Volledige trim boeg duikt alsnog

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Volledige trim boeg duikt alsnog

Berichtdoor wisl » 29 Aug 2021, 23:27

Stuurlui, ik heb een vraagstuk en kom er niet helemaal uit. Zoeken op het grote WWW levert best wel wat op, maar niet het antwoord wat ik nodig lijk te hebben.

Type boot: Beekman, 4.5m, Stuurconsole, 30pk bb manual trim
Probleem(stelling): Bij volledige trim (stand 5 vanaf spiegel) blijft hij de boeg op topsnelheid (35kmh) met kracht/overtuiging in het water drukken. Sturen gaat zeer zwaar en boot reageert enorm om (zijwaardse) golfslag. Lager trimmen maakt het erger.

Gepoogde oplossing: blokje hout onder de motor, waardoor hij straffer getrimt kan worden. Effect: topsnelheid 38kmh, maar blijft 'duiken'. Hoger trimmen heeft geen zin, dan gaat de schroef enorm lucht happen.
Hier in beide gevallen op 70% van vermogen geen last van. Dan vaart hij prettig en is goed bestuurbaar.

Wat is hier aan te doen? Zou een Hydrofoil uitkomt bieden? De spiegel komt dan eerder omhoog, waardoor hij (mogelijk) bij getrimde stand ook meer lift in de boeg geeft?
wisl
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 Aug 2021, 23:08
ligplaats:
info: Beekman 30pk

Re: Volledige trim boeg duikt alsnog

Berichtdoor henkvd » 30 Aug 2021, 09:35

De dubbele bodem als eens gecheckt op water, ook het voorste gedeelte, dit is best bijzonder
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Volledige trim boeg duikt alsnog

Berichtdoor wisl » 30 Aug 2021, 10:37

henkvd schreef:De dubbele bodem als eens gecheckt op water, ook het voorste gedeelte, dit is best bijzonder


Dag Henk, goede suggestie! Ik haal na iedere vaartocht de boot uit het water. En draai dan de lensplug los. Er komt dan een litertje of 3a4 uit. Is wat veel, maar lijkt me niet voldoende volume om het gedrag van de boot te veranderen!?
wisl
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 Aug 2021, 23:08
ligplaats:
info: Beekman 30pk

Re: Volledige trim boeg duikt alsnog

Berichtdoor Roger1985 » 30 Aug 2021, 19:59

Ik denk dat Henk bedoelt dat er water onder de vloer zit.
Waar het schuim zit. Je drain plug zit hoger, die zit net boven je vloer.
Als je ooit eens ergens iets geraakt hebt en je hebt een scheurtje in je romp vult het gedeelte onder de vloer zich met water.
Of heeft je boot open gelegen tijdens een flinke regenbui?
Als je dan ergens een scheurtje in je vloer hebt loopt het ook tussen je romp en vloer in.
Roger1985
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 09 Aug 2021, 18:25
ligplaats: Maastricht
info: Almar 14e 1964
Johnson 60 V4 1964

Re: Volledige trim boeg duikt alsnog

Berichtdoor henkvd » 30 Aug 2021, 20:24

Ik ken het type van je boot niet, wel de 5,40 m, maar dat maakt niet uit.
Vergelijk als je die mogelijkheid hebt, zelfde type boot eens en hoe die in het water ligt, heb het idee dat er voor in de boot zeker een kilo of 80 ergens teveel zit, aan water., ligt de boot voor al niet erg diep ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Volledige trim boeg duikt alsnog

Berichtdoor EricS » 30 Aug 2021, 23:28

Is de onderkant van de boot niet ergens ingedrukt door bv verkeerd afgestelde trailerrollen?
Dan krijg je ook deze vaareigenschappen.
EricS
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 15 Okt 2016, 00:21
ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Re: Volledige trim boeg duikt alsnog

Berichtdoor wisl » 01 Sep 2021, 07:22

Volgens mij ligt de boot goed in het water. De boeg duikt niet terwijl hij stil igt. Als je vanuit stilstand vol gas geeft springt de boeg omhoog. Maar ok, een scheurtje zou natuurlijk kunnen. Hoe controleer ik die ruimte op water?

Wat betreft de druk van de rollen op de trailer, bij de spiegel zie je wel iets de bodem 'hollen' aan één kant. Precies waar de rol ligt. Water ligt een enkele ruil ipv een dubbele aan de andere kant. Dat hollen kan ik me daar ook wel voorstellen, want daar hangt de hele motor ook aan. Ik denk dat hij 1 a 1.5cm indrukt. Zou dat niet terugkomen als hij is het water ligt!?
wisl
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 Aug 2021, 23:08
ligplaats:
info: Beekman 30pk

Re: Volledige trim boeg duikt alsnog

Berichtdoor wisl » 06 Sep 2021, 22:40

De afgelopen dagen (warm en droog) de boot op de trailer zo schuin mogelijk gepositioneerd (boeg maximaal omhoog).
Na enkele dagen Lensplug verwijderd. Er loopt dat +- 0.5 liter extra water uit. Niet bepaald een schrikbarende hoeveelheid.

Iemand nog een idee/oplossing?
wisl
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 Aug 2021, 23:08
ligplaats:
info: Beekman 30pk

Re: Volledige trim boeg duikt alsnog

Berichtdoor Roger1985 » 08 Sep 2021, 11:04

Het water dat onder je vloer zit komt er niet uit via je lensplug.
Wat ik vroeger wel eens heb gedaan bij een boot waarvan ik ook zeker wist dat de spiegel vervangen moest worden is een gaatje helemaal onder in de V van de spiegel geboord. Daar kwam toen een liter of 30 uit.
Daarna dicht gekit, nog één keer gaan varen en daarna (einde seizoen)
De vloer eruit gezaagd, schuim verwijderd, spiegel eruit gezaagd, stringers eruit gezaagd en allemaal nieuw in gelamineerd.
Gigantisch veel (rot)werk maar als er water onder je vloer zit mag je er bijna zeker van zijn dat al het hout dat daar zit rot is of op termijn gaat rotten.
Roger1985
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 09 Aug 2021, 18:25
ligplaats: Maastricht
info: Almar 14e 1964
Johnson 60 V4 1964

Re: Volledige trim boeg duikt alsnog

Berichtdoor Het Sluizenfront » 08 Sep 2021, 15:23

Komt de schroef ook helemaal onder de bootspiegel uit?
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten