door henkvd » 11 Dec 2013, 22:39
Berichtdoor henkvd » vr 02 aug 2013, 09:33
Idd, deze knop is voor het fine tunen van de lucht brandstof verhouding en is in principe alleen nodig voor het afstellen als de motor op een andere hoogte wordt gebruikt ( denk dan aan bv NL op zee niveau en bv een bergmeer in bv Zwitserland, het stationair lopen en op pikken van het gas heeft dan een andere afstelling nodig voor de ijlere lucht. Bij andere merken vind je de afregeling niet op deze manier terug met een grote knop aan de buitenkant van de motor.
Er valt ook geen winst uit te halen, je motor gaat bij een verkeerde afstelling slechter het gas op pikken, inhouden of draait met een veel te arm mengsel wat schadelijk is voor de motor.
De afstelling staat goed als de motor netjes stationair draait en niet meer aarzelt, zet je hem te arm dan zal het toerental oplopen, dat lijkt mooi maar is funest voor de motor, draai de knop zover terug dat deze weer normaal draait met een niet verhoogd toerental.