lekkage hydraulische trim Honda BF30D

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

lekkage hydraulische trim Honda BF30D

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 16:26

Bericht door lange » vr 15 feb 2013, 19:30
Goedenavond,

Ik ben in het bezit van een HONDA BF30D buitenboordmotor met een electro-hydraulische trimverstelling.
Nu begon afgelopen zomer deze trimverstelling te piepen en naar later bleek ook olie te lekken.
Ik dacht eerst dat de motor benzine lekte omdat er telkens na gebruik kringen op het water te zien waren.

Na inspectie bleek het om hydraulische olie te gaan uit de trimverstelling. Dit verklaarde ook het piepende geluid in combinatie met een steeds langzamer
werkende verstelling.
Ondertussen doet de verstelling helemaal niets meer, het electrische pompje loopt wel maar beweging is er niet meer in te krijgen.

Zoeken naar werkplaatshandleidingen levert niets op en informeren bij de vakhandel geeft als antwoord, vervanging is een dure aangelegenheid.

Weet iemand of de pomp of cilinder eenvoudig zelf te reviseren is of heeft iemand een adres waar ik terecht kan voor revisie ?

Peter
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: lekkage hydraulische trim Honda BF30D

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 16:27

Berichtdoor henkvd » vr 15 feb 2013, 20:32

Hier kan je de manual vinden, helaas wordt er met geen woord gerept over de trim/tilt wat betreft herstel van de unit op zich, alleen als compleet onderdeel.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: lekkage hydraulische trim Honda BF30D

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 16:49

Bericht door vuuren1 » vr 15 feb 2013, 23:36

Het is een elektro-hydraulische unit en waar lekt het?
Als het de zuigerstang is zou je denken dat de keerring lekt en die is wellicht te vervangen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: lekkage hydraulische trim Honda BF30D

Berichtdoor eagle » 08 Dec 2013, 16:50

Bericht door eagle » za 16 feb 2013, 02:31

De BF 30 el-trim heeft een noodvoorziening om met de hand (letterlijk) de motorhoek
te verzetten, als het schip op de trailer staat, ingeval er geen stroom (accu) is.

Hiertoe is er een hydraulische naald-afsluiter aangebracht, die bij openen intern de cilinder kortsluit, zodat de olie om de zuiger heen kan.
Bediening gaat middels een "schroef" aan het rechter bracket, net boven de trim-aanslagpin. Met een flinke schroevendraaier
deze schroef tot max 2,5 slagen losdraaien; de motor moet nu spontaan zakken tot onderin, en kan met de hand opgebeurt worden.

Nu kan beoordeeld worden of er iets vast zit; ik tip op een gevreten zuigerstang, die daarmee tevens de seal heeft beschadigd.

Let tijdens het met de hand open neer bewegen op het sissend geluid; Dat moet regelmatig zijn. Klinkt het af en toe (bovenin) spetterig,
dan is er inmiddels te weinig olie in het systeem.

De bovenste stangafdichting kan als volgd getest worden: Noodschroef weer sluiten (vastdraaien). Laat het neuswiel geheel zakken.(motor gaat omhoog).
Leg houtblokken o.i.d onder staartvin. Draai het neuswiel weer op, en let tegelijk op de trailervering; Draai op tot de trailer iets uit
de veren omhoog komt.(motor wordt nu sterk naar boven gedrukt).
Aldus is er nu druk gekomen in de stangzijde van de trimcilinder. Kijk nu of er bij de zuigerstang olie uittreedt...

Succes..
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten