OPGELOST-kortstaart bbm

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

OPGELOST-kortstaart bbm

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 18:11

Bericht door Cabin » za 04 mei 2013, 21:29

Hallo,

Ik heb een Yamaha kortstaart bbm. Heb de bbm vanmiddag achter onze boot gehangen en zag dat de schroef maar deels onder de boot uitkomt.
De schroef en de cavitatieplaat komen wel onder de waterlijn. De cavitatieplaat ligt zo'n 15 cm onder de waterlijn.
Gaat dit problemen geven? Zoja, wat voor problemen? Zou het plaatsen van hydrofoils een oplossing kunnen geven.
De afmeting van de spiegel is dus eigenlijk voor een langstaart, maar die zou een stuk verder onder de boot doorsteken (dieper in het water).
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST-kortstaart bbm

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 18:12

Bericht door henkvd » za 04 mei 2013, 21:40

De schroef moet onder het vlak zitten, bij een speedboot als snelheid het voornaamste doel is net er onder en bij een water verplaatsend vaartuig zo diep mogelijk.
De situatie die je nu hebt is niet wenselijk de aanstroom van water is verstoord en die zal je duidelijk merken in de prestaties.
Een hydrofoil helpt hier niet.

Staartlengte

Let bij de aanschaf goed op de lengte van de staart, deze tabel is slechts een globaal overzicht voor een "gemiddelde" boot. Zo is het bij een waterverplaatsingsboot of zeilschip wenselijk om de schroef zo diep mogelijk in het water te hebben. Bij een snelle, planerende boot moet de schroef juist zo ondiep mogelijk in het water hangen om de waterweerstand te verminderen. De schroef moet dan zo ondiep in het water steken (op volle snelheid) dat de schroef net geen lucht gaat "happen" in snel genomen bochten. Laat U bij aanschaf van een buitenboordmotor altijd in geval van twijfel goed voorlichten door een deskundige over de lengte van de staart.


Naam-------Afkorting------ Spiegelhoogte---- Spiegelhoogte
----------------------------------------(cm)-----------(inch)
kortstaart------- S------------------38,0--------------15
langstaart--------L------------------50,8--------------20

Situatie voor een planerend schip, voor een water verplaatser mag de schroef nog dieper zitten.
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: OPGELOST-kortstaart bbm

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 18:13

Bericht door Cabin » ma 06 mei 2013, 18:05

Henkvd ik heb toch nog een vraag.
We zijn gaan varen met de combinatie (kajuitboot met de kortstaart).
Wat mij opvalt is wanneer ik rustig vaar de bbm gewoon normaal functioneert, maar wanneer ik de snelheid opvoer dan heb ik het idee dat de bbm af en toe hikt.
Dat zou het luchthappen denk ik kunnen zijn?
Is het luchthappen (hikken) schadelijk voor de motor of zijn er andere risico's?
Het af en toe hikken vind ik niet zo'n probleem als het maar niet gevaarlijk is.

De controle (koeling) waterstraal werkt naar behoren.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST-kortstaart bbm

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 18:13

Bericht door henkvd » ma 06 mei 2013, 20:20

Lucht happen klinkt anders dan je omschrijft, bij lucht happen van de schroef gaat het toerental van de motor omhoog omdat er minder belasting is, probeer maar eens scherp te draaien ( bocht maken) als je vol gas vaart, dan zul je merken dat boven omschreven zeer waarschijnlijk zich voordoet.
Normaal krijgt de motor het juist zwaarder als je scherp draait en moet deze harder werken.
Constateer je het laatste dan hangt de motor diep genoeg en weet deze toch voldoende water aan te trekken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten