4 Evinrude Buitenboord Motor problemen

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

4 Evinrude Buitenboord Motor problemen

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 17:44

Bericht door adriaanrijkens » zo 21 apr 2013, 14:11

Goededag,

Ik ben met het klussen aan mijn eerste twee takt buitenboord motor
begonnen (ik geloof dat het tweetakt is ;), helaas werkt deze nog niet naar behoren. In het verleden heb ik nog nooit een motor gehad of gemaakt, dus ik heb hulp nodig om het
motortje werkend te krijgen, bij voorbaat dank voor alle input!!! Alle foto's (in zeer hoge detail) kunnen via de volgende link worden gedownloaded:
http://we.tl/awxwMMsF6j

Het volgende is het probleem:
Als ik het motortje voor het eerst start dan doet deze het goed, en
klinkt ook fantastisch als deze loopt. Er borrelt dan water bij de
schroef (hoort dit? ;) en er komt een waterstraatje uit een gaatje
onder de motor. Echter na een minuutje of twee gaan opeens
de toeren van het motortje vors omhoog en vervolgens stopt de motor
ermee. Als ik deze vervolgens wil herstarten doet de motor het niet
meer goed, hij gaat nog hoogstens 10 seconde aan waarna deze weer
uitvalt.

Het volgende heb ik al gedaan (aan de hand van tips die ik op een ander forum heb gevonden, zie ook http://forum.fok.nl/topic/1495049):
- Beide bougies vervangen
- Euro 95 benzine in combinatie met buitenboordmotor olie (1 op 50
verhouding) ipv van de standaard mengsmering die erin zat.
- De koelleiding met schoonmaak azijn gespoeld.
- met een ijzerdraad in alle gaten van de koeling gepord
- Met een rager de koeling nog verder proberen schoon te maken (zat
veel vies zwart spul in, weet niet of dat hoort)
- Bij het starten heb ik al verschillende standen van de choke uitgeprobeerd
- Bij het starten verschillende standen van het schroefje boven de
choke geprobeerd (is dit de injectienaald??? Het is een lang
goudkleurig staafje dat eindigt in een puntje als je deze eruit
haalt), dus helemaal erin gedraaid, verschillende standen halverwege
en er helemaal uit.

Ondanks al deze handelingen vertoont het motortje nog exact dezelfde
kuren! Hij start goed, loopt als een zonnetje vervolgens vliegen de
toeren omhoog en valt de motor daarna uit.

De volgende dingen overweeg ik te doen (maar zoals reeds vermeld weet
ik er niet veel vanaf dus alle tips & aanvullingen zijn welkom:
- Ik wil de brandstof tank schoonmaken en kijken of deze niet verstopt is
- Ik wil de leiding van de brandstof tank naar de motor eraf halen en
of vervangen om zeker te weten dat deze niet verstopt is.
- nogmaals de koeling schoonmaken met schoonmaak azijn. Het water
lijkt er goed doorheen te stromen maar misschien overhit het motortje
alsnog?

Verder zou ik het volgende graag willen doen maar weet ik niet hoe en
of ik dat moet doen:
- Controleren of er geen valse lucht het motortje inkomt (misschien
gaat deze daardoor zo in toeren omhoog), zou dit het kunnen zijn en waar zou ik dit moeten
controleren?
- Ik heb daarbij het gevoel dat er er belangrijke schroeven missen....Misschien dat daardoor er valse lucht in de motor
komt?
- Controleren of er geen verstopping van de benzine in de motor
plaatsvindt, wellicht door te beginnen met het uit elkaar halen van
het gedeelte waar de choke zit.
- Kijken of er nog ergens motorolie in kan (wellicht overhit het
motortje doordat deze niet gesmeerd is?)

Dit was voor nu alle informatie die ik kon verzinnen, ik beantwoord
graag alle vragen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met (een) mogelijke
oplossing(en)!
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: 4 Evinrude Buitenboord Motor problemen

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 17:45

Bericht door henkvd » zo 21 apr 2013, 14:34

Kan het niet helemaal goed zien, maar heb het idee dat hier iets niet goed zit in de rode cirkel.
Hoe zou het moeten werken:
Bij bedienen van de schuif aan de voorkant van de motor, van stop naar fast zal deze schuif de ontsteekingsgrondplaat draaien,net iets boven stationair ( ergens tussen stop en start) neemt de grondplaat ook de gasklep mee en zal deze openen, controleer of deze ook mee beweegt.
Met gesloten gasklep ( stationair) zou als de chokeklep geopend is ( choke, uit )de motor af te stellen moeten zijn zodat deze stationair blijft draaien.

Motorolie heeft een 2 takt motor niet.

bekend probleem is een volledig versleten sproeiernaald, de stelmogelijkheid midden voor, deze lekt lucht langs het schroefdraad.
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 4 Evinrude Buitenboord Motor problemen

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 17:45

Bericht door adriaanrijkens » zo 21 apr 2013, 20:40

Beste Henk,

Dank voor de reactie. Als het gas naar vol wordt gezet dan schuift het klepje linksonderin het cirkeltje omlaag, dit werkt denk ik wel.

Het lijkt mij inderdaad een goed idee om de sproeiernaald te vervangen samen met het moertje waar deze in zit. Nu weet ik als amateur niet zo 123 waar ik dat kan kopen. Is daar een goede site voor? Ik zal het natuurlijk ook Googlen!
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: 4 Evinrude Buitenboord Motor problemen

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 17:46

Bericht door henkvd » zo 21 apr 2013, 21:03

Nu ik nog eens naar de foto's kijk mis ik ook een onderdeel, deze motor heeft 2 sproeiers een high en low speed sproeier, de eerste mist en hoort op de plaats van het boutje met de rode pakkingring onder aan de carburateur waar ook een gat zit in de voor kap.
Op de foto het boutje onderaan de carburateur het meest links onder.
Dit verklaard wel het aan de haal gaan van de motor.

Hier een tekening van de caburateur en de part nummers, onderdelen bv bij Poort watersport
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten