Yamaha 9.9 high thrust opvoeren

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Yamaha 9.9 high thrust opvoeren

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 21:39

Bericht door henkvd » ma 15 jul 2013, 10:11

De 20A is al een oud motortje denk aan een jaar of 40.
Tevens is het vermogen te kort om je door het punt van waterverplaatser naar planeerder te krijgen, deze overgang kost het meeste vermogen.
Het moeilijkste en dan heb ik al eens aangegeven is om over je eigen boeggolf te komen, dat punt ligt in jouw geval dus boven de 12 KM.
Ben je daar eenmaal overheen dan kan het gas behoorlijk er vanaf om toch te blijven planeren, echter kom je met 20 PK niet zover.

Heb je eenmaal een motor erachter die dat wel voor elkaar krijgt dan ga je ook boven de 20 Km/u en dan komt registratie en vaarbewijs om de hoek kijken.

Om wat jij wil moet je toch gaan denken aan meer dan 30PK.

Planeren doe je als je hekgolf los komt van je hek, de hek golf komt dan ruim een meter achter het vaartuig pas omhoog.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Yamaha 9.9 high thrust opvoeren

Berichtdoor broekie » 08 Dec 2013, 21:40

Bericht door broekie » ma 15 jul 2013, 14:48

De tijd van de 20 A is geweest.
Er zal nog best een goede rondvaren, maar in de regel zijn ze goed gebruikt.
Of hij dan nog 20 PK levert is ook maar de vraag.
Voor € 250 euro kun je het proberen en ervaring opdoen.

Een Yamaha 25 autolube (type J geloof ik) is een 30 PK.
De 25 J serie is gemaakt voor een speciale markt. Ik dacht Italie waarbij de PK bepalend zijn voor de wet.
Dat is een 3 cylinder en die heeft meer power. Eigenlijk een 30 pk
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2543
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Yamaha 9.9 high thrust opvoeren

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 21:40

Bericht door Cabin » do 18 jul 2013, 21:52

Goedenavond,

Ik heb een Yamaha 20A gekocht. Electrisch gestart en draait volgens mij wel goed.
Wat me opvalt is dat het gas geven stroef en zwaar gaat. En als ik met de afstandsbediening gas terug wil doen blijft het gas hangen op de snelheid waar ik het daarvoor op had staan. Hij blijft hoog in de toeren lopen todat ik het armpje met gaskabel geheel achteruit duw (met aardig wat weerstand). De gaskabel heb ik op verschillende standen afgesteld, maar zonder verandering. Als ik de routing vanaf de gaskabelarm naar binnen volg kom ik bij een wieltje die weer in verbinding staat met (ik dacht) de grondplaat van de ontstekingsbehuizing (de zwarte plaat onder het getande wiel). Die draait wat stroef en zwaar. Nu hebben ze de ontsteking opnieuw aangepast en dus de boel losgehad. Kan dit ergens te vast zijn aangedraaid?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9 high thrust opvoeren

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 21:40

Bericht door henkvd » do 18 jul 2013, 22:05

De grondplaat bedien je met de afstandbediening, de gasklep wordt door de grondplaat bedient.
Bij gas terug geven draait de grondplaat terug en zou de gasklep, door een veertje op de grondplaat gedrukt moeten blijven en dus moeten sluiten in jouw geval gaat het daar niet goed.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Yamaha 9.9 high thrust opvoeren

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 21:41

Bericht door Cabin » do 18 jul 2013, 22:13

Hallo henkvd,

De gasklepbediening die doet het goed. Dat veert netjes mee met de onderplaat als die draait.
De onderplaat die komt niet helemaal mee terug waardoor de gasklep actief blijft en gas blijft geven.
Is het normaal dat je wat weerstand op de onderplaat voelt? Met de pookbediening draait het ook stroef.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9 high thrust opvoeren

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 21:41

Bericht door henkvd » do 18 jul 2013, 22:24

Heel licht gaat het normaal niet.
Alleen moet de grondplaat wel terug kunnen trekken met beide bedieningen, zover dat hij tegen de aanslag schroef aankomt en niet verder terug kan.
Als je de AB los haalt, gaat het dan wel goed ?

Indien ja, de lengte van de gaskabel van de AB zodanig stellen dat bij aansluiten de positie wordt behouden op de aanslag schroef.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Yamaha 9.9 high thrust opvoeren

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 21:42

Bericht door Cabin » vr 19 jul 2013, 21:46

Hallo henkvd,
Vandaag de boel nog weer nagelopen. Kwam erachter dat er op het armpje waar de gaskabel aan wordt bevestigd aardig wat speling zat. Kon het wel 2 tot 3 cm heen en weer bewegen.
Alles los gehaald en opnieuw vastgezet. Resultaat: minimale speling en afstandsbediening die werkt. Alles komt in beweging en ook weer terug in stationairpositie. Ik heb de kabels van de handbediening eraf gelaten. Nu moet ik er alleen nog mee gaan varen en kijken of het dan nog blijft werken.
Ben benieuwd hoe zo'n 2 takt vaart/ reageert. Weet er iemand wat het verbruik is van het type Yamaha 20 A (gemiddeld bij rustig varen)?
Zijn er nog dingen waarmee je rekening moet houden met een 2 takt?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9 high thrust opvoeren

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 21:42

Bericht door henkvd » vr 19 jul 2013, 21:48

Waar je rekening moet houden is de mengsmering niet te vergeten.
Verder geen bijzonderheden, het geluid is wat anders dan van een 4 takt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Yamaha 9.9 high thrust opvoeren

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 21:42

Bericht door shaco » vr 26 jul 2013, 17:36

De AE is een zeer sterke motor waar Yamaha zijn ijzersterke reputatie aan te danken heeft, waar vele oudjes het allang begeven hebben zie je nog genoeg van deze torren rondtuffen.
Zelfs de P serie kom ik soms nog weleens tegen, en das de voorloper van de 20A.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9 high thrust opvoeren

Berichtdoor dennis » 08 Dec 2013, 21:43

Bericht door dennis » vr 26 jul 2013, 19:11

anders wil ik die 9.9 wel inruilen voor een yamaha 40be electrische start en shoke, langstaart (goedlopend, maar wel wat veel voor mijn boot), als je die 9.9 nog hebt en het een langstaart is.
verder heb ik wel gehoord dat de 9.9 opgevoerd kan worden tot 15pk, door het plaatsen van een andere carburateur, kost nieuw wel iets van E500.-
suc6

als het niet klopt wat ik zeg (andere carburateur) zal iemand mij (hopelijk) verbeteren.
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten