Force 5pk 2takt start problemen

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Force 5pk 2takt start problemen

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 18:32

Bericht door chup » di 07 mei 2013, 11:42

Hallo,

Ik heb enige tijd geleden een Force 5pk 2takt motor gekocht. Het betreft een tweedehands aankoop maar dat zou er niet veel te maken mee moeten hebben.

Het probleem is als volgt; de eerste keer dat we met de boot wilde varen startte het niet op. Na veel gedoe hebben we hem uiteindelijk draaiende gekregen door nitro bij de bougie te spuiten. Toen het eenmaal werkte was het ons duidelijk dat de brandstof niet correct was. De verhoudin waren goed maar we hebben de verkeerde olie gebruikt. Vandaag hebben we een nieuwe brandstof gebruikt die al beter werkte. Zonder nitro kregen we de motor draaiend. Toch viel het na verloop van tijd uit en constateerde we dat de motor als de bougie behoorlijk heet waren.

Mijn vraag; iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik weet dat we 1 op 50 moeten mengen benzine met een kleinere hoeveelheid (scooter?) olie. Toch lijkt dit niet helemaal correct gezien het feit dat het niet goed meer koelt en het op het gegeven moment toch niet goed ontstak. Misschien een technisch mankement?

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Arno
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Force 5pk 2takt start problemen

Berichtdoor laserdevil » 08 Dec 2013, 18:32

Bericht door Laserdevil. » di 07 mei 2013, 16:47

Komt er een waterstraal uit van de koeling?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Force 5pk 2takt start problemen

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 18:33

Bericht door chup » ma 13 mei 2013, 16:31

Jaa die komt er zeker uit. Ik heb inmiddels het vermoeden dat het met de tankconnector te maken heeft. Die sluit niet helemaal 100% aan. Als de motor dan vervolgens bezine wil opzuigen maar er zuurstof bij komt is het net als drinken met een rietje met een gat er in. Gaat niet werken.

Misschien een nieuwe tankconnector aanschaffen, ookal wordt dat nog een lastige gezien het feit de motor al wat ouder is.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Force 5pk 2takt start problemen

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 18:33

Bericht door henkvd » ma 13 mei 2013, 17:03

Meeste benzineslang connectoren voor aan de motor zijn wel verkrijgbaar, dat moet het probleem niet zijn.
Lekker draaien zal het idd niet als de connector niet goed sluit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Force 5pk 2takt start problemen

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 18:33

Bericht door chup » wo 15 mei 2013, 13:26

Connector zal vandaag of morgen binnen komen, ben heeeeeel benieuwd. Ik spring een gat in de lucht als dat de oplossing is :)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Force 5pk 2takt start problemen

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 18:34

Bericht door chup » vr 17 mei 2013, 08:01
Goedemorgen!

Connector gister geplaatst op de slang, sluit inmiddels wel goed af bij de motor. Tot blaren aan gespeeld met de motor, hij heeft af en toe een keer gedraait maar alles behalve stabiel. Hij valt nog steeds snel uit.

Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat er iets met de carburateur aan de hand is. Pakkingen zijn in de motor ververvangen, nieuwe connector, de juiste brandstof combinatie. Verder zou ik het niet zo snel kunnen bedenken. Hebben jullie nog een idee?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Force 5pk 2takt start problemen

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 18:34

Bericht door henkvd » zo 19 mei 2013, 20:54

Eerst maar even de koude start procedure doornemen.

Normaal is dat met behulp van de choke en ca een 1/4 gas, een beetje experimenteren wat de motor het fijnst vind dat verschilt nog wel eens.
Na een aantal start pogingen, de choke niet meer gebruiken, het motortje zou nu toch al tekenen van leven moeten geven.
Als de motor aansluit iets gas blijven geven, is meestal wel nodig, de meeste motoren houden er niet van om in dit stadium nog de hulp van de choke te hebben.

Na wat opwarmen zal het motor toerental iets oplopen en zou zonder hulp van gasgeven de motor stationair moeten kunnen blijven draaien in z'n neutraal, lukt dit niet dan het stationair toerental iets ophogen, zodat de motor wel blijft draaien, evt later nog aan passen bij stationair draaien in vooruit.


Als bovenstaande niet helpt, de motor blijft protesteren met aanslaan, is een reinigingsbeurt van de carburateur een van de eerste zaken om aan te pakken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Force 5pk 2takt start problemen

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 18:35

Bericht door vuuren1 » ma 20 mei 2013, 20:25

"Ik heb enige tijd geleden een Force 5pk 2takt motor gekocht. Het betreft een tweedehands aankoop maar dat zou er niet veel te maken mee moeten hebben".

Soms ruimen mensen dingen op omdat het een hopeloos ding is geworden..
Dat is o.a. het risico van kopen op internet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Force 5pk 2takt start problemen

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 18:35

Bericht door henkvd » di 21 mei 2013, 12:47

Start problemen zijn in de basis de oorzaak van een te arm mengsel, verderop komen pas problemen van lage compressie en lekke krukasafdichtingen.
Als je een klein beetje benzine inspuit direct in de carburateur en even wacht voor een start poging te wagen, moet de motor eenvoudig aanslaan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Force 5pk 2takt start problemen

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 18:36

Bericht door chup » do 23 mei 2013, 09:25

Het probleem zit 'm ook niet meer in het aanslaan van de motor. Na een aantal keer wil het starten en draait het. Enkele seconden later valt het uit. Alsof het niet voldoende benzine opslurpt ofzo.

Inmiddels heb ik de tankconnector, pakkingen e.d. al vervangen. Het enige wat ik nog zou kunnen doen is de carburateur open maken en schoonmaken als dat nodig is.

Hebben jullie verder nog ideeen? Op de motor zelf staat 50:1 dus dat heb ik netjes gedaan met Euro95 en 2takt BB-motor olie.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten