Mercury 20pk klikt niet vast in vooruit

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Mercury 20pk klikt niet vast in vooruit

Berichtdoor roeten » 02 Jul 2021, 13:59

Hallo

Ik heb een Mercury 20pk type en bj onbekend geen type plaat meer aanwezig schatting eind jaren 90 begin 2000
Als ik hem in achteruit zet kan ik de schroef met de hand. Niet link of rechts om bewegen staat naar mijn idee dus in z'n achteruit ,in neutraal draait die vrij rond. als ik hem in vooruit zetten wil kan die niet links om draaien maar als ik dan de schroef rechtsom draai draait die uit de versnelling .wie heeft een idee wat de aan de hand kan zijn of heb ik d'r helemaal geen verstand van en hoort dit zo
roeten
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 18 Aug 2020, 22:48
ligplaats: Zuidlaren
info: Johnson 25pk 2 takt elec
Bouwjaar 1979
Model 25BAL79R

Re: Mercury 20pk klikt niet vast in vooruit

Berichtdoor henkvd » 02 Jul 2021, 15:39

Is normaal, heeft schuine clutch in vooruit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Mercury 20pk klikt niet vast in vooruit

Berichtdoor roeten » 02 Jul 2021, 17:11

Henk je bent mijn held van de dag

Dus als ik het goed begrijp is dat de afstelling van de kabel voor de versnelling zorgt dat die in vooruit blijft?
roeten
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 18 Aug 2020, 22:48
ligplaats: Zuidlaren
info: Johnson 25pk 2 takt elec
Bouwjaar 1979
Model 25BAL79R

Re: Mercury 20pk klikt niet vast in vooruit

Berichtdoor henkvd » 02 Jul 2021, 18:09

Sterker nog, als deze motor draait en vooruit staat neemt de clutch de schroefas mee, als je nu bv volle vaart vooruit gaat en de motor bv aflaat slaan, staat de motor as stil maar door de schuine clutch aan de vooruit kant kan de schroef door blijven draaien, hij tikt alleen, dat is nu ook de situatie die je hebt als je op het droge met gestopte motor aan de schroef draait.
zie schuine kanten aan de bovenkant, de onderkant is van de achteruit kant, die zijn recht, het verschil merk je met schakelen, vooruit valt er zo in achteruit gaat wat ruwer, de rechte kanten van de clutch hebben het iets moeilijker om in het achteruit tandwiel te vallen.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten