yahama buitenboord 25 pk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

yahama buitenboord 25 pk

Berichtdoor Klaas » 08 Dec 2013, 17:05

Berichtdoor klaas » ma 04 maart 2013, 00:46

hoi allen, nog nooit met buitenboord gevaren en tja dat hangt er wel aan dit bootje.
ik heb dan ook ideeen om deze straks te verwijderen en er de binnen boord motor in te plaatsen.
maar daar heb ik nu ff niets aan.
vandaag dus, o ik zie gister inmiddels weer weze kijken bij de boot, wwe hadden het idee om even een stukje te proef varen.
andere accu er aan en ja starten.
maar ook weer afslaan. leek in te houden. weer starten, heeft toch tijd stil gestaan en koud , is dus mogelijk.
iets meer gas en ja lopen. alleen niet lekker een raar onbuidend tikje er in, en luide ploffen met meer gas er om.
toch even door laten lopen, gas er dan wat af en uit weer.
het zijn echt gewoon ploffen.
en daar slaat de motor dan ook bij lage toeren op af.
we hebben zitten denken aan vocht, maar na een half uur regelmatig lopen en een motor welke warm aan voelt moet dat toch klaar zijn.
ook met het in werk stellen van de schroef geeft problemen. als je op stationair gaat lopen slaat hij zo af.
maar je kunt hem wel zo weer aan trekken ipv elektrisch en dan loopt hij ook even en weer uit.
ik heb zitten denken aan een vervuild brandstof filter, of de carburateur.
had er geluid van maar dat ligt nu op de bodum van de gemeente haven te huizen.
dus tis ff lopen niet lekker maar wel door en dan een luide plof, en met wat gas loopt ie door, maar op staitonair of iets gas slaat hij er op af.
iemand sugesties?
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: yahama buitenboord 25 pk

Berichtdoor broekie » 08 Dec 2013, 17:05

Bericht door broekie » ma 04 maart 2013, 07:46

Je zal het hele ding gewoon na moeten kijken, maar ik denk aan het onstekings tijdstip.
Begin maar eens met een paar nieuwe bougies, staartolie nakijken en carburateur reinigen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: yahama buitenboord 25 pk

Berichtdoor Klaas » 08 Dec 2013, 17:06

Bericht door klaas » ma 04 maart 2013, 07:51

ff rustig, tis de bedoeling dat dat motortje naar Enkhuizen gaat varen, daarna komt er een inboort motor in.
diesel, is de bedoeling
dus geen grote operaties.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: yahama buitenboord 25 pk

Berichtdoor broekie » 08 Dec 2013, 17:06

Bericht door broekie » ma 04 maart 2013, 17:29

Wat ik voorstel is niets bijzonders als je een onbekende niet goed lopende motor wil repareren.
Even de basiszaken doorlopen. Dan weet je ook gelijk of het ding geschikt is om het IJsselmeer mee op te gaan.

Ploffen kan ook van de carburateur komen. Dus de carburateur schoonmaken zal je gewoon even moeten doen.

Je zal toch het een en ander na moeten kijken en 2 nieuwe bougies voor een 2-takt is geen overbodige luxe.
Staartolie is snel na te kijken door even een schroefje los te nemen en te kijken of er water uitkomt of schone olie.

Het wordt moeilijker als de contactpuntjes versleten zijn en de voor- en naontsteking op tijd gezet moet worden.
Dan zal je een scoop, poulietrekker enz. nodig hebben.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: yahama buitenboord 25 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 17:07

Bericht door henkvd » ma 04 maart 2013, 21:23

Als eerste maar eens een paar verse bougies en verse brandstof, verouderde peut kan ook deze klachten veroorzaken ( oud is het al na een maand of 6), niet vergeten mengsmering te gebruiken.
Staartolie zou ik maar laten zitten als je hem er toch af gaat halen.
Carburateur ook even aftappen, kan zijn dat er wat water onder in de vlotterbak staat, aftap schroefje zit onderaan de vlotterbak.

Tevens even de AB kabel losmaken van het gas, kan zijn dat deze te strak staat zodat het stationair toerental te laag staat.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: yahama buitenboord 25 pk

Berichtdoor broekie » 08 Dec 2013, 17:09

Bericht door broekie » di 05 maart 2013, 07:10

Als ik het IJsselmeer over moet, zou ik bij een oude motor toch even de staartolie kontroleren.
Schroefje los, even kijken wat er komt en als dit er goed uit ziet, schroefje weer vast.
Je gaat echt de eindbestemming niet halen als er alleen water in zit.

Zou er water inzitten, spuit er dan tenminste een tube verse olie in voor de eenmalige tocht.

Het ploffen kan carburatie zijn, als je perslucht hebt zou ik het mengsel schroefje eruit nemen.
Dit kanaal even doorblazen en weer terugzetten.
Helemaal dicht en dan 1,5 slag open. Als deze te krap staat of verstopt zit, krijg je dit soort dingen.
Kan ook met een fietspomp of iets dergelijks.
Schroefje zie je zo bovenop de carburateur zitten, zit een veertje achter.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: yahama buitenboord 25 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 17:09

Bericht door henkvd » di 05 maart 2013, 19:52

Als er water in het staartstuk zit, dan kom je daar wel achter als je wilt schakelen.
Een beetje melk kan geen kwaad,voor een enkele toer, zeker als de motor nu nog achter de boot in het water hangt is het niet 123 een optie staart olie te vervangen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: yahama buitenboord 25 pk

Berichtdoor Klaas » 08 Dec 2013, 17:10

Bericht door klaas » wo 06 maart 2013, 00:35

het is echt voor een enkel tochtje. maar we zulen het gaan nakijken komende week of weekend gaan we weer heen om het 1 en ander te nakijken.
en indd de motor hangt nog in het water.
maar ik zal de bougies vervangen en carb nakijken en schoonmaken.
verder is de peut niet zo oud volgens vorige eigenaar, maar ik zal deze toch even aftappen en deze vervangen voor nieuwe.
wat zijn dan de merkbare dingen Henk met schakelen.
als ik nu vanuit neutraal naar voor of achteruit ging leek het wel of hij dan te kort kreeg en stopte voor dat ik gas kan geven daarbij is dat ook erg moeilijk op het moment als je in de haven ligt los.
gaan dat ook meteen ff testen als ik er weer ben in de touwen.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: yahama buitenboord 25 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 17:10

Bericht door henkvd » wo 06 maart 2013, 18:25

Met betrekking tot de staartolie merk je dat je niet meer kan schakelen, wat je nu constateert is een te laag stationair toerental, vrij draaiend net genoeg om te kunnen blijven draaien, maar voor de schroef in z'n werk te laag en zal dus uitvallen.
Vaak door een AB kabel die te strak staat.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: yahama buitenboord 25 pk

Berichtdoor Klaas » 08 Dec 2013, 17:11

Bericht door klaas » wo 06 maart 2013, 21:50

oke das simpel op te lossen.
we zullen deze dan even nakijken. en wat ruimte geven.
uiteraard even contact gehad met oude eigenaar en deze heeft er nooit problemen mee gehad, had overigens geen ander antwoord gehad.
ook niet de hoofdprijs betaald, maar goed als dat het is en ik kom in enkhuizen of een werfje in medemblik dan heb ik iig de boot aan deze zeide liggen. en wordt het makkelijker om iets even te doen.
maar een inboord motor inbouwen is toch wel iets wat ik heel graag wil hoor. maar we zien wel.
eerst moetze hierheen, en vervolgens weer eens uit het water, ze heeft nu 3 winters geen drooge kiel gehad dus wordt hoog tijd voor onderhoud.
ook ligt er kalk houdend beton op de bodem, vind staal niet zo leuk ook daar dus een oplossing voor bedenken.
we zien wel.
stap voor stap. ;)
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten