere gaatje en is opgehangen aan het luchtfilte en dan hangt het gewoon open onder de motorkap. Dat klopt?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Geen (controle)koelwaterstraal -OPGELOST-

Berichtdoor henkvd » 11 Dec 2013, 22:45

Bericht door henkvd » za 03 aug 2013, 19:26

Dan is de impeller wel goed maar is de controle straal uitgang afgesloten of staat de thermostaat vast, de thermostaat zit achter het langwerpige deksel, al zou ik eerst proberen een ijzerdraadje door het slangetje zien te krijgen, in 99% van de gevallen zit er een kalk stukje dwars voor de uitgang, hiervoor moet je de onderkap eraf halen.

Die andere slang hoort op de carburateur, bij lekkage loopt de benzine dan niet in de motor maar in het water, kennelijk hebben ze die niet terug geplaatst.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Geen (controle)koelwaterstraal -OPGELOST-

Berichtdoor Lotte » 11 Dec 2013, 22:45

Berichtdoor Lotte » zo 04 aug 2013, 17:57

henkvd schreef:
Dan is de impeller wel goed maar is de controle straal uitgang afgesloten of staat de thermostaat vast, de thermostaat zit achter het langwerpige deksel, al zou ik eerst proberen een ijzerdraadje door het slangetje zien te krijgen, in 99% van de gevallen zit er een kalk stukje dwars voor de uitgang, hiervoor moet je de onderkap eraf halen.

Die andere slang hoort op de carburateur, bij lekkage loopt de benzine dan niet in de motor maar in het water, kennelijk hebben ze die niet terug geplaatst.



Via "boatinfo" (site) een repair manual bekeken om te weten wat wat is. Vanmiddag de zijkap erafgehaald en toen was alles duidelijk te zien. Honda heeft dat koelwaterslangetje wat knullig geleid waardoor het snel "vaatvernauwing" geeft. Door de rare bochten gaat het slangetje knikken en dan veroorzaakt een klein beetje troep een opstopping totdat het uiteindelijk helemaal dichtslipt.
Slangetje schoongemaakt en doorvoer naar het staartstuk doorgeprikt en toen kwam er weer een flinke straal uit. Slangetje anders geleid, zodat kans op knikken midenr is. Boel weer in elkaar gezet en werkte weer perfect.

Toch wel prettig dat je mede door dIt forum en via via de boel weer kunt oplossen. "henkvd" :idea: BEDANKT!
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten