Bericht door henkvd » za 04 mei 2013, 21:40
De schroef moet onder het vlak zitten, bij een speedboot als snelheid het voornaamste doel is net er onder en bij een water verplaatsend vaartuig zo diep mogelijk.
De situatie die je nu hebt is niet wenselijk de aanstroom van water is verstoord en die zal je duidelijk merken in de prestaties.
Een hydrofoil helpt hier niet.
Staartlengte
Let bij de aanschaf goed op de lengte van de staart, deze tabel is slechts een globaal overzicht voor een "gemiddelde" boot. Zo is het bij een waterverplaatsingsboot of zeilschip wenselijk om de schroef zo diep mogelijk in het water te hebben. Bij een snelle, planerende boot moet de schroef juist zo ondiep mogelijk in het water hangen om de waterweerstand te verminderen. De schroef moet dan zo ondiep in het water steken (op volle snelheid) dat de schroef net geen lucht gaat "happen" in snel genomen bochten. Laat U bij aanschaf van een buitenboordmotor altijd in geval van twijfel goed voorlichten door een deskundige over de lengte van de staart.Naam-------Afkorting------ Spiegelhoogte---- Spiegelhoogte
----------------------------------------(cm)-----------(inch)
kortstaart------- S------------------38,0--------------15
langstaart--------L------------------50,8--------------20
Situatie voor een planerend schip, voor een water verplaatser mag de schroef nog dieper zitten.