hydraulische besturing OPGELOST

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

hydraulische besturing OPGELOST

Berichtdoor dennis » 08 Dec 2013, 16:19

Bericht door dennis » do 17 jan 2013, 16:25

hallo allemaal,

ik ga over van mono-besturing naar hydraulische besturing.
ik heb een yamaha 40be, een vetus stuurpomp mtp3008 (30cm3) en een seastar hc 5358 (128cc) cilinder slag 203mm
gaat dit werken, en wat voor aansluitdelen heb ik nodig?
groet dennis
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Re: hydraulische besturing OPGELOST

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 16:20

Bericht door henkvd » do 17 jan 2013, 21:04

Altijd lastig om te zeggen of het past, de beste methode in dit geval is de vraag voor aankoop bij de verkoper te leggen.
Enkele mogelijke problemen, de positie van de tilttube ( stuurbuis) en de beschikbare ruimte voor de stuurcilinderrack.
De hoogte naar het bevestigingspunt van de cilinder aan de motor.
Alleen met passen of een verkopende partij die bevestigen kan of het past, de manual van het stuurrack geeft geen exacte duidelijkheid.

De meeste BB motoren met zo'n besturing hebben geen knevels maar zijn alleen met bouten aan de spiegel gemonteerd, dit geeft volgens mij een ruimte probleem, tevens is het opklappen van de motor dan zeer waarschijnlijk niet mogelijk.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: hydraulische besturing OPGELOST

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 16:20

Bericht door vuuren1 » do 17 jan 2013, 22:48

Vetus werk met metrische slangaansluitingen en Seastar met Engelse aansluitingen.
Ik heb hier van beide merken de slangen liggen en die zijn niet uitwisselbaar.

Twee mogelijkheden:
Alle nippels en slangen van Vetus gebruiken of alles van Seastar.
Als de koppelingen maar passen, maar dat is vaak gasdraad en zal mogelijk gaan.

De details over buitenboordmotoren en besturingen daarvan ken ik niet, dat weet Henk vaak weer.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: hydraulische besturing OPGELOST

Berichtdoor broekie » 08 Dec 2013, 16:21

Bericht door broekie » vr 18 jan 2013, 07:42

Met een goede teleflex besturing die aangesloten is op de bracket van de Yamaha, is je besturing prima.
Bij de echte grote vermogens komt hydrolische besturing pas in beeld.

Je kunt het maken als je leuk vindt en de spullen ervoor hebt, maar een beetje overdreven lijkt het mij wel.

Ik zet meer in op het juiste onderhoud op zijn tijd van deze mechanische systemen.
De aansluitingen jaarlijks loshalen en de bewegen delen invetten met waterproof vet, O-ringen nalopen, bracket doorsmeren, koppelingen nakijken en invetten. Daar heb ik genoeg gevaarlijke situaties van gezien. Kogelkoppelingen die zo verroest waren dat ze niet goed meer sloten met het risico dat ze onder druk in een bocht losspringen. Water in de teleflex wat de kabel aantast.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: hydraulische besturing OPGELOST

Berichtdoor dennis » 08 Dec 2013, 16:21

Berichtdoor dennis » vr 18 jan 2013, 23:16
hallo allemaal,

de rede dat ik een vetus pomp met een seastar wil combineren, is als volgende:
vorig jaar heb ik een motorboot gekregen, gratis ja, zie viewtopic.php?f=2&t=589
daar zat een vetus binnen en buiten hydraulische besturing (inboord) bij, die heb ik er uit gehaald. (ik zou de boot daarna gratis aan een maatje geven)
er zat een stuurpomp mtp30 (binnen met een klein stuurtje) en een mtp53 (buiten met een groter stuur) i.c.m. cilinder mtc 30 op.
nu kan ik (bij uitzondering) de buiten pomp,stuur en cilinder inruilen voor de seastar hc5358 (voor de yamaha 40pk eigenlijk de hcHC5345) , met gesloten beurs dus...(ja ik weet dat mijn spul meer waard is als de zijne, maar ja handelaren he...)
nu heb ik een mono kabel, de steermaster... dat is een heel erg oude mono kabel, en die gaat erg zwaar. en volgens het oude forum is hydraulisch het.

bij het opklapen,de ruimte met de knevels, zal ook wel iets op te verzinnen zijn.

de positie van de tilttube ( stuurbuis) (ik ken de vrije vertaling als: kantelbuis) en de beschikbare ruimte voor de stuurcilinderrack ook wel, mischien een gaatje ergens anders boren en/of ringetjes plaatsen of zo.

Vetus werk met metrische slangaansluitingen en Seastar met Engelse aansluitingen.
daar zijn weer verloopjes voor (hoop ik)

ik hou jullie op de hoogte,
groet,
dennis
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Re: hydraulische besturing OPGELOST

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 16:22

Bericht door vuuren1 » vr 18 jan 2013, 23:27

We zijn zelfs dubbel op de hoogte :(
(vergeet je aansluitingen niet anders past het niet samen..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: hydraulische besturing OPGELOST

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 16:22

Bericht door henkvd » za 19 jan 2013, 00:53

De steermaster zou ik ook weg doen, is niets meer voor te krijgen.

De keuze tussen een Teleflex kabelbesturing of hydraulisch moet je zelf maken, voor het vermogen is het in ieder geval geen must.
De stuurcilinder zou ik wel eerst passen, je weet nu waar je tegen aan kan lopen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: hydraulische besturing OPGELOST

Berichtdoor dennis » 08 Dec 2013, 16:23

Bericht door dennis » za 02 feb 2013, 15:03

ik heb het spul aangesloten, met dank aan berkel industrial ;)
de aansluitingen van de stuurpomp is G 1/4 inwendig (bsp draad, ook wel gas draad genoemd)
de aansluitingen van de cilinder is 1/4 npt inwendig (amerikaans draad)

dingen die ik nodig had:
2x rechte adapter bsp buitendraad met 60 graden holconus.
2x rechte adapter bsp buitendraad met 60 graden holconus ene zijde en npt draad andere zijde.
4x slangkoppeling met 1/4 bsp wartel met 60 graden bolconus.
4x persmantel voor slang en 853-1sn.
2x 8 meter hydraulische slang.
met het monteren van de slangkoppelingen persmantel erbij, koste het 5 tientjes :)

nu nog kijken hoe het op de motor gaat passen...
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Re: hydraulische besturing OPGELOST

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 16:23

Bericht door vuuren1 » zo 03 feb 2013, 01:49

Kijk aan!
Juiste kennis over verloopjes tussen BSP en NPT kom je niet op iedere hoek van de straat tegen (dat was mijn -zorg- toen je met deze twee verschillende culturen een huwelijk wilde sluiten).
Succes verder.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten